Björn Lovén
Björn Lovén: Hej! Ett golvvärmesystem är ju rätt trögt och då gör en reglering med enbart rumsgivare inte det snabbare precis. Det bästa hade varit om man kompletterade med en utegivare eller ännu hellre det senaste, nämligen att reglera med prognoser från SMHI. Jag har ännu inte sett något för småhus men det kommer. Värmekällan skall inte spela någon roll eftersom golvärmesystemet har en
1 svar · 3,4k läst
Björn Lovén
Björn Lovén: Det finns speciella rörgenomföringar med tätningar som klarar detta.
3 svar · 4,4k läst
Björn Lovén
Björn Lovén: Hej! Om vi bortser från ev. prisskillnad vid investeringstillfället bör du titta på LCC-kostnaden istället. Det innebär att man jämför de båda pumparnas kostnad över deras beräknade livslängd, ca 15 år. Det är då det börjar bli intressant. Kontakta din leverantör och begär in detta. Skillnaden mellan garanti och försäkring är kanske mer en juridisk fråga men jag skall
1 svar · 4,9k läst
Björn Lovén
Björn Lovén: Hej! Jag är tyvärr inte längre tillräckligt påläst i den här frågan men gå in på följande länk så hittar du säkert den information du letar efter. Avloppsguiden.se
1 svar · 3,1k läst
Björn Lovén
Björn Lovén: Hej! För det första måste de förläggas skarvlöst. Sedan är det viktigt att isoleringen hamnar rätt alltså under rören, speciellt om det är ett bottenbjälklag. Riskerna är om man glömmer var rören ligger och råkar perforera dem t.ex. med ett spik. De flesta leverantörerna av rör för golvvärme har förslag till lämplig förläggning. Du kan t.ex. gå in på Wirsbo bruks hemsida
1 svar · 4,0k läst
Björn Lovén
Björn Lovén: Hej! Spontant tycker jag nog att din rörläggare har rätt. Det gäller emellertid att ta med alla kostnader när du jämför de olika alternativen. Att borra är normalt ett dyrare alternativ än att lägga slingor för ytjordvärme. Pumpen måste utföra ett större arbete ju längre slingorna är, det är sant, men jag tror att det är en bit kvar innan merkostnaden för det dyrare
1 svar · 2,4k läst
Björn Lovén
Björn Lovén: Hej! Nej det räcker med en shunt förutsatt att du inte har blandade värmeavgivare t.ex. golvvärme och radiatorer med olika temperaturförhållande. Eftersom du bygger ett nytt hus så gissar jag att samtliga radiatorer är av lågtemperaturtyp och är försedda med termostatventiler och då spelar det ingen roll.
1 svar · 2,8k läst
Björn Lovén
Björn Lovén: Hej! 1. Lutningen på en horisontell avloppsledning bör vara minst 1 cm/m vilket gör 1/100. Din VVS-konsult har alltså rätt. 2. Jag skulle nog rekommendera att gå upp med rören strax efter sulan och låta dem ligga där med rätt fall (1/100) hela vägen under plattan. 3. Jag har svårt att förstå hur du menar här för vad jag vet finns det inga Y-rör utan du får använda dig av 2 st
1 svar · 3,3k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/31345-luftkonditionering-med-bergvaerme.html http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/31094-kyla-nytt-hus.html
7 svar · 2,2k läst
J
jakim: Du måste även väga in ventilationen i din kalkyl. Kör du med bergvärme och har självdrags kåk så kommer din ventilation att bli sämre, rentav mycket sämre. Skorstenen fungerar som utblås av gammal luft och ny fräsh kommer in men då under förutsättning att du eldar. Väljer du värmepump så kolla upp att din ventilation inte blir lidande. Har du en bra vedpanna med stor ack tank
11 svar · 1,0k läst
K
krille78: Jag fick hjälp av en VVS-konsult att rita på en rördragning av frikyla, genom olika rum och våningsplan etc. Han sa att jag inte behöver ha mer än 9 mm godstjocklek på armaflexen, men det hänger ju förståss på omgivningen. jag hade dragit rören synliga med armaflex på vinden. Se bara till att vara noggrann när du gör isoleringen så du för det helt tätt i limskarvarna, så skall
12 svar · 9,9k läst
2
2an: [citat] Helt klart bör det tänkas på, Dom är inte alltid så renliga av sej... Här sotar dom kaminen 1 gång/år (sotarna verkar sätta sina egna regler) á 400:- sen brandskyddskontroll vartannat år á 830:- (så va priserna iaf här -06) Vid nybygge med golvvärme så skulle jag hellre lägga dessa pengar på en värmekälla som täcker utan tillskottsel, Det är väl varma golv man vill
9 svar · 3,5k läst
apersson850
apersson850: Det är en rimlig siffra, 75 W/m². Det beror ju lite på var i Sverige man bor, också. På 80-talet, när jag installerade massor med direktel i Skåne (det var poppis då), räknade vi med 65 W/m² i de hus som byggdes då.
2 svar · 7,2k läst
pellefant
pellefant: det är ju inte så stor kostnad att pytsa i 12 liter till med glykol. tips: köp i 20 liters dunk hos en oljegrossist, betydligt bättre pris än på macken
5 svar · 5,6k läst
pellefant
pellefant: [citat] det sätts fortfarande öppna kärl på vinden.... men du kanske har en röd boll i tex pannrummet?
6 svar · 11,7k läst
Jesca_j
Jesca_j: Det borde inte innebära något problem, värmefördelarna brukar placeras där det finns plats eller där det är praktiskt att ha dem.
1 svar · 2,0k läst
·
Swetrot
Swetrot: En provtryckning med besiktning brukar kosta 1000-1500kr om det inte uppkommer några besvärligheter. Och du skall utan tvekan kontrollera detta, för börjar det brinna, och det inte finns klara papper, kommer ditt försäkringsbolag att stå med armarna i kors och vägra betala ut något.
2 svar · 3,2k läst
C
Cohiba: Tack för input. Har redan ringt rörmokaren så vi får ta den kostnaden.
3 svar · 11,1k läst
L
lordvvs: Om ni beslutar er föra att byta ut värmesystemet så kommer dom nog att kapa av alla gamla rör just över golvet eller vid väggen så att alla synliga rör är borta, sedan drar dom ett helt nytt system i koppar eller numer ibland plast som får ligga efter väggarna synligt, våran firma brukar ta 4000kr per elemet, då ingår även rören till det, vi finns i luleå där vi är ganska
5 svar · 17,1k läst
prototypen
prototypen: Jordvärme verkar vara det självklara. Då tomten är terrassierad så se till att det inte blir några luftfickor på slangen, är det bara utförslöpa från huset är det inga större problem. Är det motlut så kan det behövas en luftningsstation längst upp. Prototypen
2 svar · 5,3k läst
L
Lazze: Hej ca 30% mer rör behöver du om du kör vanliga rör .
3 svar · 2,8k läst
2
2an: Hittade en formel på nätet där det står att vid en årsförbrukning på 35000 kWh för värme/vv ligger effektbehovet på 12 kW då det är -28° o 4 kW vid 0°, Hos mej o några kompisar verkar denna formel stämma rätt bra iaf.. Ivt rekomenderade 2x400 meter slang till kompisens bygge då det ska sitta en 11 kW pump där o om det varit trångt om utrymme på tomten skulle det gå med 2x300
4 svar · 2,2k läst
S
skogstomten: Med 80kvm i bottenplan, endast loft och öpen planlösning så är det ju inget jättehus direkt. Kanske en vanlig luftvärmepump kunde vara vettig i ett sånt hus som komplemt i alla fall eftersom de passar bäst i just såna hus. Bergvärme och andra dyra lösningar som Golvvärme i båda plan tycker jag låter som överkurs! Själv skulle jag nog satsa på en täljstenskamin/Kakelugn
10 svar · 2,7k läst
M
m.norge: Jeg ba om mer informasjon fra Vitotres Norge, og fikk noe dokumentasjon, men når jeg ville vite om det passet til huset som jeg bygger og spurte detaljert så ble det slutt på svarene. Når jeg så fikk prisen fra rørlegger på 88.200 NOK inklusive MVA så var det bestemt. Jeg klarer aldri å spare inn det beløpet med strømprisene som de er. Sammenlikningsgrunnlag var en roterende
21 svar · 11,5k läst
K
Karl_Malmqvist: Du ska förmodligen titta på en FTX-anläggning för ventilationen. Jag gissar att ventilationen kommer att stå för runt hälften av dina värmeförluster. Alternativen till bergvärme är gissningsvis luft/vatten-värmepump eller pellets+sol om jag får gissa återigen.
4 svar · 2,8k läst
2
2an: Kompisen hade det rätt taksamt då dena affärslokal inte hade några fönster förutom vid ingången o där skulle dom ändå ha entren då det va mitt på huset, Fans även bara en vägg som gränsade mellan lager o butik.. :) Visst går det köra med endast en skiva (50 mm) men du får ju sämre isolerat = högre energiförbrukning, 2,40 i tak höjd blir ju som dom flesta hus så det blir ju
3 svar · 2,6k läst
prototypen
prototypen: [citat] Nej inte på 2,5 m, låta snön vara orörd är det som gäller. Snö isolerar, innehåller väldigt mycket luft. Prototypen, ytjordvärme sedan 1980
18 svar · 5,6k läst
·
H
hempularen: Det måste väl bero på vad det är för en typ av matta. De flesta sådana är ju gjorda för att gjutas in i flytspackel. Lägger du en sådan löst så kommer den att få alldeles för låg värmeövergång och bli överhettad. Vissa värmekablar är självreglerande så att deras effekt minskar kraftigt om de blir överhettade, men är den inte det så riskerar du brand. Nu finns det system
1 svar · 3,0k läst
M
mozart: Är det någon som har erfarenhet av Roths Golvvärmesystem som säljs av bl a Sigro? Funderar på att installera detta i badrummet när det renoveras.
0 svar · 1,9k läst
haddirajan
haddirajan: Inte använt, men valt bort den för att vår åretruntbostad samt garage blir ca 190 kvm som skall värmas året runt. Jag kan tänka mig att denna är ok till sommarstuga, spärra elpatronen och låt den underhållsvärma på 2 kW över vintern. info gällande dina andra frågor: http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Broschyr_490.pdf
1 svar · 867 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.