P
peter.holm: Hej. Jag fräste ner vattenburen golvvärme direkt i mitt källargolv och lade sedan klinkers på detta. Finns inte en antydan till att plattorna skulle släppa, fast jag har bara hunnit testa 10-12 år hittills ;-) Självklart blir det värmespill men för eller senare skall väl värmen ändå upp igen? Tror inte att mina energikostnader stigit i jämförelse med de gamla elementen som satt
8 svar · 3,3k läst
2
2an: Jag skulle nog ta det lungt ett år innan byte av värmesystem, Gärna köra på el o ha den innetemp ni tänkt er ha i framtiden... Ni skulle kunna börja med att isolera vinden mer så snart ni flyttat in i huset... Under året håller ni koll på framledningstem mm, Då vet ni exakt förbrukning på huset samt att det är lättare att avgöra vilket system ni ska välja...
6 svar · 4,0k läst
H
Hatte: Jag skall också skaffa insats precis som du. Jag ringde sotarn och kollade, han ville kolla innan jag monterade in den men inte efteråt. Han sa att det är bättre att provtrycka innan än efter om det visade sig att skorstenen inte var ok. Jag har en stålskorsten som idag används av min öppnaspis, den är helt säkert ok sa sotarn, men om inte han kollade den vid ändringar så blir det
2 svar · 4,1k läst
S
synpunkter: Aha, då fattar jag vad du menar.
12 svar · 4,3k läst
W
WeeBe: Så här ligger det till. Vi byggde en sommarstuga år 2004. Det är en stuga på 20 m2 med sovloft över ca halva stugan. Tanken var att använda elradiatorer men då jag hade kontakter med en tillverkare av golvvärme så valde vi detta istället. Den golvvärme vi använde är elektrisk och självreglerande och bygger väldigt lite på höjden. Då jag hade denna kontakt fick vi dessa 20 m2
3 svar · 3,2k läst
M
Missionären: har fått fram att jag behöver 2 rad på ca 600w stycket med en liten avrundning uppåt...
8 svar · 18,3k läst
V
vedeldaren: Svarar på min egen fråga eftersom jag åkte dit på vinst och förlust igår. Mycket stor och fin utställning av badrumsmiljöer och liknande men om man vill kolla på installationsmaterial som tex skåp för fördelningscentraler så finns detta inte alls här. Såg bara en golvvärmecentral bland alla toaletter och badkar.
3 svar · 6,2k läst
L
Linnex: Min gissning är att det redan sitter en patron i den om det är en beredare. I annat fall är det nog en ny beredare som gäller.
2 svar · 2,7k läst
Ingenjören
Ingenjören: Att de är tröga ÄR jag medveten om, det jag noterade var att de inte är FÖR tröga..... (OBS att jag jämför öppna och oljefyllda med elektronisk termostat) Jag vet att det finns många som anser att de oljefyllda radiatorerna reagerar för långsamt jämfört med öppna radiatorer vid snabba temperaturändringar. Mina radiatorer ska ju normalt vara av men gå in just när det blir för
8 svar · 3,7k läst
tallmilan
tallmilan: Jag vet att det låter konstigt så jag har fråga två olika sotare i två icke närliggande kommuner, och de sa båda att de inte får tjäna pengar på själva sotningen utan bara pengar på tilläggs tjänster som rådgivning/inspektioner och de tusentals kronor det kostar att få en spis/flakt etc godkänd först gången. Det kanske finns någon sotare här på bygget som kan fylla i ?
9 svar · 16,5k läst
P
Peter Bostad: Hej. Vi håller på att inreda 2:a vån på vår 1 1/2 plans villa. Har vatteburen golvvärme på nedervån och kommer nu att ha vatten-radiatorer på övervån. I badrummet däremot ska vi ha el-golvvärme. Bör vi även ha en radiator även i badrummet med tanke på värmen eller håller golvvärmen temp så bra ? Peter
0 svar · 1,9k läst
J
Jeppe_: Re: Ridax. Pannan har två lägen; värme+varmvatten alternativt endast varmvatten. Pannan är inställd på det sistnämnda. Ja egentligen förstår jag inte varför c-pumpen skall gå hela tiden för att sköta endast varmvatten...? Fel på styrningen kanske ? Re: Vedeldaren Trycket är mitt i det gröna fältet, c:a 1,1
3 svar · 3,3k läst
J
jope: Vi har haft vårt trycksatt över sommaren, ca 3-4 månader, och trycket har minskat ca 0,5 bar. Det tog säkert en månad innan det sjönk märkbart. Kan detta bero på väderomslag eller skall vi vara oroliga att vi har en läcka i systemet? Hur länge rekommenderas att man skall ha systemet provtryckt med luft för att det skall räknas som ok?
0 svar · 1,0k läst
H
Haagbard: Jag nämner pris jag fick i januari längst ner i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/61778-kulvert.html
1 svar · 13,3k läst
J
jilted: Körde guiden på Uponors webb fick en materialspec enligt nedan, men saknas det inte en matarledning? Ska man köra EvalPex 25*2,3 där? Bifråga: Finns det någon nätbutik som har alla dessa delar? Har kikat på byggbo.se men den känns lite otrygg (numret till kundtjänst är ett mobilnummer).... 1 60 m Wirsbo-pePEX Q&E 20x2 mm 2418240 1 240 m Wirsbo-pePEX Q&E 20x2 mm 2418242 138 Uponor
0 svar · 2,1k läst
spocks_beard
spocks_beard: Hej Vi har haft en Panasonic i 3 år nu, den har funkat felfritt. Det är en 20tkr-modell, inget som jag installerat själv. För vår del så har den kapat värmekostnaderna bra, vi har en gammal kåk som är dragig från 1911. Vi klarade oss på 20000kwh 2006 inkl. hushållsel. Tidigare gjorde vi av med prick 3kbm olja vilket är ~30000kwh. +5000kwh i hushållsel, totalt alltså ~35000kwh. Vi
1 svar · 1,7k läst
gadeberg
gadeberg: Rören till slingor brukar vara stenhårda, så stödhylsa behövs ej
3 svar · 2,6k läst
M
Missionären: beror ju lite på planlösningen.... annars har jag sett folk som satt in en fläckt inärheten av kaminen och "leder" därmed upp varm luft. En del pelletskaminer har ju idag timer med automatisk tändning.......kan ju vara något att kolla på.
1 svar · 2,0k läst
S
Sandyman: Har hittat ett annat system som verkar helt rätt för den installationen jag ska göra, med vedpanna och golvvärme i nytt utbygge och radiatorer i huset. Tillverkaren heter ROTEX, från Tyskland (www.grosshandlarn-vvs.net). Finessen med ROTEX är att det från början är gjort för att ha ett "blandat" system. Golvvärmeslangarna har en extra yttre slang som försämrar värmeledningen,
8 svar · 5,8k läst
DjAlbert
DjAlbert: Ska jag vara ärlig kan jag ingentlinge ingenting om sånt här, jag talar bara av egna erfarenheter/expriment. Men jag tror att två fläktar som kan dra in luft ifrån gavlarna kan lösa ventilation och kyl delen .. Alltså friskluft nästan helt uppe vid nocken , sen nån berg eller luftvärmepump för uppvärming.
3 svar · 2,6k läst
M
Missionären: nogrant dokumenterat har man ju inte, vi har en ivt pump, kylan använder man inte varje dag....så kanske fel av mig att skriva att det går jämt ut....vi har ju även vattenburen värme och skaffade pumpen i första hand till kyla
11 svar · 5,1k läst
M
Missionären: Är ute efter nyproduktion av den typen av radiatorer som stod på "tassar" viken firma tillverkar dessa idag?
0 svar · 818 läst
B
Benny_P: ....och om inte jag har förstått fel, så måste diametern på hållet vara större. Och att det kostar mera.
2 svar · 2,3k läst
E
Engan23: CC´n är inte så mycket jag kan göra något åt då jag köpt spårade spånskivor, jag har redan avståndet klart.
8 svar · 9,0k läst
G
Granis: Okej kanon., Då ska jag kolla upp både modulen och FTX. Okej, med dom förutsättningarna låter det inte som något problem att installera jordvärme heller. Jo, tomten är det en del jobb på då det är en sluttningstomt....så det vor ejuh ypperligt om tomtschaktning och utsättning av jordvärme skulle råka sammanfalla :P Jo, det blir ett hus med normal byggstandard vad gäller väggar
6 svar · 1,4k läst
L
lajo01: Kirsi: Tack för tipset, men vi har redan installerat en kamin med ny skorsten på våningen över i huset.
4 svar · 2,2k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: [citat] Hej, Du kommer definitivt tjäna in de pengarna. Konstigt dock att götenehus kan tänka sig att installera bergvärme istället för en annan FLVP. De måste ha ett bra avtal med jättarna IVT...
11 svar · 4,5k läst
antepante98
antepante98: Tackar!! det är bra med folk som kan något...
7 svar · 3,8k läst
·
L
lordi: Hmm, har du öppet kärl på vinden och inte får ut något genom skvallerröret, fast det är fullt tryck på vattnet, så ska du inte använda pannan överhuvudtaget, innan du har kollat upp expansionsledningens skick. En panna exploderade här i vintras just pga detta. Alla källarfönster blåstes ut.. En lucka till pannan hittades 10-15 meter från huset. Och en innervägg rasade. Det vara
6 svar · 7,2k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: [citat] Så tänker jag oxå.Har 10cm spån på vinden och isolerar jag mer blir det säkert en problem vind som blir dyr att åtgärda.
109 svar · 14,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.