2 969 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Var ska golvvärmeslingorna ligga?
Till mitt nya hus ingår vattenburen golvvärme. "Nice" tänkte jag. Men så börjar man fundera lite. Vattenburen... elburen... för- och nackdelar... ?!... ja ja det verkar gå på ett ut MEN så läste jag mer i beskrivningen. De ska gjutas in i plattan. Tänkte då lite... går nått sönder blir det ett j*la meck... har hört att man även kan lägga de i isoleringen...
Varför gjuter min hustillverkare in ledningarna i plattan? Är dom inte kloka? Eller är det lika vanligt som att inte göra det? Kan jag kräva att de lägger rören i isoleringen i stället? Eller spelar det ingen roll?
Läste lite här på byggahus.se om för-nackdelar kring elburen golvvärme men vad tycker ni där ute?
Johan
Varför gjuter min hustillverkare in ledningarna i plattan? Är dom inte kloka? Eller är det lika vanligt som att inte göra det? Kan jag kräva att de lägger rören i isoleringen i stället? Eller spelar det ingen roll?
Läste lite här på byggahus.se om för-nackdelar kring elburen golvvärme men vad tycker ni där ute?
Johan
Att gjuta in rören i betongen är den vanliga proceduren för golvärme i platta på mark. Rören fästs i skenor ligganda på isoleringen, eller najas mot armeringen.
Slingorna provtrycks för att säkra mot läckage innan betongen läggs på plattan, så du ska känna dig säker på att detta är helt rätt sätt att göra.
Jag tror det är vanligare att läck uppstår i andra GV konstruktioner, t.ex i glespanel, då man kan dra en spik genom en slinga.
Vilken typ av värmekälla är planerad i huset?
//H
Slingorna provtrycks för att säkra mot läckage innan betongen läggs på plattan, så du ska känna dig säker på att detta är helt rätt sätt att göra.
Jag tror det är vanligare att läck uppstår i andra GV konstruktioner, t.ex i glespanel, då man kan dra en spik genom en slinga.
Vilken typ av värmekälla är planerad i huset?
//H
Ok, det blir ju 30 cm cellplast under plattan som isolerar nedåt så det är ju lugnt. Vi får väl hoppas att det inte behöver bilas upp en vacker dag.
Ja, standard för detta 141 m2-enplanshus är en luftvärmepump, Nibe Fighter 360p. Nyligen valde min husfabrikant att ändra från 310p till 360p utan extra kostnad för min del.
Lite mer kapacitet i maskinen bara... MEN, jag funderar på att välja en 410p istället för FTX/värmeväxlarfunktionens skull. Har funderat på bergvärme men blev avrådd då det tydligen inte lönar sig alltid i ett nytt hus. Eller, huset är så energieffektivt att det är lite overkill. För stor investeringskostnad i jämförelse vad man får. Kostar alltså lite mer än det smakar.
Ja, standard för detta 141 m2-enplanshus är en luftvärmepump, Nibe Fighter 360p. Nyligen valde min husfabrikant att ändra från 310p till 360p utan extra kostnad för min del.
Jag skulle gjuta in slingorna i plattan.
Om det otroliga sker, att nån slinga pajar i någon avlägsen framtid skulle jag fimpa golvvärmen och sätta in flytande varmgolv istället, som 2:an talar om. (Men i framtiden finns det kanske ännu bättre lösningar).
(Eller, i framtiden så kanske jag skiter helt i värmen, och installerar A/C istället, pga klimatförändringarna
)
Mina 50 öre ...
ps sätt inte värmeslingorna nere i cellplasten.
Om det otroliga sker, att nån slinga pajar i någon avlägsen framtid skulle jag fimpa golvvärmen och sätta in flytande varmgolv istället, som 2:an talar om. (Men i framtiden finns det kanske ännu bättre lösningar).
(Eller, i framtiden så kanske jag skiter helt i värmen, och installerar A/C istället, pga klimatförändringarna
Mina 50 öre ...
ps sätt inte värmeslingorna nere i cellplasten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden