J
jkirkebo: Holder på å bygge om hele varmesystemet fra oljefyrt til bergvarme. Bytter alle fordelere og koblinger i pannerommet samtidig. Men jeg er ikke sikker på dette med sirkulasjonspumper... Det gamle anlegget hadde 4 (!) pumper. Det var et "tredelt" system der det var fordeler til 2-rørs radiatorsystem i 2.etasje, 11 radiatorer, og 3 radiatorer i 1.etasje. I tillegg er det endel gulvvarme i
0 svar · 1,8k läst
I
inkognito: Tack för tipset Jag har kollat på den skivan hos en ÅF, men han sa att den inte går att ha under om man skall ha plastmatta? Han hade inte heller hört om golvvärme under plastmatta, vadå är dett ovanligt eller, varför skulle inte cableboarden fungera under en plastmatta.
2 svar · 1,3k läst
Mattias L.
Mattias L.: [citat] Alldeles utmärkt, satsa på det istället för element! Vi har det så i vårt utbyggda badrum, det gamla lilla elementet i den ena delen och en handdukstork i den nya delen och det är jättefunktionellt!
4 svar · 2,7k läst
P
Prylbogen: [citat] Jo, man skall nog ha fönstret stängt. Problemet är inte vattenslangen utan det rör där varmluften trycks ut. Jag har en portabel AC i sovrummet och har satt en ventil i väggen där jag trycker ut varmluften. Min AC stannar när kondensvattenmagasinet är fullt och DÅ kan jag glänta på fönstret och dra ut den mycket tunna slangen för att pumpa ut vattnet. Jag kör aldrig ACn med
7 svar · 11,8k läst
M
mattias_75: Mycket bra information! Vi har just köpt ett hus där dom i en nybyggd del har Wirsbo golvvärme med 5 separat slingor och 5 trådlösa termostater. Den nuvarande ägaren sa att han aldrig hade rört pannan överhuvudtaget. Jag antar att jag behöver läsa på en del för att inte elkostnaden ska bli alltför dyr...
12 svar · 6,3k läst
S
Steff: Jag har glömt bort hur man räknar fram värmeeffekt ur ventilationsluft >:( Om jag har 10 l/s (36 kbm/h) i ett rum hur får jag fram värmeeffekten ifall jag vet att jag blåser ut + 40 grader? Jag kommer ihåg hur man räknar kyleffekt. T e x: För att sänka temperaturen på tilluften 1 grad på 1 timme går det ca 0,35 W. Exempel: 1000 kbm/h luft * 0,35 * 10 graders sänkning av
0 svar · 2,1k läst
E
elmont: Ska man ha klinker på gollven så rekomenderar jag INTE T2REFLECTA jag har sett några fall där det uppstått sprickor i fogarna för att "frigoliten" har varit lite för eftergivlig, jag skulle nog lägga DEVEMAT
0 svar · 2,8k läst
C
CarMan: [citat] Golv värme har man för komforten. biligaste instalationen är el radiator. billigaste driften & billigaste instalationen får du om du instalerar stora radiatorer. (50-70W/m2)
1 svar · 2,1k läst
C
CarMan: [citat] Klantigt/dåligt dimensionerat !!! om man lägger slingorna tätare, så kan du får samma låga framlednings temp. & därmed billigare drift på anläggningen, nu behöver ju värmepumpen alltid göra den högre(dyrare) varmvattnet för radiatorsystemet.
5 svar · 2,4k läst
M
Martinsson: Hej För dimensionering rekommenderar jag dig att kontakta Uponor i Wirsbo. Jag snackade med dem idag och fick mycket bra hjälp med samma fråga. Jag behöver 2x25mm för golvvärmen och då är det 10 meter men 80 kvm garage. Rekommenderades en v-beredare i.s.f. att dra ut varmvatten också. Uponor finns bl.a. i fackhandeln men jag har även sett på www.dinvvsbutik.se och www.schildts.se men
1 svar · 2,6k läst
C
CarMan: vist kan man snåla lite på slingarna, men då har man låstsig till att man aldrig kan får varmare & desutom så blir driften dyr om man skickar ut varmt vatten. bättre at lägga tätt & stypa slingan. Fast jag skulle nog skippat det hela o instalerat en fläcktkonvektor istället
2 svar · 1,3k läst
G
gogu: [citat] Jag har själv vattenburen golvvärme o klinkers i mitt badrum o klinkersen känns inte kall på somaren trotts att jag inte har nån värme på. Jag har cirkulationen på för fullt vilket gör att vattnet värms ju upp hela dagen sen på kvällen när temperaturen sjunker i huset så kommer ju klinkersgolvet vara något varmare än luften vilket gör att golvet upplevs varmt. Har även
4 svar · 1,8k läst
MathiasS
MathiasS: Nej gipset är inte ett problem. 22mm spån tror jag är värre. Men spån och gips är en vanlig kombination även om man helst vill ha rören ovanför eller i spånskivan. Se till att hantverkarn hellimmar gipsen för att uppnå tillräcklig böjstyvhet i golvet. Spånet skall skruvas och limmas i varje bjälke. Det som *kan* ställa till det är om du har ett väldigt lättdrivet golv i samma
1 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: Det där är inte ett problem med moderna fönster som är välisolerade.
0 svar · 2,1k läst
2
2an: [citat] Du behöver kanske inte byta ut pannan utan bara skaffa en soltank/acktank o koppla på nuvarande panna.. Välj en bra isolerad tank el isolera den själv ordentligt.. Du får max 7500:- i bidrdrag om du skaffar solfångare o du kan nog spara in lika många kWh/år på dessa som från veden du eldar idag..
8 svar · 4,7k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59509/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,7k läst
C
CarMan: [citat] Kapa av röret & montera dit nåt där du behöver lufta.
9 svar · 5,7k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted5/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,2k läst
H
hannna: [citat] Definitivt ingen pool.  :) Jag tror ändå vi behöver en annan uppvärmning då fjärrvärmen aldrig blir billigare med tiden. Men nog är det sant att vi måste tilläggsisolera.
7 svar · 3,5k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59506/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,6k läst
M
mnorin: OK, så man behöver inte vara orolig för vattenburen golvvärme då och det finns kanske en anledning till att man nästan aldrig hör talas om luftburen golvvärme. Men enligt tillverkarens hemsida ska det vara mer energisnålt.
2 svar · 6,6k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59515/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,8k läst
S
Savoy: Får väldigt olika bud om dimensioneringen av min VP när vi planerar bergvärme. Skulle vilja göra en energibalansberäkning för att få en mer "exakt" förbrukningssiffra i mitt fall. Skall nämligen borra snart och vill vare sig borra för litet eller ha alldeles för stor marginal... Finns det något program man kan mata in värden för varje vägg + geografisk placering m.m.? Vi bygger i
0 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59516/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,7k läst
L
likblek: vad använder man för avluftare om man ska ha den på en rördragning tex över en dörr? ett T - kors men avluftaren uppåt eller finns det andra lösningar.. håller på och ska förbereda väggarna nu så de e snällt om ngn kan ge ett bra tips så fort som möjligt. likblek
10 svar · 5,1k läst
S
SkaneErik: [citat] om den ersätter ett vanligt element så är den inte inkopplad på VVC'n, och då spelar det ingen roll! :)
3 svar · 3,6k läst
R
robban44: Är ju lämpligt att lägga med reflektor i botten annars går ju mycket av värmen ner i plattan. T2-röd med reflecta är väl marknadsledande, Ebeco har sitt Cable Board som är samma princip, är väl en smaksak vad man väljer men tror Ebeco är lite billigare.
1 svar · 3,0k läst
L
likblek: tänk på att dt ekan bli över 100grader i en solfångare så det är ju bra om materialet tål det... pem är väl inte värmetåligt?
1 svar · 2,0k läst
2
2an: [citat] En kompis köpte en fd affär byggd -91 o ville ha golvvärme o då ändå fönster mm skulle in gjorde han på samma sätt som villavarm.. Kan bara konstatera att det vart mycket bra o har inte några problem med trögheten som uppstår i ett ingjutet system som en annan kompis har.. Där kan de ofta bli 28° vid tvära tempratur ändringar då det är svårt att lära utegivaren att
11 svar · 2,1k läst
2
2an: [citat] Då du bor i norrland med bra pris på pelletsen o kan köpa en ctc pelletspanna från lunbergsvärme i björna/ö-vik för 41000:- inkl frakt o moms så är väl valet inte så svårt då du redan har skorsten.. Den pannan har shuntstyrning som standard med inne o utegivare.. http://www.lundbergsvarme.se/index.htm Då behöver du inte heller tänka på framledningstemp el hur
17 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.