3 111 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Temporär koppling radiatorrör
Hej där
Roar mig med att dra om stora delar av mitt radiatorsystem. Några av radiatorerna tänkte jag inte ta i den här omgången. Dessa radiatorer med ventiler och rör ned till källaren är orörda. Under rivningen av befintliga rör nere i källaren var jag tvungen att såga av rören.
Kan jag ansluta det nya systemet temporärt till dessa järnrör som har ~28mm ytterdiameter? I så fall hur/med vilka kopplingar? Med tanke på att den gamla dragningen inte går exakt i de nya stråken ser jag framför mig att temporärkopplingen görs medelst lämplig slang. Arbetsinsatsen ska vara så liten som möjligt så gängning eller liknande av järnrören känns överkurs
Roar mig med att dra om stora delar av mitt radiatorsystem. Några av radiatorerna tänkte jag inte ta i den här omgången. Dessa radiatorer med ventiler och rör ned till källaren är orörda. Under rivningen av befintliga rör nere i källaren var jag tvungen att såga av rören.
Kan jag ansluta det nya systemet temporärt till dessa järnrör som har ~28mm ytterdiameter? I så fall hur/med vilka kopplingar? Med tanke på att den gamla dragningen inte går exakt i de nya stråken ser jag framför mig att temporärkopplingen görs medelst lämplig slang. Arbetsinsatsen ska vara så liten som möjligt så gängning eller liknande av järnrören känns överkurs
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Det finns klämkopplingar för järnrör. Enklast borde ju vara att sätta en sådan, och sedan förminska till ex. 22mm PEX. Frågan är väl om det kan behövas någon form av reglerventil vid övergången, så att inte vatnnet "hellre" går in i 28mm systemet, och du får dålig cirkulation i dina nya rör.
Hmmm, dålig bakgrundskoll från min sida uppenbarligen. Utgick från att klämringskoppling inte funkade då ytan på järnrör är rätt skrovlig.... Blir det verkligen tätt!?!! Att slipa skrovlig yta plan känns vanskligt :-?
Reglerventil vete fåglarna om det behövs, innerdiametern på CU22 är marginellt mindre än Järn 28!
Reglerventil vete fåglarna om det behövs, innerdiametern på CU22 är marginellt mindre än Järn 28!
Allt tar ju längre tid än vad man tänkt sig...
Har nu funderat om i ärendet och har letat upp t-kopplingar på framledning resp retur. Ytterdiametern på rörgängan är ca 27mm vilket torde 3/4" resp Dim20. Till detta tänkte jag ansluta mina 22mm CU-rör. Är det svårare än att jag tar t ex Rinkabys 3608

alt Conex variant http://www.vvsinfo.se/db/default.aspx?rsk=1890649
Eller är det något annat som gäller med tanke på att jag blandar järn- och CU-rör?! Ibland händer det ju också att "temporära" saker blir permanenta...
Har nu funderat om i ärendet och har letat upp t-kopplingar på framledning resp retur. Ytterdiametern på rörgängan är ca 27mm vilket torde 3/4" resp Dim20. Till detta tänkte jag ansluta mina 22mm CU-rör. Är det svårare än att jag tar t ex Rinkabys 3608

alt Conex variant http://www.vvsinfo.se/db/default.aspx?rsk=1890649
Eller är det något annat som gäller med tanke på att jag blandar järn- och CU-rör?! Ibland händer det ju också att "temporära" saker blir permanenta...
Som jag letat men inte hittat en sådan i Rinkabys katalog... Nåväl, nu blir det som sagt att jag går kopplar in mig på en gängad t-koppling i den befintliga Fe-installationen istället och skruvar in min klämting för Cu där. Blir mer bök än med din artikel men nu är det för sent :-[
Bytte några ord med LK och deras support var i och för sig helt emot att blanda Cu och Fe även i värmesystem. Men som en temporär lösning så fick det väl gå
Bytte några ord med LK och deras support var i och för sig helt emot att blanda Cu och Fe även i värmesystem. Men som en temporär lösning så fick det väl gå
Om man inte kan blanda Cu och Fe så har dom som anslutit sina pannor och acktankar med kopparrör stora problem att se fram emot.
Jag tror att det är riskfritt att blanda.
Vem är LK?
Jag tror att det är riskfritt att blanda.
Vem är LK?
Sorry, LK= http://www.lagerstedt-krantz.se dvs de som säljer Conex klämringskopplingar
Klicka här för att svara