Värme allmänt
Mats Bengtsson: [citat] Och törs man gå på mer okända fabrikat kan priset för luft vatten gå ner rejält. --- Mats ---
CurreOrrell: Kan någon rekomendera värmekabel till denna gjutning? Vore tacksamt!
CarMan: [citat] FTX o frånluft värmepump går inte. (en FLVP är mer ett ventilations system än värmekälla) när jag pratar frånluftsvärmepump, menar jag dom som följer med husen & som är på knappa 2 kW o har COP på ca:2 Bergvärme trorjag inte är nån bra lösning til så litet hus. Men en ytjordvärmeanläggning kan bli riktigt lönsam om man planerar så att den förläggs i samband med
Norrlandsbosse: Hej Såg på en mässa för ngt år sedan, ett golvvärmepaket, som inte var tjockare (Nästan i alla fulla fall)än aluminium från en rulle hushållsaluminium. Skulle tom kunna sättas upp innanför en våtvägg o användas som handdukstork. Fabrikat? Ngn som har erfarenhet av denna? Skulle det räcka med att ha denna under en våtrumsmatta? Har i dagsläget ett golv som måste bilas upp, och
Mats Bengtsson: [citat] Jag har skrivit lite mer utförligt om det på min websida (Reducing the needed energy to heat my house. Men förenklat: Elementens storlek dimensionerades när huset byggdes för framledningstemperaturer på 85 grader (oljepanna). Killen före mig köpte luft-vatten värmepump. Den håller max 55 grader, och belastad går den gärna ner till 45 grader. Ett antal av rummen i huset klarade
Norrbyn1011: Clas Ohlson - Golvvärmematta. Värmekabel handla beställ postorder Har nån nån erfarenhet av detta? bra pris i alla fall....
CurreOrrell: Tackar för svaret! Ska snegla lite på pumpar framöver då kanske. Funderar på att "förbereda" lite genom att gräva ner slingor i myrmarken på tomten. Men först fixa så att tappvattnet inte går på elVVberedare... :)
hanis: Om man ansluter en handukstork för vatten buren värmekälla och koplar golvvärmen så handukstorken styr både golvet och handukstorken. för jag skulle bara vilja ha rören dragna till golvvärmen med returen till handukstorken där termostaten stänger av på returvattnet. Jag har lågtempratursystem med Bergvärmepump och golvvärme i badrum 3 kvm. Är detta genomförbart eller är jag
jon_h: Ja, man limmar och flytspacklar som vanligt. Bjälklaget behöver ju ha en viss böjstyvhet för att det ska fungera, men 22 mm golvspån på c/c 600 är mer än tillräckligt.
hejje: En Nibe 1235 med FLM30 och en COMPACT 200 placerat i tvättstugan kanske kan funka. Det lär väl inte behövas mer än 60+60cm för det (FLM + annat bör rymmas ovanför). Jag antar att 1135 + ack skulle vara mer optimalt, men det tar mer plats och blir fulare installation. Inte behöver väl 1235+COMPACT 200 bli så dåligt? Om man ställer termostaten på beredaren ganska lågt (typ 60 grader)
jakim: Frågan kanske hamnade i fel kategori, kanske nån mod. kan flytta den?
Mats Bengtsson: [citat] Jag har bytt ett antal i mitt hus. minns inte måtten (tror det var ungefär 15-20 centimeter), men de stod i installationsanvisningarna på EPECON --- Mats ---
MatsT: Tror vi pratar förbi varandra. Den inbyggda kan bara, precis som du säger, köra på vv kretsen eller radiator kretsen. Denna cirk pump går bara när kompressorn går. Radiatorkretsen har ju däremot sin egen cirk pump, missar man bypass kopplingen så blir det en stängd krets när värmepumpen kör varmvatten. Se tex. http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_CDE_sv_4.5.pdf sid
CarMan: vattanburet system ska du absolut bygga! det är ju enklast att dra in det nu, innan du renovarar nått annat. sen så höjer det värder på huset, samt att du efter det kan välja valfri värmekälla.
Xiter: Har du element i huset också så är det väl inga problem. "Problemen" kommer ju när man har golvvärme i ena delen av systemet och radiatorer någon annan stans.
CarMan: vist går det att komma undan billigt, det svåra är att hitta rätt grejor. själv konvertara jag mitt hus på 235m2 förunder 30 000:- o då har jag ett extremt kompliserat hus att dra i. mins inte exakta kostnaden, tror jag skrivit det här i en tråd förut, men det var inte mer än 30, för mindre 20-25000:- (fick nämligen tag på radiatorer til hela huset för 5000:- totalt, inklusive
CarMan: luften i spiror rören kallnar o efekten blir liten. (desutom upplevs luft som rörsig som kall, så den moste vara väldigt varm för att det ska kännas behagligt) ofta är det bättre att flytta kall luft från de kalla rummen & spruta in det i det varma rumet, då bildas ett undertryck & varma luften tar vägen genom dörrar m.m. till de kalla rummena
MathiasS: [citat] Jamen det har du egentligen rätt i. Det är bättre att säga att man BÖR montera fördelaren högre än slingorna. Man kan ju också säga att har man mer än EN slinga så blir det ju oftast ett helsike att gå fram med alla rör om man inte har en fördelare lokalt.
Mats Bengtsson: Hej, Jag känner inte till hustypen, och är inte expert på värme heller, så ta mitt svar med en nypa salt. Men jag bor i ett hus där ägarna före mig valde att ta bort ett av elementen i köket, det närmast hörnet, för att få till en bättre arbetsyta. I vårt fall ligger det en källare under, som tidigare inte hade mer än"hjälpvärme". Huset är från -58 och har inte fläktsystem.
Urban_Cowboy: Nix, jag körde med 16 mm, men jag kan inte se att det har med saken att göra. Oavsett dimension, så beror avgiven effekt av dessa faktorer. Möjligen skulle man kunna tillägga att eftersom 20mm ger en större mantelyta/slangarea (slangens omkrets * längd) så får man en större yta som leder värme ut i betongen.
Matss: Det finns ingen fram/baksida , men man drar slangen till den övre delen bakom den nedre. Annars blir det svårt att komma åt strypventilerna. Vill man byta sida den är fäst mot är det bara att flytta konsollerna till den nya baksidan, lossa slangarna och korsa dom parvis innan dom till övre delen dras bakom nedre delen. Detta gäller bla Wirsbo
Vallis: Är det ngn som en uppfattning om kostnader? Om man skulle helt ta bort oljepannan + tank och ersätta med ngt modernt (luft-vatten pump?), vad kan man räkna med?
Urban_Cowboy: Försök få mer bygghöjd.... ligger rören djupare blir värmen jämnare. Sten/klinker är bättre ur värmespridnings och värmeledningssynpunkt... (trä är ju en issolator) Du kan inte koppla på golvvärmen på radiator-kretsen utan vidare. Eftersom du skall lägga till fler rum, Välj en shunt-koppling som är utbyggbar....
JanneSjo: ok kollade lite på några av dina bygg bilder - uppskattar att du tagit dig tid - får en del ideer och dessutom kan jag visa sambon hur det ser ut med t ex spot i fönstret etc. många snygga lösningar. har du använt minertit för väggen i badrummet eller vanlig OSB och gips?
Linnex: Sitter med några gamla radiatorer med enrörskoppel som inte går att ställa om till tvårörs. Då de är av äldre modell (27 år) finns det inte passande tvårörs att köpa. Sitter nu och funderar på om man kan försöka plugga kanalen i kopplet med någon lämplig massa typ silicon, epoxi eller något annat. Någon som vet något som skulle fungara?
MyHouse: Hej Jag skulle behöva råd eller synpunkter ang vilken uppvärmingslösning som är att föredra. De olika alternativ jag har att välja mellan är en gaspanna(då naturgas finns framdragen), frånluftvärmepump eller en kombinerad lösning. Jag känner mig totalt vilsen då jag får helt olika information beroende på vem jag pratar med. Tex värmepump lev. säger till mig att slänga ut gasen
Suzz: Du har med all sannolighet luft i den slingan. prova med att öppna slinga med termostaten helt och sen lufta vid slang fördelaren....
Linnex: Korskoppling går även att köpa löst. Du måste göra så om radiatorerna på ettrörs redan är dimensionerade. Är de inte inhandlade och du har möjlighet att dimensionra om så spelar det nog inte så stor roll vilket håll du kör åt. Jag har två slingor. En utmed respektive långvägg på huset. Där går de åt olika håll. dvs att ena slingan börjar man med radiatorn längst ifrån