Hej

Jag installerade shuntstyrning häromdagen och upptäckte då att jag inte kan kontrollera framledningstempraturen på nått vettigt sett, alltså jag har ju en shunt TA VTR men jag tror den är felkopplad då typ inget vettigt händer när jag vrider på den., jag har ritat en fin liten bild i ett ganska avancerat program, alltså framledning kopplad till 1, retur till 2 och värmen från toppen av tanken är kopplad till 3. pumpen sitter på framledningen.

• shunt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
finns det ingen anvisning på deras hemsida, eller var det ingen med när du köpte den?

jag skulle kopplar tanken på 1 & returen på 2, framledningen (mot radiatorerna) på 3

Är det verkligen en vtr ventil du har? dom var ju omoderna redan på slutet av 70 talet.
Om det nu är en vtr så fungerar det inte som en vanlig shuntventil utan blandningspunkten blir i t-röret mellan retur och tillopp, detta beror på att den blandar inte vattnet utan den styr flödet åt ena eller andra hållet.
Mao släng den och skaffa en shuntventil istället.

Hej

Har nu fått en ny riktig shunt inkopplad och jag meckade isär den gamla för och se hur den fungerade och det är ju som du sade S3 att den styrde värmen mellan framledning och retur. Hoppas det blir bättre nu med den riktiga, håller på och fyller upp systemet igen och det tar ju en stund 3m3 plus 34 element.

Funderar lite på om pumpen (ejektor) tar stryk av att gå länge? och kan jag släppa på fullt in i tanken då pumpen inte hinner med och bygga upp något tryck då? det kanske är bättre för pumpen och inte ha något mottryck?

Klarar din brunn av att fylla allt på engång?

Satte du dit avstängningsventiler med så du slipper tömma nästa gång? ;)

brunnen klarade tydligen av det för nu är det fullt :) tog ca 5timmar så då behöver ju inte hålet ge mer än 700 timliter typ. Tycker dock att pumpen borde klara mer än 700 timliter eller?

Jo bytte ut de gamla kranarna mot nya fina kulventiler, därav tömmningen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.