Hej.

Jag och min fru har köpt ett 50-tals hus, tegelvilla på tre våningar. Två bovåningar på 90kvm vardera och källare. Det finns en gammal vedpanna från 70-talet som inte använts på 30år. De som bott där har använt en elpatron.

Vi var inne på att skaffa bergvärme först. Men nu funderar vi på pellets istället. Mycket för att få värme i skorstenen så att huset komma andas som det är byggt för.

Är detta rätt tänkt eller kan man lika gärna ha bergvärme??

oavsett om du instalerar en ny pelletskamin eller ny vedpanna, så är jag säker på att den är så efektiv att den har för lite spill värma till skorstenen för att få den att funka som den från början var tänkt att göra.

(den har ju inte andvänds på det sättet på de senaste 30 åren.så varför börja nu?)

Om inte annat så kan du ju kanske sätta in en pelletsbrännare i den befintliga pannan, om den är hel. Och komplettera med en braskamin eller liknande.

Majgårdarna
CarMan skrev:
oavsett om du instalerar en ny pelletskamin eller ny vedpanna, så är jag säker på att den är så efektiv att den har för lite spill värma till skorstenen för att få den att funka som den från början var tänkt att göra.

(den har ju inte andvänds på det sättet på de senaste 30 åren.så varför börja nu?)

Jodå nog fungerar det med en modern panna.Det gör det i alla fall hos mig.

Satsa på en pelletsbrännare.Kolla upp först vad för brännare som är lämplig för din ved panna.

Ett tips är http://www.pellets.info/ Kolla vad din ved panna heter och sök på pellets.info så får du säkert upp några träffar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.