Värme allmänt
CarMan: [citat] vist kan du schunta ut mer än vad du behöver, men då komer termostaterna vara ditt reglersystem. detta blir inte så snabt & kan lätt mäta fel, då tempraturen bakom gardinen i hörnet bakom soffan, kanske inte skiftar lika fort som övriga rummets tempratur & du får vädra bort din dyra energi, om du har flk på besök, eller på annan sätt ökar tempaturen i rummet.
spocks_beard: L/L-pumpen startades igår, det har sjunkit till 20 grader inomhus.
Mattias L.: Nej, så enkelt brukar det inte vara. Jag gjorde som så att jag köpte en digital ute/innetermometer på ÖoB delade den sensorn som skulle vara utomhus så att jag med eltejp kunde tejpa denna mot utgående rör från pannan på detta sätt kan jag se aktuell temp och max/min temp sen sist jag återställde den. Jag gjorde samma på returen från elementen så då får jag den tempen också.
¤ akila ¤: Tröskeln ligger lite högre än klinkern och mattan går upp ngn cm på tröskeln. Vårt badrum blir knäppt L-format, så det ska inte va ngn fara. Så vida det inte blir total översvämning...
apersson850: Det är ganska vanligt att man har lite effektreserv att tillgå. Det ska ju räcka även om det vid något enstaka tillfälle skulle bli -30°C. Det ska orka få upp temperaturen igen, efter det att du har vädrat. Det ska få upp temperaturen även om du haft strömavbrott, eller haft strömmen avstängd av andra orsaker. Med en tyristorstyrning av ett elbatteri kan man ju väl styra vilken
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59422/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
MathiasS: [citat] Ok. Jämfört med resten av systemet är tryckfallet stort i golvvärmeslingorna (pga längden). Har du flera långa slingor kan det därför vara svårt att få någon cirkulation alls i dessa om du inte har en dedikerad c-pump till golvvärmen. Ofta kombineras cirkulationspump och shunt-funktion när man blandar golvvärme och vanliga radiatorer. Luftning: Det är alltid mer eller
zingo: Har pratat med min sotare om bruket. Han säger bara att keramiskt håller längre men att om det är rätt gjort och tätt så spelar det ingen roll om jag använt t.ex C-bruk.
apersson850: Vredet ser ju ut att stå på max värme nu. Den räfflade muttern är nog det som håller ventilspindeln på plats. Vore jag tvungen, skulle jag göra så här: Spraya där det går med något rostlösande. Stäng vattnet. Skruva av muttern. Spraya innanför. Vänta. Kolla om det är något som går att lirka ut. Om så, spray och sätt ihop igen. Om inte, kolla om du kan få alternativa delar,
CarMan: [citat] Jag har en konstant inomhus temp på 21,5 grader när det är 0 grader ute så har jag en framlednings temp på 32,5 grader. när det är -10 har jag 36 grader vid -20 är det 39 grader jag bor i sörmland så det blir sälla kallare, men pumpen borde enligt mina tester klara sig utan elpatron ner till - 30 grader.
zingo: Har en Jötul och är sanslöst nöjd med den. En rejäl grej som värmer hela huset om man vill (120 kvm). C:a 10.000 + installation. Installation gör man själv. Sotaren godkänner.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59434/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
dynan: Hej! Har precis köpt en. Kostade 4850 kr på Hallbäcks http://www.hallbacks.se/ Anders
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59436/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
Peter_-_Emma: Jag kopplade dom till vattenslangen och vred på samt luftade - dom pallade 3 kg tryck! Det är nog lugnt med systemets 1 kg då...... Jädrar vad gamla kopplingar på sådana sitter fast, men snart så har man kanske värme på uppevåningen också.
apersson850: Nä, däremot har jag en kusin som kör med ett vattenkraftverk efter ungefär samma tekniska premisser.
Majgårdarna: Jag lyssnade på samma jobb. Inkoppling av en radiator som hänger på väggen ca 4 m från stammen. Ungefär 4000kr och då har jag redan en radiator. Eftersom den sitter längst ner i källarn så måste man tömma eller frysa systemet Jag tänker byta ut en befintlig radiator i tvättstugan istället mot en fläktkonvektor
Damaskus: Hej, Hade olja/el vattenburen värme, elgolv i hall badrum och hela källaren. Bytte till pelletsvärmare dec 05. Fick följande kalkyl: Kostnad för el, olja under perioden juli 04 till jun 05. Blev mindre änn! Kostnad för el, olja, pellets, hela investeringen för pelletsbrännare. under perioden juli 05 till juni 06. med tanke på hur el/oljepriset gått upp så är jag nöjd. Mad man skall
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59364/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
cerwin: Hej Hade jag haft så lång sträcka så skulle jag satt en liten genomströmmingsberedare på sista tappstället,det kommer bli stora förluster i kulvert mm. Men det e klart att har du gott om gratis ved så kör på vvc lösningen. Räkna lite på det så kanske du hittar en bra lösn. Ha det //Cerwin
cerwin: Hej För en skarv från stål till koppar 1" rak skarv, kostar det 67,4 kr. 1 st VA rak koppling 35/inv gg 25 1st klämring VA stål Fördelen med detta system framför freese:s är ju att du kan använda vinklar,t-rör,kulventiler el dyl inom VA:s system för att få ihop dina rör, o slippa alla bussningar/nipplar mm Fel av mej VA har en röd hylsa och superblue tillhör BA:s system Kolla länk
droopy: [citat] Hej Har lite samma problem i ett rum. 15 rör är för litet för mig som har 4 st 2kw radiatorer i samma sal. hur gömma rören.. har faktiskt tänkt på att ta bort mina golvlister som är av "gammal modell" dvs 120mm höga och 22mm tjocka. Fräsa ur i väggen bakom OCH i listerna för att på så sätt få in 22 rör. antar att jag då måste använda hårda och lödda rör om dom
Macke202: När vi tittade på hus så såg vi ett där man hade acc-tankarna på vinden (två plans med källare). Så när man eldade i pannan så pressades vattnet upp dit och därefter användes fallet på något sätt. Vet inte hur effektivt det var men det var grövre framledningsrör till radiatorerna än vad vi har i vårt med vanlig cirkulationspump.
CarMan: eftersom trådskaparen inte har termostater & det är en stor utgift för honnom att skafa det. så tycker jag att han ska avstå från det, då han har ett värmesystem som går att ställa in via ute givare, mäljogtvis komplitara med innegivare.
Kasch: OK, de borde väl kanske ge dig än större anledning att välja ett bruk som är avsett för glidgjutning så du slipper fukt och frostsprängningar i bruket. Men jag tror fortfarande det finns mer kunniga på området än jag här på forumet?
Fricke: Jag bor i lgh på 82 m2, har en Nibe fighter 310 frånluftsvärmepump som värmekälla. Friskluftsintag genom ventil placerad överst i fönstret i alla rum utom köket. Vatten element är placerade under alla fönster. Både jag och tjejen känner kallras i sovrummet i sängen, ca. 1,5 m från fönstret när man har ventilen öppen, framförallt på vintern. Dock så är det ju inga fresh 90
jeja2000: grattis!! Det är mycket konstigt som kan hända med vattenburet system. Hoppas du slipper frysa i vintern nu då ;)
poiu: Ur AFS2006:1 [citat] Jag kan inte se att detta skulle gälla för privatpersoner eller familjer i villa.