Värme allmänt
Croft: Är några år sedan jag skruvade dit min Automix men jag har för mig att när man monterade dit den skulle shunten ställas på 0 och sedan letade Automixen upp rätta gränslägena.
CarMan: hur grovt är röret? finns det vatten rester kvar i röret om röret är väldigt grovt, eller innehåller vatten rester, så krävs mycke värme. gas svets gör då jobet bra.
Mb_Star: [citat] Vet inte vad en shunt är men såhär ser de ut i pannrummet iaf Klicka här för att se bilden http://user.nusnet.se/martin/pannan.jpg
steelis: Är det någon som har en idé hur jag snyggast ska täcka kopplingarna till radiatorn? Mvh Steelis
rillle: Halloj!! Jag har precis gjort färdigt ett nytt tv-rum i källaren och ska sätta in ett element i rummet. Nu undrar jag hur stort/kraftigt element jag bör sätta in för att det ska räcka. Vad tycker ni bör jag sätta in ett vattenburet eller elelement? Förutsättningarna är dessa: *Rummet är i en källare *Oisolerade ytterväggar (både inne och ute), endast plåtregel samt gipsskiva *Ett
Bjarredsbon: Ingen som har erfarenhet / synpunkter? Databladstekniskt tycker jag att Vitovent är överlägsen det mesta på marknaden. >90% energiåtervinning, korsström, bypass, relativt billig (~22kkr enligt Viessman), relativt liten. Ska leta reda på ngn ÅF som har en hemma....
uaj64: Om en sniklösning fungerar eller inte beror på vilken vattentemperatur ditt golv kräver samt vilken temp du kör ut till dina radiatorer. Om du har ett lågtempererat radiatorsystem så kan du få det att fungera hyggligt utan separat golvvärmeshunt , detta gäller speciellt om rörslingan i golvet inte är alltför lång. Jag skulle inte rekomendera att köra utan golvvärmeshunt om du har
fridde: Det är en IVT 2000 och inget lär (längre) vara korrekt injusterat. Så var börjar man?
wsp: Hej, är inte heller ngn expert. Om erat hus byggdes -81 så är förmodligen plattan lagd direkt på mark utan isolering. Isoleringen lades ovan plattan på den tiden. Ovan isolering lades sedan golvspån mm. Denna konstruktion är en riskkonstruktion, precis som min egen, torpargrund. Tycker du ska titta lite på Nivell-systemet: http://www.nivellsystem.se/ Då fås förutom varmare golv även
tompas11: [citat] ... eller varför inte använda vanlig hederlig stenull som klara 1000 grader?
TurboTouring: De flesta kaminer målas med värmebeständig färg som skydd på metallen. Det som är att man måste "bränna" in färgen med ett par riktiga brasor, gärna utomhus så man slipper lukten. När man väl gjort det så är det bara att installera kaminen och njuta av brasorna.
Pongu: Ja, det är jag som har lite bråttom! Vi har inte hunnit få ritningarna från husfirman ännu, och då är det svårt att veta exakt effektbehov. Nu blev det inte riktigt så stort som det var tänkt från början utan det blir 110kvm BOA nere och 70kvm golvyta uppe. Då det handlar om södra delen av Sverige kan kanske 7 kW vara en rimlig uppskattning av toppeffekten. Med ganska lågt
Faidros: Här finns det lite att läsa: Boverket - Hur hög ska min skorsten vara?
tompas11: Oljetankar som står inomhus ska besiktigas vart sjätte år. Det vanligaste felet när en tank inte blir godkänd vid besiktning är att den har grava rostskador. Dessa rostskador uppträder företrädesvis i botten på tanken, där det med åren samlas vatten. Blir rostskadorna alltför allvarliga så finns det risk för att tanken börjar läcka. Det är knappast någon idé att reparera
Bjarredsbon: Tråden är flyttad till "Ventilation" där den nog passar bättre. Sorry.
CarMan: vad för värmepump pratar vi om? kolla tilverkarens mått o sen kan man behöva 30cm utrymme där rörena går in (olika pumpan kan kräva et vist mått för att kunna göra service (lagapumpen) o det kan ju vara på olika ställen beroende på fabrikat. acktankar finns också i olike storlekar. men i stora drag så är varje enher 60x60
Per-Erik: Jag hade att i början så luktade det lite skumt med min Handöl men efter ett par eldningar så slutade det att lukta. Min kanal var ny glidgjuten då.. Men det kan ju ha varit fukt som sagt var.. vi får se i vinter om vi upplever samma sak då..
s79250: Jag har nu fått förklarat från både Velfac och LK att det ska räcka med golvvärme. tillsammans med era erfarenheter så hoppas jag att det räcker. Blir väl att hålla tummarna (eller sätta på sig vantar :) när det gäller varma glas så har vi fått en prisupggift på ca 3800 :- per kvm. Enligt dem tar man då ett billigt glas från Velfac och slänger detta och sätter in det varma
mins: Jag rekommenderar Blocket :) Köpte nyss tre fräscha svenska oljefylda element för billig peng. Det verkar vara många som konverterar till vattenburet.... Elementen var förövrigt av märket Termo, från Gnosjö.
vedeldaren: [citat] Ja dom skriver att man skall ha minst 250mm isolering för att undvika fuktskador. I samma dokumet skriver dom att dom inte har utrett vad som händer i en torpagrund när man installerar golvvärme! "För att ett hus med krypgrund ska lämpa sig för golvvärme gäller tumregeln på minst 250 millimeter isolering. Det finns risk för fukt- och mögelproblem i krypgrunder. Hur detta
ByggaNytt: [bild] http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/Presentation.aspx?id=7663&epslanguage=SV&ProductID=2079
andersw: Hej! Jag har köpt en lägenhet som är från 1907. I köket ligger det plankgolv. Jag vill lägga värmegolv + klinkers på detta och undrar om någon har tips på hur jag lämpligast gör det. Skall jag fräsa spår i trägolvet och lägga värmeslingor och sedan klinkers direkt på detta? Eller finns det något annat bra sätt. Jag vill inte bygga upp golvet för mycket. Jag är också osäker
vedeldaren: Då sparar man ju nästan 3000 spänn! Men blir det svårare att justera in slingorna?
it-snubben: Jag har byggt egen skorsten av 150mm rör. Dock ej rostfritt. Röret är helsvetsat på plats (hade turen att känna en licensierad rörsvetsare). Jag gick rakt ut genom väggen och lät pipan gå uppåt ute i det fria. Då slapp jag dra röret genom övervåningen. Jag gjorde ett T-kors istället för en böj utanför så att jag fick en sotlucka i lämplig höjd på utsidan av huset. Då är