5 349 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
koppla in en acctank till elvärmepanna?
Kör med vattenburen elvärme, elvärmepannan är av märket TMV Attack 2000 (numera uppköpt av Nibe och heter EVP 230). Vi är ett 4-personers hushåll och har märkt av att det räcker inte med den inbyggda acctanken på 160 liter, det badas åtminstone 1gång/dag samt ett par duschar.
Har varit inne på att skifta till bergvärme men det har fallit bort av bl a prismässiga skäl.
Det jag funderar över är att köpa och jacka in en extra acctank till elvärmepannan, kanske en 200 liters tank. Förbereda denna för en ev luft/vatten värmepump eller solslinga. Då får vi mer varmvatten och samtidigt har vi öppnat för framtida investeringar, vad sägs?
Har varit inne på att skifta till bergvärme men det har fallit bort av bl a prismässiga skäl.
Det jag funderar över är att köpa och jacka in en extra acctank till elvärmepannan, kanske en 200 liters tank. Förbereda denna för en ev luft/vatten värmepump eller solslinga. Då får vi mer varmvatten och samtidigt har vi öppnat för framtida investeringar, vad sägs?
Den billigaste lösningen borde vara en seriekopplad varmvattenberedare.
Den elegantaste borde vara acctank med solvärmeslinga.
Den elegantaste borde vara acctank med solvärmeslinga.
det lutar mer åt en acctank som man kan antingen jacka in en luft/vatten värmepump till eller solpanel. Frågan är om det kostar mycket mer att värma upp låt oss säga 200-300 liter till eller om man får en "mjukare" linje då pannan inte behöver slå på och av så ofta?
på marginalen har du de isoleringsförluster vilka inte kommer huset till godo från den nya acken
betydligt större "förlust" får du från att ni kommer att ha obegränsat med varmvatten (vilket jag förmodar är anledningen till att stora upp ackvolymen)
om du sätter in en burk till och tänker på sol så ta minst 500 liter
betydligt större "förlust" får du från att ni kommer att ha obegränsat med varmvatten (vilket jag förmodar är anledningen till att stora upp ackvolymen)
om du sätter in en burk till och tänker på sol så ta minst 500 liter
sorry jag läste inte ditt första inlägg ordentligt - det var ju ganska lätt "att förmoda" att det var knappt om varmvatten :-[
solen "gör nytta" halva året och lite till vid rätt utfört
kostnad cirkus 30 kkr för varmvattnet halva året
lägger man sen på någon kvadrat panel till så får man ut lite mera vår och höst
Det är sådär att det går att räkna hem idag med dagens elpris, normalanvändning av varmvatten, halvtaskig placering av solfångaren och om man inte kröker ett finger själv för att få det hela installerat. Men kalkylen är inte längre borta än att om man ändrar på någon av de nämnda parametrarna så är man hemma.
solen "gör nytta" halva året och lite till vid rätt utfört
kostnad cirkus 30 kkr för varmvattnet halva året
lägger man sen på någon kvadrat panel till så får man ut lite mera vår och höst
Det är sådär att det går att räkna hem idag med dagens elpris, normalanvändning av varmvatten, halvtaskig placering av solfångaren och om man inte kröker ett finger själv för att få det hela installerat. Men kalkylen är inte längre borta än att om man ändrar på någon av de nämnda parametrarna så är man hemma.
Dethär systemet har jag lobbat för i olika strängar
och kan man fixa en del själv så mår pluskan än bättreoch då vidare på detta med "överdimensionerade" solfångare, där jag tycker att det finns enklare och bättre lösningar än man har idag och marginalintäkt/marginalkostnad för någon extra panel är bättre än för totalen
med "överdimensionerad" menar jag mera än några kvadrat för sommarvarmvatten, för att väsentligt bidra till uppvärmningen vår och höst och då kanske inte göra något hett varmvatten alls (dvs inte 60-65 grader, utan bara ge uppvärmning och förvärmning vv )
då får man en solfångare som normalt torrkokar sommartid (det kan aldrig vara bra för anläggningen i längden)
detta kan helt undvikas om man har en ack med tex två solslingor (slingorna förbinds på utsidan eller har ett T-rör mellan sig som går ut gm manteln) och soligaste dagarna sommartid matas solfångaren med varmt vatten från den övre slingan. Verkningsgraden blir då så låg på solfångarna att man klarar sig från kokning.
Skulle det vara så att vi inte har någon tappning av varmvatten (bortrest) och stekande sol i flera dagar så kan man köra solfångarna på nätterna och tömma acken på värme.
För att bli riktigt oberoende av shejkar och Vattenfall så behövs det en liten eldstad också, och det börjar komma mer o mer, typ vattenmantlade kaminer
..och reptilhjärnan och plånboken blir tillfredställda
Jag tar upp min tråd på nytt. VI har nu byggt ut och om huset så huset läcker inte som ett såll men det är mer yta att värma. Tanken är att byta ut värmesystemet men det får vänta ett år eller så av olika skäl. Nu när det börjar kallna ute så går vår elpanna långa stunder för att en kort stund stanna och sedan går den igen, ja vattenvolymen räcker inte till längre för värmen. Skulle behöva en acktank föra tt få lite volym så pannan slipper gå så ofta. Tips ideer vad jag ska använda?
Är kapaciteten på elpannan för liten för huset blir det ju bara sämre av en acktank om kanske 4% av producerad värme går bort i förluster. Elpannor kan man lyckligtvis få tag på begagnade till bra pris eftersom många går över till fjärrvärme. Köp en större elpanna eller (sämre) koppla in ytterligare en elpanna till den gamla. Hur mycket effekt du kan plocka ut ur elvärmen beror ju också på hur det är säkrat. Mycket bygger på om du kan göra jobbet själv. Ska du betala för hantverkare så hoppa över hela den här iden och sätt in en värmepump direkt, det blir billigast Solfångare kan du knappast få igen pengarna för i form av billigare värme. Ett inte altför dyrt alternativ kan väl vara att komplettera med en luftvärmepump så räcker den befintliga elpannan till.
Acktankar kommer du för övrigt att kunna köpa billigt om ett par tre år när många ledsnat på vedeldning och vill använda källarutrymmena till annat än tusenliterstankar, just nu är det inte köpläge skulle börsmäklarn ha sagt!
Acktankar kommer du för övrigt att kunna köpa billigt om ett par tre år när många ledsnat på vedeldning och vill använda källarutrymmena till annat än tusenliterstankar, just nu är det inte köpläge skulle börsmäklarn ha sagt!
Tack för att du tog dig tid att skriva inlägget. Grejen är att jag kan uppgradera(bygla) så att jag får mer effekt ur elpatronerna, har för mig att jag idag kör på 9Kw, kan gå upp till 13,5kw. Det är kanske det steget som är mest rätt? Min tanke var att annars utöka volymen varmvatten med en acktank på kanske 200 liter, har för mig att den interna tanken är på typ 160 liter. lite klent.
Varför inte kolla på en luft/luft värmepump? Med temperaturen som det är om vintern numera så tjänar du rätt bra på en sån. Sen är ju inte kostnaden hel fel heller du kan räkna hem den väldigt snabbt. Har du däremot väldigt stängd planlösning så är det ju värre såklart.
Klicka här för att svara