J
Joukko: Det var bara en fundering jag fick. Ventilhus med vred kostar ju inte så mycket. Jocke
3 svar · 1,9k läst
D
droopy: [citat] En del pannrum är även egen brandcell och skall inte förbindas med andra utrymmen via ventilation. kolla vad som gäller för just ditt pannrum.
4 svar · 2,0k läst
R
roli: [citat] Precis.
6 svar · 1,7k läst
apersson850
apersson850: OK, då är det nog så, att man kan installera det fel, och då blir det ett otyg, men det går också att göra rätt. Det är väl snarare på sommaren som man också måste ha värme, även om det inte behövs just för värmens skull?
4 svar · 1,2k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59444/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 854 läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,8k läst
2
2an: Går väl byta fler senare om det inte räcker/blir som ni tänkt.. ;)
9 svar · 9,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: En gäststuga bör väl hålla åtminstone några plussgrader året runt, för att kännas fräsch och inte muggig. Vi hade tänkt installera en enkel inverter i gäststugan på 15m[sup]2[/sup] för att kunna skapa hyfsat klimat, dvs 5-10° varmt på vintern. Väggarna kommer att ha 145mm isolering, tak och golv 220mm
9 svar · 2,3k läst
P
peterrimbo: Jag håller på att installera en ny panna med acumulator tank i ett gammalt värmesystem, jag ökar bara ut det till en intill liggande kåk med fyra radatorer. I det gamla systemet finns expantions kärl med rätt storlek för systemet. Min fråga blir behöver jag någon mer avluftning??
0 svar · 807 läst
L
LL2006: OK, en installatör som föreslår att vi ska ha små varma radiatorer är isf mindre att lita på än en som har föreslagit att vi ska ha lågtemp.radiatorer? Det där med finjustering verkar minst sagt vara en invecklad historia får jag för mig när jag läser på internet...inte llätt detta :) först välja vad man ska byta till, sen välja vad man ska ha för bergvärme om det blir
5 svar · 712 läst
H
hlaoa: Den skorsten jag har monterat (NVI 2000) får monteras oisolerad 500mm från brännbart horisontellt och 300mm oisolerad från brännbart vertikalt. Annars så kan man även sätta en värme sköld ovanför röret om sotarn så tycker.
3 svar · 2,7k läst
D
droopy: Man får montera en elradiator själv men inte koppla in den på elnätet såvida den inte är försedd med stickpropp förståss. Däremot är det sämre med elvärmeslingor (ej lågvoltsystem) där måste man kunna inspektera installationen innan golvet läggs. Steffe
11 svar · 878 läst
Putten
Putten: [citat] aha okej, ska berätta detta vid tillfälle
35 svar · 8,0k läst
S
S3: Hydropress är nog inte så lämplig men tar du bort blåsan så bör det fungera. En hydrofor vore bättre.
2 svar · 917 läst
C
CarMan: [citat] vill du spara pengar pengar på uppvärmningskostnaden, så ska du lägg krut på ett bra styrsystem. vilka radiatorer du har spelar mindre roll (dom gamla funkar lika bra) du vill att flera radiatorer arbetar samtidigt du vill att strömen ska pulseras ut till radiatorerna
14 svar · 16,0k läst
2
2an: [citat] Nej det behöver du inte... Man tar ut brännaren när du askar ur pannan..
3 svar · 3,4k läst
A
steelis: [citat] Ja naturligtvis :-[
5 svar · 960 läst
L
lasse_l: :D Vilken aha upplevelse att höra din förklaring, kan bli mycket användbart för mig framöver. Tack
8 svar · 10,7k läst
C
CarMan: Ja jag tror defenetivt att jag vet bättre om man nu har radiatorer som avget mycket hög temp & desutom dålig isolering, så kan dom ge en lite "vinst" då man förhindrar att värmen går ut genom väggen. men dagens radiatorer har ju låg temp & arbetar genom stigande varmluft som får luften att cirkulera i rumet & genom radiatorn. dom kan alltså bara gen en mycket liten "vinst
6 svar · 2,7k läst
K
Kasch: Jag har inte glidgjutit själv men firman som gjorde det använde någon slags kraftigare sotviska för att få bort allt löst sot. Det sot som blev kvar var inget problem: Bruket de använde var inte vattenbaserat utan reagera med/trängde igenom det sot som fanns kvar i skorstenskanalen. Tyvärr vet jag inte vad bruket heter. Bra blev det dock. En av få hantverkare jag träffat som agerade
2 svar · 5,4k läst
A
anlang: Måste få fråga så här nästan ett år efter ditt inlägg. Vilken pelletsbrännare blev det och hur funkar det? Vi har precis köpt ett gammalt hus med en Parca 3000. Står i valet mellan att sätta ditt en pelletsbrännare eller installera en ny pelletspanna. Vill gärna höra hur det gått för dig? MVH Anna :)
5 svar · 2,5k läst
D
steelis: [citat] Svar NEJ
1 svar · 1,6k läst
D
1 svar · 1,6k läst
apersson850
apersson850: Jag har ett hus från 1943. Det är "isolerat" med putsfasad, hönsnät, bräder 6*1½", luftspalt, fuktspärr, plank 8*2½", tretex och tapeter. Trossbottnar på 300 mm, fyllda med kutterspån. High-tech. Fönstren dock utbytta till 3-glas. Har väl suttit kopplade tvåglas från början, antar jag. 2½ plan + källare, drygt 100 m² per plan. Tror det gluffade i sig runt 4,5 m³ olja om året,
11 svar · 10,2k läst
P
P-J: [citat] kan du hitta var dessa avstickare är påkopplade på på huvudrören så kan du plugga där, det är enklast. Men tänk efter så du verkligen inte ska ha vattenburen golvvärme, eller typ handdukstork eller nåt i badrummet som du kan använda gamla elementrören till.
2 svar · 2,4k läst
M
Mattiass: jo precis, tänkte leta reda på nå dyligt, dels så det blir finare och så det rymmer mer pellets.. tack för all hjälp allihopa!
22 svar · 2,5k läst
C
CarMan: [citat] grejen med en golvvärme puscher är ju den att den sirkulerar vattnet internt i golv värmeslingan & den gör det fort, sen fyller den bara på med små mängder nytt varmvatten när vattnet kallnat. på detta sett får man hela golvet att hålla samma tempratur. kör du fuskvarienten så kommer golvet att kännas som dina radiatorer = varma överst & kalla längs ner, då
3 svar · 1,7k läst
C
CarMan: [citat] ja ett slutet system är det man nuförtiden kör med, det påverkar inte dina gamla radiatorer alls.
1 svar · 3,3k läst
E
emil_holger: Tjenare! Sotarn här. Har du kollat med det lokala sotningsdisktriktet att det ej ligger eldningsförbud på kakelugnen? Gör det inte redan det så kommer det garanterat att bli det vid följande sotning då hela ditt hus kommer bli nedsotat pga sprickorna. En spricka i en kakelugn är inte farlig så länge det ej uppstår några komplikationer, men har du verkligen koll på vad som händer I
8 svar · 6,5k läst
E
Emil_J: Tackar för tipsen. Tål att tänka lite på! Frågan är hur mycket jag får jobba extra på vedbacken i förhållande till investerade pengar. Vad är prisskillnaden på ett traditionellt frånluftssystem i förhållande till FTX. Jag har bara gissat hittills men någon där ute vet säkert.... :o 10 000  = Värt pengarna!!! :D 20 000  = Tveksamt!!! :-/ 30 000  = Aldrig .....  :( Lägger
6 svar · 3,6k läst
S
sucram: hej! jag letar efter en begagnad vedpanna inte allt för gammal kanske från -96 och uppåt. har kollat på blocket,mm men ej hittat nått. så är det nån som kan tipsa mig vart jag ska kolla eller kanske ni har en panna hemma som är till salu ifall ni ska byta uppvärmning så vore jag tacksam om ni kunde mejla eller ringa. TPF Macke min mail: tinouzz@hotmail.com mitt tele: 0457-450499
0 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.