Hej..
Hur kan man göra detta på enklast sätt?
Jag tänkte komplettera min inbyggda vv beredare med en seriekopplad vv beredare (EL).
På vinterhalvåret vill jag värma allt vatten med pellets d.v.s ingen elpatron aktiv.
På sommaren tänkte jag stänga av pannan helt och enbart köra med extern vv beredare.

Nån som har ett facit på hur mna kopplar ihop dessa?

Tack på förhand // Kippeman

D
Vad är syftet? Att utöka VV-kapaciteten eller att slippa köra pellets på sommaren? Om du skall utöka kapaciteten så skall du koppla i serie och då kommer ju elpatronen att vara aktiv, fast bara för underhållsvärme av VV.

Om du däremot vill välja om du skall köra VV med pellets eller extern VV-beredare, så skall du väl snarast koppla den externa VV-beredaren parallellt med pannan. På inkommande kallvatten till den befintliga pannan sätter du en 3-vägsventil där det ena utloppet går till den gamla pannan och det andra utloppet till den externa VV-beredaren. Sedan kopplar du ihop VV-ut från VV-beredaren med VV-ut på pannan.

Hej..
Både och, har lite problem med att fylla ett badkar med varmvatten...Vill ej heller köra med pellets på sommaren..
Så det blir väl två flugor i en smäll...
Man måste inte ha en cirk pump om man kör utan elpatron i den externa vv beredaren?

MVH // Kippeman

Kippeman skrev:
Hej..

Man måste inte ha en cirk pump om man kör utan elpatron i den externa vv beredaren?

MVH // Kippeman
Om du inte har elpatron i beredaren måste du ha cirk.pump om du inte har en dubbelmantlad beredare som sitter ovanför pannan då sköter det sej med självcirkulation vintertid då du eldar pellets, Men då blir det inte som du tänkt sommartid..
Om du har en elberedare i serie med pannan fylls den med vv från pannan men du måste/bör ha elpatron på i den o montera blandningsventilen efter elberedaren, Annars kopplar du med dubbla blandningsventiler så att det tas från pannan så länge vv finns där o när tempen blir för låg blandas det in från elberedaren..

En kompis hade mitt första alternativ i sitt förra hus o det va inte ofta som elpatron i beredaren gick då han körde pellets, Beredaren fylls ju på med jämna mellanrum direkt man tappar vv o det är ju då en fördel om elberedaren sitter nära pannan så det inte blir massa kallt vatten från ledningarna som når beredaren först utan vv ska komma snabbt...

det finns ju genomströmnings beredare

Om man vill slippa elpatron helt på vintern?
Finns det någon lösning på detta?

MVH // Kippeman

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.