Hejsan!

Har verkligen tröttnad på alla rörmockare. Ingen är ett dugg intresserade av att komma titta och lägga anbud. Nu funderar jag på att göra det själv.
Är det ett jätte projekt eller rer man det? Om man har nån kompis som är lite kunnig som kan komma och visa sen finns det väl lite ritningar och gå efter med väl?
Eller är delarna det dyra och rörmockarns kostnad inte såcstor att det inte lönar sig utan man kan jobba lite extra istället, om man nu får tag i någon som vill.

Man klarar det.

Jag ska försöka själv - om några veckor.

Bra då ska jag inte göra dina misstag! ;D
Helt på eget bevåg eller någon "mentor"?

Faktiskt helt på eget bevåg, och jag är minst sagt akademiker. ;D I mitt fall blir det ingen "vanlig panna" utan en Effecta ack på 750 L med solslinga och med elpatron, men det blir en del pryttlar och rördragning till radiatorsystemet, till golvvärme, till expkärl, varm och kallvatten, samt en hel del förberedelser inför det som jag ev skall koppla till acken i nästa steg. Jag har nämligen inte bestämt mig ännu ang sol, pellets, luft/vattenvärmepump osv ännu. Jag lovar att delge samtliga misstag inklusive läckande rör... Likaså lovar jag att använda detta forum friskt för inhämtande av mentortips om det behövs.

synpunkter skrev:
Faktiskt helt på eget bevåg, och jag är minst sagt akademiker. ;D I mitt fall blir det ingen "vanlig panna" utan en Effecta ack på 750 L med solslinga och med elpatron, men det blir en del pryttlar och rördragning till radiatorsystemet, till golvvärme, till expkärl, varm och kallvatten, samt en hel del förberedelser inför det som jag ev skall koppla till acken i nästa steg. Jag har nämligen inte bestämt mig ännu ang sol, pellets, luft/vattenvärmepump osv ännu. Jag lovar att delge samtliga misstag inklusive läckande rör... Likaså lovar jag att använda detta forum friskt för inhämtande av mentortips om det behövs.  

då kan vi ju hålla varandra i händerna.... hoppas på många bilder och ideer

//likblek

Var har ni tänkt att köpa era saker?
Hur vet man vad som behövs?

ja då drog vvsaren som skulle hjälpt mig inomhus, vilket inte är helt optimalt mitt i semestern. men så är det kanske när det ska göras på fritiden...

jag kommer beställa mkt från rinkabyrör, sen har jag en ide om att handla "lagom mycket" hos en lokal liten rörfirma så att man kan komma åt och få lite ideer av dem. tex de delar som behövs för att koppla ihop kv och vv om jag inte hittar ngn som kan rycka in de närmsta 2 veckorna...

att tro att man ska få bra tips och support från tex bauhaus och liknande tror jag inte på om man inte råkar ha en himla flax å få tag på ngn med erfarenhet där. de finns men är inte många..

likblek skrev:
att tro att man ska få bra tips och support från tex bauhaus och liknande tror jag inte på om man inte råkar ha en himla flax å få tag på ngn med erfarenhet där. de finns men är inte många..
Härligt att gå och handla nu med alla sommarjobbare :)

Har väl tänkt nåt liknande. Handla "bas" saker på Rinkaby och resten på järnaffären

Faktiskt helt på eget bevåg, och jag är minst sagt akademiker.  I mitt fall blir det ingen "vanlig panna" utan en Effecta ack på 750 L med solslinga och med elpatron, men det blir en del pryttlar och rördragning till radiatorsystemet, till golvvärme, till expkärl, varm och kallvatten, samt en hel del förberedelser inför det som jag ev skall koppla till acken i nästa steg. Jag har nämligen inte bestämt mig ännu ang sol, pellets, luft/vattenvärmepump osv ännu.
Jag tror du kommer få problem med att få ihop en bra/snygg/proffsig installation när du ska göra allt själv och inte har någon kunskap om ämnet. Det är inte så enkelt som det ser ut när en hantverkare är i farten även om många tror att de är lika duktiga så syns det i de flesta fall direkt när en amatör varit i farten. Och tiden du lägger ner kanske du ska lägga på ditt ordinarie jobb ist och tjäna några extra kronor som du kan anlita en rörkille för. Det lönar sig och samtidigt får du någon du kan rådfråga och lära dig lite av.
rogge

rogge_vvs skrev:
Jag tror du kommer få problem med att få ihop en bra/snygg/proffsig installation när du ska göra allt själv och inte har någon kunskap om ämnet. Det är inte så enkelt som det ser ut när en hantverkare är i farten även om många tror att de är lika duktiga så syns det i de flesta fall direkt när en amatör varit i farten. Och tiden du lägger ner kanske du ska lägga på ditt ordinarie jobb ist och tjäna några extra kronor som du kan anlita en rörkille för. Det lönar sig och samtidigt får du någon du kan rådfråga och lära dig lite av.
rogge
Så talar en sann VVS:are ;D
Om man gör så gott man kan och inte är helt väck tror jag det kan bli minst lika snyggt. Problemet i mitt fall är ju att ingen verkar vilja. Totalt ointresserade är dom. Annars hade jag hellre bett nån annan göra det.

Som allt annat hantverkande kräver det en viss erfarenhet. Jag minns vid något tillfälle, när jag jobbade som elektriker, kom jag in i en källare, slängde ett öga på installationerna och frågade herrn i huset: "Har du gjort det där själv, eller?"

En stund senare råkade jag höra honom meddela sin hustru att: "Det som jag satt upp så fint i källaren, det såg han meddetsamma!"

Klart jag gjorde. Det var inget speciellt fel på den installationen, men den var inte gjord av en yrkesman. Likadant blir det ofta med allt annat man gör själv. Det kan fungera bra, det kan se bra ut, men det syns nästan alltid att det inte är gjort av yrkesfolk.

Med yrkesfolk menar jag ju nu naturligtvis kompetent sånt, inte den sorts dilettanter som alla branscher alltid är infiltrerade av, i någon mån.

Det är klart, om du bara ska byta den gamla pannan mot en någorlunda likadan ny panna, utan ny rördragning och med anslutningspunkterna på samma plats så kanske det går fint! Men om inte......vad har du t.ex. för tillgång till verktyg för att bocka och skarva rör? Klämringskopplingar är inte ju inte att rekommendera till ett helt pannbyte!

eleganten skrev:
om inte......vad har du t.ex. för tillgång till verktyg för att bocka och skarva rör? Klämringskopplingar är inte ju inte att rekommendera till ett helt pannbyte!
Här är varenda decimeter vvs utbytt och inte har vi behövs bocka några rör? Inte ens det "proffs" som var här och ställde till det bockade några rör. Att löda rör verkar ju funka bra som komplement till klämkopplingarna....

Precis, vad är det för fel med att löda? :)
Klart att du såg att han gjort det själv, men det kunde väl kanske varit värre? Han var säkert stolt och nöjd att han klartat det riktigt bra och att det såg ok ut utan att behövet pröjsa för en elektriker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.