8 243 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Bästa värmekälla f tillf. uppvärmning kallgarage?
Sida 1 av 2
Har ett ouppvärmt garage (inte helt oisolerat) som jag behöver värma upp några veckor om året för trevligare mekartemperatur. Det ligger en bra bit ifrån boningshuset så värmekulvert är uteslutet.
Funderade ett tag på att skaffa en 4 kW byggfläkt, men med en sån tickar det fort iväg en tusenlapp eller två i elkostnad räknat på 30 dagars gångtid per år.
Jag har i och för sig tillgång till billig ved, finns det någon billig och bra vedkamin lämplig för garagebruk?
Andra förslag? (Max 5000:-, inköpskostnaden för en luftvärmepump är för hög.)
Funderade ett tag på att skaffa en 4 kW byggfläkt, men med en sån tickar det fort iväg en tusenlapp eller två i elkostnad räknat på 30 dagars gångtid per år.
Jag har i och för sig tillgång till billig ved, finns det någon billig och bra vedkamin lämplig för garagebruk?
Andra förslag? (Max 5000:-, inköpskostnaden för en luftvärmepump är för hög.)
Skulle du inte kunna bygga ett litet pannrum och köpa en beg vattenmantlad vedpanna/kamin med en enkel skorsten och koppla till en vattenburen fläktkonvektor?
Toppa med ett litet öppet expkärl och fyll systemet med klykol så det tål att stå kallt.
Billigare värme får du leta efter.
http://www.blocket.se/vi/9649181.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/9284390.htm?ca=11_s
Toppa med ett litet öppet expkärl och fyll systemet med klykol så det tål att stå kallt.
Billigare värme får du leta efter.
http://www.blocket.se/vi/9649181.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/9284390.htm?ca=11_s
Ja det kanske vore något. Antar att det räcker med gipsplattor och reglar för någon tusing för ett pannrum på två kvadrat.RoKe skrev:
Men vattenburna fläktkonvektorer är inte lätta att hitta begagnade, nya finns 2 kW för 2000:-, Och jag behöver minst två. Någon som byggt egna fläktkonvektorer av gamla element?
Hur är det förresten med sotning av en sådan panna, kan man göra det själv eller åker man på sotare och sotningsavgifter? Och måste sotaren besikta anläggningen?
Jag sålde en panna till en kille som skulle värma sitt garage.
Han hade byggt en egen luftvärmare av en gammal bilkylare.
Händig kille.
Du kan sota själv.
När du frågar om du ska kontakta sotaren kan ju svaret bara bli att du givetvis ska kontakta sotaren om råd ang din installation.
Han hade byggt en egen luftvärmare av en gammal bilkylare.
Händig kille.
Du kan sota själv.
När du frågar om du ska kontakta sotaren kan ju svaret bara bli att du givetvis ska kontakta sotaren om råd ang din installation.
Helst inte. Min sotare antecknar allt man frågar om i något slags databas. Och när en sotare väl har fått för sig något, oavsett om det är enligt lag eller ej, så kan man inte säga emot.RoKe skrev:
Bilkylare är intressant, men hur räknar man ut hur stor effekt en sån kan avge?
Sotare brukar vanligtvis vara mycket erfarna och vettiga.
(det kanske finns undantag, men då gäller det att vara så insatt i ämnet att man kan föra en dialog med honom)
Det kan vara värt mycket att ha bra kontakt med sotaren.
Själv har jag fått goda råd och bra hjälp av min sotare.
Min sotare har bedömt att jag har förstått innebörd och risker med fastbränsle och därmed beviljat mig att sota min egen anläggning.
(det kanske finns undantag, men då gäller det att vara så insatt i ämnet att man kan föra en dialog med honom)
Det kan vara värt mycket att ha bra kontakt med sotaren.
Själv har jag fått goda råd och bra hjälp av min sotare.
Min sotare har bedömt att jag har förstått innebörd och risker med fastbränsle och därmed beviljat mig att sota min egen anläggning.
Det kan man säkert räkna fram, men jag vet inte hur.
Det enklaste är nog att prova.
Man kanske kan skaffa en stor lasbilskylare och ställa en byggfläkt bakom (då kan du modernt och elegant välja mellan el,ved eller båda)
Det bör väl räcka.
Byggfläkten hade du väl redan?
Jag gav bort en CTC 265 från slutet av -70 till min kompis som skulle ha den i just ett garage. Han rev bort höljet och all isolering på pannan och eldar den utan vatten. I hålet där beredardelen skall sitta har han gjort en plåt som han monterat en kupefläkt från nån gammal bil i. Det finns full med småhål i pannkroppen efter röranslutningar mm där fläkten drar in luft. Detta funkar kanon men en termostat någonstans i pannkroppen som startar fläkten är att föredra. Han har ingen och glömmer man slå på fläkten en stund efter man börjat elda så smälter den 
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Köp en billig luft/luft vp typ on/off 410 funkar utmärkt i garage.
Det hade varit jätteskoj att se en bild på detta.heliac skrev:
Onzza har för under 5000 kr.