Åskar
Åskar: Bara man är noga med rengöring så verkar det bli starkt som attan.. Jag har lånat kompisens grejor och lekat lite och bäst och enklast är ju en lödpasta som förtennas när rätt temperatur är uppnådd. Värm tills flussen/lödpastan ändrar färg, dutta på lodet..
3 svar · 3,9k läst
·
A
andersmc: Jo, på med ugnen på högsta och öppna luckan. Ett beprövat knep för dem som bor i lägenhet där värden snålar med värmen.
3 svar · 5,3k läst
C
CarMan: Att ha berg i dagen är ingen fördel. Du behöver alltid ha 2m foderrör omlott ner i berg (rörena är på 3m längder) du måste ha slangen nergrävd mellan hus & borrhål, slangen ska luta så luften går mot huset hälst ska slangen vara 50cm ned eller mer med andra ord kan synligt berg ställa till problem om man har otur, berg knappa metern under ytan är idialiskt
3 svar · 4,1k läst
C
CarMan: du ska fortsätta att koppa 2-rörs system o inge anat, även om det rent tekniskt går att få till enrörs system ! alltså 2 rör till varje radiator o inget annat
2 svar · 3,9k läst
V
vghus05: Ja nu har jag lyckats räkna ut hur stora radiatorer jag behöver. Det var väldigt enkelt att använda sig av "Mysguiden" och Purmos Excel-ark för beräkning av dimensionering. Det blev rätt rejäla saker, men det kommer nog inte att se jättekonstigt ut i rummet iaf...
5 svar · 3,4k läst
S
S3: På en villa är det överkurs att ha annat än avstängning stamvis. Sen kan det ju vara bra att kunna stänga av mer ibland, men det kan ju bara du svara på om du tycker att det är ekonomiskt försvarbart. Du kan ju sätt ett par ventiler halvägs ut på slingan så kan du stänga bort hälften.
1 svar · 2,1k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: En pellts brännare kanske passar i er olje panna. Lite arbete blir det men investeringen är ca 25 000.
2 svar · 1,8k läst
T
Tornhill: Det finns även dessa http://cgi.ebay.co.uk/Cast-Iron-Radiators-Victorian-Radiator-Antique-Column_W0QQitemZ230157560561QQihZ013QQcategoryZ4708QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem / Fredrik
8 svar · 12,1k läst
Abuquir
Abuquir: Tja det blir nog en del funderande innan, jag bestämmer mig fur jag skall gjöra, men nu har jag ju lite tid på mig. Ritningen är inte ens klar. eller existerar inte ännu iaf.
12 svar · 5,1k läst
P
Pecka Langer: Ingen som har några svar?
1 svar · 2,0k läst
·
A
Anders H: Japp. Det var ungefär vad Thermopanels beräkningsprogram föreslog. Så jag får göra ett litet omtag i planeringenn här...
7 svar · 993 läst
A
AnteB: Man ska ha lägst 50 grader vid varje tappställe. Legionella växer inte bara i beredare eller slingor.
11 svar · 9,4k läst
C
CarMan: du kopplar en pucher till radiatorkretsen, denna har schunt & cirkulationspump för din golv värme. Du kan läsa lite här: http://www.uponor.se/upload/documents%20(pdf%20and%20officedocuments)/sweden/hs/PDF%20-%20Uponor%20Underfloor%20Heating%20System/Monteringsanvisningar/5125SE_122006%20Montering%20Uponor%20Push12-ElPush12_SE.pdf eller här:
1 svar · 3,1k läst
S
skogstomten: DYRT med golvvärme påövervåningen och i stort sett försumbar fördel gentemot vattenradiatorer. I dagens välisolerade kåkar behöver elementen på övervåningen inte gå så mycket. tag en aningens större storlek så blir framledningstemperaturerna helt ok även om ni installerar värmepump
6 svar · 2,3k läst
L
Linnex: När du säger platta. Menar du helsläta på utsidan? Vet inte om det finns då man måste ha kanaler mellan plåtarna för att få de värmeeffektiva. Thermopanel tycker jag gör snygga radiatorer. ThermoPanel Framför allt för att kopplet sitter dålt vilket det inte gör på tex europaradiatorn eller Lamhults. Thermopanel är något dyrare en tex europapanelen men då Thermopanel levereras
2 svar · 10,1k läst
·
S
S3: Min far har en 1500 liters hydrofor som ack, det har fungerat bra i många år. Det enda jag funderar på är hur länge gummipackningen på manluckan håller. Och som ahlbom sa: isolera ordentligt, så mycket du kan få plats med.
2 svar · 3,8k läst
J
jon_h: [citat] Ja, det är det nog om isoleringen inte är så särskilt tjock i golvet. Om isoleringen däremot är tillräcklig där så brukar förhållandet vara det omvända, eftersom man kan ha lite lägre inomhustemperatur utan att det känns kallt och dragit på golven.
1 svar · 1,4k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Hej, Ta med dig luft/luft pumpen alternativt köp en ny, dra ner termostaterna så mycket du kan utan att ni fryser, byt lampor till lågenergi typ samt extraisolera vinden med kanske 30cm lösull. Några tips som inte kostar så mycket...
1 svar · 1,0k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Hej, Jag hade en ide som jag lagt upp som ämne här utan att fått några svar :( . Nämligen att sätta en Luft/luft pump för värme av övervåning. På det sättet slipper du merkostnader för golvvärmeinstallation. Dessutom bör det fungera extra bra i skåne då medeltemperaturen är lite högre. På så sätt kan du ju också kyla övervåningen på högsommaren. Om det är ett bra
5 svar · 4,7k läst
S
skogstomten: Byggde i jol och har lika stort hus. Vi har en Nibe 360 och vattenradiatorer på övervåningen. Räcker till och funkar bra i Stockholmstrakten. 23 cm isolering i väggarna och 30 cm isolering i plattan. Funderade också på Comfortzone men merkostanden hade blivit närmare 50000 eftersom prisavdraget var så dåligt. jag resonerade som så att jag kör på Nibe pumpen men den dagen den pajar
5 svar · 1,9k läst
Jesca_j
Jesca_j: Ja. Men det är nog inte så många som gör det av kostnadsmässiga skäl, täljstenen är ganska dyr.
5 svar · 5,2k läst
prototypen
prototypen: Termostat eller inte, jag har vanliga radiatorer med termostater men de står helt öppna och sedan regelar jag med VP värmekurva och önskad innetemp. Nädå det är inte dimmensionerat gamla delen från 38 med radiatorer från 52 och vedeldning och nya delen från 79 dimmensionerat för oljeeldning men likväl ligger jag på en mycket lägre kurva än installatören började med, det blev för
15 svar · 4,6k läst
L
letar_hus: Nu ska det funka.
2 svar · 2,1k läst
L
R
robban44: [citat] Vi bor i Skåne och har IVT490, exakt samma boyta och vattenburen golvvärme så därför kan jag nog ge dig lite preferenser. I Skåne med en lagom mild vinter räcker denna lilla pump hyfsat bra till oss. Med alla optimeringar jag snappat upp här och där så ligger vi just nu mot en total elförbrukning i år på 11.000 kWh. Det innebär att värmekostnaden inkl.varmvatten ligger på
4 svar · 1,9k läst
2
2an: [citat] Nja jag befarade inte att du skulle förstå mindre utan bara att du hade en valmöjlighet till..:) Inte solceller utan solfångare, Solfångare ger värme... Med t.ex 3-4 st paneler från sfinx Solenergi solfångare solpaneler vakuumrör solvärme Sfinx Solar får du ut motsvarande 6600-8800 kWh/år i 50° vatten men då bör dom vara kopplade mot en acktank på iaf 1500 liter.. VV
14 svar · 3,0k läst
V
viktor1111: Hej ! Jag funderar på att lägga in vattenburen golvvärme i ett badrum som jag renoverar, och hoppas att någon kan hjälpa mig med vad det kan tänkas kosta. Badrummet är på 6 m2 och jag undrar om någon har ett ca pris inklusive allt (pump,shunt,termostat,slang,värmeplåtar,spånskiva m,m). Jättetacksam för hjälp. Mvh Viktor
0 svar · 2,8k läst
J
JanBer: Har ett hus från -40 där det tidigare satt ved/oja värmning men för två år sedan bytte vi till en eco air 7 istället. Det har dock visat sig att den på grund av dålig isolering med mera inte riktigt klarar uppvärmningen på vintern utan det blir bara ca 35 grader på pannvattnet. Det som sen retar mig något så förbannat är att när pumpen frostar av eller det är minus 10 eller
0 svar · 2,1k läst
J
Jimmbo: Hej Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut hur mitt värmesystem fungerar? Såhär är det: Vi har en panna (oljepanna ombyggd med en gasbrännare), en Luft/Vatten-värmepump, nånting som kallas "kamrörsbatteri" och en reglerutrustning där man kan ställa kurvlutning m m för dag respektive nat. Reglerutrustningen är kopplade till de båda "shuntarna" i systemet, och den har också en
0 svar · 7,7k läst
·
E
Emanon: [citat] Jodå det är ett hus med luft vatten värmepump, källare med element. Luftcirkulation med fönsterventiler. Vi ska försöka behålla elementet, kanske minska det något. Tack för ditt svar Ola
2 svar · 3,3k läst
MathiasS
MathiasS: 2000 sek är listpris. Och ett ockerpris. Jag har handlat slang på VVS, VA, Bad, KÖK, Toalett, avlopp dränering pellets Välkommen till den senaste tiden, billigt och snabbt. Ungefär samma pris på Sigro och Rinkaby för detta. Om du ska ha till 4kvm, 20mm slang, så går det år 4m per kvm om du lägger på cc30 (vilket är det man brukar göra). Kanske föreslås lite tätare förläggning
3 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.