Jag vet en som fyllde pannan med lekasten och hade någon slags luftgenomströmmning genom detta.

En bilkylare klarar av att leda bort mycket värme.
Om man tänker sig en bil som producerar 100hk så är ca 70 av dessa spillvärme. 70/1,36=51 Alltså ca 50 kW.

Johan Mattsson skrev:
En bilkylare klarar av att leda bort mycket värme.
Om man tänker sig en bil som producerar 100hk så är ca 70 av dessa spillvärme. 70/1,36=51 Alltså ca 50 kW.
Fast det är mer än så. Om 70 % är spillvärme är altså 30% dom 100 hästarna. Dvs för att få ut 100 hk nyttig effekt måste man tillföra 100/(0,3*1.36)= 245 kW. 70% av detta är spillvärme, dvs 171 kW. Nu försvinner det massor via avgaser och avkylning av motorn men faktum kvarstår.

Med en skaplig fläkt kopplad till en bilkyl hinner inte pannan med.

byggde ett nytt pannrum och det var inte godkänt med gipsskivor.
skall vara minerit o den var inte gratis.

joppe73 skrev:
Å tusan, är ju själv på planeringsstadiet och då kanske man skulle planera Lecaväggar istället..........synd bara att uthuset är proppfullt av 2" virke  :-?

Någon annan som har någon erfarenhet av detta med nybyggt pannrum/hus ?

(...och givetvis vet jag att jag ska fråga min egen skorstensfejare)

Nog är dubbelgips godkänt i ett pannrum. Har aldrig hört något annat. Är det inte som vanligt att sotaren har fått för sig någonting. Han är ju trots allt gud. (i hans egna värld i alla fall.....)

Tveksam till att sotaren har rätt att bestämma något angående väggarna. Däremot byggnadsnämden. Och i så fall finns det klara regler (till skillnad från det som sotarna styr över).

Om inget ändrats på sistone ska pannrummet hålla B30, tex enkel gips på båda sidorna om 45*70 regelstomme. Detta kallas ibland dubbelgips precis som två skivor gips under kakel, läge för missförstånd...

joppe73 skrev:

Nonsens, däremot måste gipsskivorna vara klassade, den billigaste gipsen på lågprismarknaderna är inte alltid det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.