Värme allmänt
losec: Kolla en sida som heter www.citcop.se Där finns en del luft-luft pumpar till lite olika priser. Lycka till !! ;)
apersson850: OK, då förstår jag. Bäst effektivitet om man kan köra efterhand som det förbrukas, alltså.
_David_: [citat] Hehe, bland det första jag fick lära mig som liten var att skotrar var av ondo ;) (pappa pratde mycket om skördeförluster pga. buskörning med skoter på åkrarna)
CarMan: [citat] rinner vattnet i kranarne ine i huset, så finns övertryck. strunta i trycket på hydrofonen, fyllbara på tills su når önskat tryck i radiatorsystemet, vilket borde vara 1 bar (hydrofonen har nog 4 bar)
Nallis: [citat] Huset är inte köpt ännu och det blir inget köp=( Hade med oss en person som kollade huset igår och där är alldeles för mycket att göra. Sådant som måste göras nu meddetsamma för att inte bli ruinerad i vinter el senare. hade det bara varit att renovera så hade det varit lugnt , alltså sådana vanliga grejer, men där var inte mycket som var bra tyvärr. där kryper nog
joppe_55: Halloj, hade tänkt demontera ett element i mitt kök, men e lite osäker på hur det ska gå till. Stora frågan är: vilken sorts värmesystem har jag? Det är ett flerfamiljhus från slutet av 50-talet, fjärrvärme är installerad, men ser inte ut att ha bytt element/rör någon gång. Det finns värmerör och retur som går att stänga av i källaren och två rör från golvet får upp i
likblek: tanksvets huskvarna har bra priser, ring och prata med dem så får du pris inkl frakt http://www.lantbruksnet.se/tanksvets/ här köpte jag min som står och väntar på drift..
Ubbe: [citat] 1. Garaget blir fristående, ca 20m frånhuset och ska inte värmas permanent. 2. Huset har direktel och det är inte aktuellt att konvertera (hade gärna konverterat om det varit ekonomiskt fösvarbart, men jag får inte den kalkylen att gå ihop)
MathiasS: Det är inget fel på LK. Om man ska gjuta in slangen i betongen förstår jag inte vad de är för en profil du menar - spridningen av värmen löser sig automatiskt om man har 2-3cm betong ovan rören. 15 eller 20mm slang är normalt att använda på detta sätt. Titta på www.sigro.se eller rinkabyror.se så ser du vad slang kostar.
svette: Själv brukar jag aldrig lägga rören under en vägg utan gå ut under dörrarna
CarMan: [citat] Wirsbo har 12mm slang, fins säkert andra fabrikat med den dimensionen också. tun slang gör att varje slinga får en kortare maxlängd. har du betång så värms ju även denna yta upp & det kan ju skäla en del energi, men är det uppvärmd källare under så är väll det inte hela värden.
elmont: Tomtebo: jag har värmepump men jag har haft vedeldning i c:a 30år men den är utkastad. Ps. har även egen skog ;)
FrittDrag: Finns ytterligare ett sätt att styra elradiatorerna med :) Pulserstyrning baserat på utetemperatur, elementtermostaterna sitter kvar för att bryta om man vill ha lägre temp i något rum. Har fungerat bra hos min mor/far i många år. Numera kompleterat med L/L-värmepumpar så elradiatorerna tar bara vissa hörnrum (övriga elementstermostater nerksruvade) Fördelen med denna lösning är att
Treo: Jag skulle köpa en luft/luft pump i ditt läge. Vi hade 16 000 kWh/år och då snålade vi mycket på vintern med värmen. Nu har vi 11 500 kWh/år och har 2-3 grader varmare på vintern och kör kyla på sommaren. Jag är i alla fall mycket nöjd efter två vintrar och två sommrar med pumpen. Hoppas den håller till dess den tjänat in sig. Men jag förstår varför de kallas för
apersson850: Båda husen är från 1943, så det kan ju ha tänkts annorlunda då. Idag hävdade i alla fall min rörläggare att en vedpanna som min, med en märkeffekt på 35 kW, behöver en säkerhetsventil nära pannan, för om exempelvis laddpumpen krånglar ger pannan så kraftig kokning, att man riskerar explosion om man har 14 meter rör ut i det fria, som det är i mitt ganska höga hus. Eller var,
ppalm: Inte fel grejjer kostar en sisådär runt 3000:- extra för en danfoss som ni har. Spelar ingen roll om du kör med el/olja/gas/ved en shunt är bra ändå. Den styr kranen som späder in varmt pannvatten till det ljumna vattnet i elementslingan.
CarMan: vill du ha lägre tempratur i garaget så stryper du slingorna. vill du stänga av värmen i garaget så stänger du slingorna helt, eller om det bara är garaget som går på purschern, så stänger du av strömmen till denna.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59113/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
CarMan: när dom plocka bort en större radiator på jobbet, när vi flytta entren så kylde dom röret & sen kapa o plugga, innen isproppen släppte.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted1/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
jkirkebo: Jeg har tatt på meg jobben å selv bytte ut den gamle oljefyren i en IVT Greenline HT+ C9 og føler at jeg har orden på det meste unntatt cirkpumpar. Hadde egentlig tenkt å bruke de gamle men etter at jeg fant ut at jeg antageligvis kan spare hundrevis av kwh i året på å bytte til Grundfos Alpha Pro pumper har jeg slått det fra meg. Det jeg ikke vet er hvor mange jeg trenger og om det skal
2an: Som Tomtebo skrev så får du sköta uraskningen (om inte automatisk ask utmatare finns) o rengöringen av brännaren själv.. ;) Här finns bild på auto uraskning http://www.cleanburn.nu/uraskning.htm Sotaren kommer 1-2 ggr/år som med pelletseldning beroende på klimatzon, årsmedeltemp över +5° 1 g/år annars 2 ggr/år.. Då farmjet klarar 800 timmars drift mellan rengöringarna med
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18094/0]Vatten & avlopp[/link] [move by] MathiasS.
Hammarskallen: Såg intressant ut, men dom där ingår väl i ett helt system, utanpåliggande. Vad ska man använda om man vill skarva på befintligt i väggen? Vanliga prisolrör och klämkopplingar?
CarMan: [citat] det brukar inte behövas. vad har du för dimensioner på radiatorsystemet? har du klana rör som stryper flödet? eller har du extermt stor höjdskilnad mellan värmepumpen & högsta punkten på radiatorsystemet? orkar inte cirkpumpen kan man ju byta den interna mot en större. man vill ju ha så få strömförbrukare som möjligt, så 2 pumpar vill man inte ha