Står inför att byta panna. Uppvärmningssystemet är vattenburet med radiatorer. Dessa radiatorer är slut (varit frysta och är krökta) och måste bytas.

Huset är ett enplanshus på 150 kvm. Golven skall nyläggas. Nuvarande beläggning hårdplastmatta (Tarkett) direkt på lättbetong.

Funderar mycket på att lägga vattenburen golvvärme i hela huset.

Är det någon som kan ge en kostnadsbild på vad ni har betalat för golvvärme vid renovering?

Vad har ni använt för fabrikat? Är ni nöjda?

Har någon använt en VVS-firma i södra Sverige?

Tack på förhand!

Har inget specifikt exempel men kan ge lite indikationer på priser jag fått på material. Jag har frågat på ca 60 kvm och delar till en nyinstallation med 3-4 radiatorer går på i runda slängar 10.000:- (inkl. ledningsrör) från någon internetbutik. Golvvärme för motsvarande storlek har handlat om 35-40.000:- cirkus. Ganska stor skillnad. Till detta kommer jobbet om ni inte gör det själva.

Det finns säkert fler som har mer exakta prisuppgifter på liknande men detta kan vara en liten indikation för er i alla fall.

Yamma

Jag har en materialkostnad på ca 400kr kvadraten för golvvärme. Då har jag lagt 50 mm spårad cellplast + värmeplåtar och 20mm golvvärmerör. Men sen tillkommer ju ev matarledning, fördelare, shunt.... arbete. Köpt allt på Rinkaby Rör.

Butcher skrev:
Jag har en materialkostnad på ca 400kr kvadraten för golvvärme. Då har jag lagt 50 mm spårad cellplast + värmeplåtar och 20mm golvvärmerör. Men sen tillkommer ju ev matarledning, fördelare, shunt.... arbete. Köpt allt på Rinkaby Rör.
Ingår golvet i dessa 400:- / m2 ?
Hur har du löst problematiken platta på mark och golvvärme, jag tänker då på fuktvandring m.m. ??
Jag är själv sugen att lägga golvvärme i rum som vi renoverar ( har också direktel. )..

Daniel_M skrev:
Ingår golvet i dessa 400:- / m2 ?
Hur har du löst problematiken platta på mark och golvvärme, jag tänker då på fuktvandring m.m. ??
Jag är själv sugen att lägga golvvärme i rum som vi renoverar ( har också direktel. )..
Framför allt hur välisolerat är det under plattan.. :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.