1 413 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Värmepump fråga.
Dags för nästa rookie fråga i våran jakt på ny bostad.
Skall på visning nu i veckan på ett hus, där uppvärmningen enligt uppgift består av direktverkande el plus värmepump. Direktverkande el har jag koll på, men hur funkar en värmepump och vad har den för för- och nackdelar?
Enligt bilderna vi sett på huset, så ser alla radiatorer väldigt gamla ut, så man bör kanske byta ut dom i samband med att man börjar renovera, om det nu blir så att huset passar oss i smaken o vi får köpt det.
/hedde
Skall på visning nu i veckan på ett hus, där uppvärmningen enligt uppgift består av direktverkande el plus värmepump. Direktverkande el har jag koll på, men hur funkar en värmepump och vad har den för för- och nackdelar?
Enligt bilderna vi sett på huset, så ser alla radiatorer väldigt gamla ut, så man bör kanske byta ut dom i samband med att man börjar renovera, om det nu blir så att huset passar oss i smaken o vi får köpt det.
/hedde
Exakt så var vårt hus utrustat när vi flytatde in för ca 1 år sedan. Först tänkte jag inte byta några element alls utan helt förlita mig på värmepumpen, men när tempen började krypa ner på minus sidan insåg jag att man fick köra igån elementen också var på jag bytte de radiatorer som behövdes vara igång. nu har jag nog bytt ca hälften.
Att det siter en värmepump när man köper huset är ju ett + men kanske inget man skall betala så mycket extra för om den inte är helt nyinstallerad.
Vi har än så länge behövt sätta på några element i år fast det har varit -8°C som lägst.
Emil
Att det siter en värmepump när man köper huset är ju ett + men kanske inget man skall betala så mycket extra för om den inte är helt nyinstallerad.
Vi har än så länge behövt sätta på några element i år fast det har varit -8°C som lägst.
Emil
Vi har precis köpt en enplansvilla på 150 kvm med direktverkande el. Vi kommer så snart som möjligt att sätta in en bra luft/luft värmepump + byta ut de radioatorer som är längst bort i huset som inte kommer att nås så där jättebra av värmepumpen.
Fick tips på bra vämepumpar här på forumet och det lutar i dagsläget åt att det blir en Mitsubishi electric med bra verkningsgrad och drift ner till flera minusgrader.
Lycka till på visningen!
Fick tips på bra vämepumpar här på forumet och det lutar i dagsläget åt att det blir en Mitsubishi electric med bra verkningsgrad och drift ner till flera minusgrader.
Lycka till på visningen!
Är det en luft/luft-värmepump (antar att det är det) ta en titt på ålder på den, har den närmare 15 år på nacken får man räkna med att den kommer att ge upp en dag.
Annars är en luft/luft-värmepump en enkel lösning som många installerat för att minska förbrukningen när man har direktverkande elvärme (kan även bero lite på det bidrag som man fick tidigare).
Annars är en luft/luft-värmepump en enkel lösning som många installerat för att minska förbrukningen när man har direktverkande elvärme (kan även bero lite på det bidrag som man fick tidigare).
Enligt beskrivningen så skall den vara installerad 2005, så det bör ju vara lugnt. Skall det inte helst vara en ganska öppen planlösning för att få ut bäst effekt? Det är rätt mycket dörrar o väggar på det plan jag tror att den sitter, men det får väl visa sig på fredag när det är visning.
Tack för all info, verkligen guld värt.
/hedde
Tack för all info, verkligen guld värt.
/hedde
Klicka här för att svara