Hejsan.

Känner att mina element är ojämnt varma, både upp och nedtill på resp. element och i förhållande til varandra. Vissa element har även varit kalla. Har lossat på termostaterna och tryckt till på "piggarna", och även smort upp dessa. En del "piggar" är också betydligt kortare, dvs går in längre än de andra, och därmed stryper flödet antar jag. Jag har en frånluftsvärmepump, huset byggt -94.
Till mina frågor:

- Vad är livslängden på termostaterna, när bör de bytas?

-Ingår själva "piggdelen" (jag hopas ni förstår vad jag menar), i termostatsatsen man köper, vid byte?

-En jag talat med, påstår att man vid hus med frånluftsvärmepump, alltid skall ha termostaterna max öppet i alla rum och styra värmen via skåpet. Kommenter om det gärna.

Hej

"Piggen" Måste fjädra ut av sig själv annars sitter ventilen fast inuti ventilhuset, brukar gå och ta bort hela ventilhuset och motionera igång dem igen, piggen ingår inte i en ny temostatsats, tror inte heller att termostaterna slits? men de kanske ändrar beteende med åren.

För att motionera ventilen måste vattnet tappas ur.

Helt öppna termostater är nog bra i lågtemperatursystem skulle jag tro men det finns det nog andra här på forumet som vet detta mycket bättre än jag :-?

(Om termostaterna är riktigt gamla kan ju gasen läcka ut.)

Har du testat att lufta och fylla på systemet.

Lufta elementen.

Dessa "piggar" (ventiler) ska ju som du säger fjädra tillbaka helt.

För att se om det är temostarerna eller piggarna det är fel på så testa att skruva bort alla termostater och se om det gör någon skillnad på värmen. Då står ju "piggarna" (ventilerna) i sitt öppnaste läge.

Sedan så har man ju lite olika temperaturer i olika rum så termostarena stryper ju flödet (justerar flödet) beroende på temperaturen i just det rummet. Därför kan det vara varmt i ena rummets element och ljummet i det andra.

Annars får du väl höja kurvan på värmepumpen om det är för kallt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.