Jag håller som bäst p att planerar mitt kommande garagebygge och har nu lite funderingar kring värmen i det samma.

Garaget kommer vara på ca 90m2 invändigt med en takhöjd på ca 3m.

Alternativ nummer 1 är golvvärme men sedan tänkter jag på hur ofta jag kommer använda garaget. Jag ahr stort bilintresse och har bland annat en Audi Urquattro som står och väntar på renovering men samtidigt vet jag u att jag inte har tid utan det kommer ju handla om någon stund då och då. Företrädelsevis aug-nov och jan-april Då detta är lugnare perioder på företaget.

Det känns spontant som att golvvärme blir onödigt dyrt både i installation och i drift. Jag är nöjd om garaget håller runt 5-10 grader men går att värma upp hyffsat fort när man skall använda det.

Någon som har några tips

Hur mycket energi går det åt till att värma denna volym om man nu skall ha golvvärme och hålla ca 10 grader.

Har man en Ur-Quattro så SKA den få golvvärme! :-)
Nejvars, men att lägga golvvärme i planeringstadiet skulle kosta ca 15-20000:- för dig om rörisen finns inom några mils avstånd. Och då ingår arbetet i det också.
Sen är ju frågan hur enkelt det är att terminera detta i en kulvert emot bef. värmekälla? Som är dimensionerad till vadå? Bara till huset sannolikt?
Det är hursomhelst billigt om man jamför att man får tre-fyra st konvektorelement för det priset...

Du kommer inte att ångra golvvärmen.
Frågan är om du skall ha elektrisk eller vattenburen golvvärme, samt om du skall ha någon kompletterande värmekälla för att snabbt kunna få upp temperaturen.
Jag tänker mig golvvärme för att hålla grundvärme på ca 5 grader, samt nåt annat för att höja tempen tillfälligt.

lägg i alla fall ner golvvärmeslang med isolering under, då har du möjlighet att ansluta den i framtiden.

En väldigt billig lösning som ofta används för att värma ex. sommarstugor på vintern är en solpanel med en värmeslinga och en fläkt som blåser i i bostaden. Kostar ca 8 000 installerad och klar, kostar inget att driva. Ingen aning om det kan vara ett alternativ men det kanske är värt att kolla?

haddirajan skrev:
Har man en Ur-Quattro så SKA den få golvvärme! :-)
Nejvars, men att lägga golvvärme i planeringstadiet skulle kosta ca 15-20000:- för dig om rörisen finns inom några mils avstånd. Och då ingår arbetet i det också.
Sen är ju frågan hur enkelt det är att terminera detta i en kulvert emot bef. värmekälla? Som är dimensionerad till vadå? Bara till huset sannolikt?
Det är hursomhelst billigt om man jamför att man får tre-fyra st konvektorelement för det priset...

När du säger 15-20 så antar jag att du menar själva materialet till golvvärmen och rörisens arbete och inte inräknat tjockare isolering i plattan osv. eller?

Värmekällan jag har nu är Panna med Pelletsbrännare och brännaren går på 15kW av 25. Det går ju även koppla en acctank till detta för att reda upp situationen om det så skall vara. Frågan ligger ju lite i vad driftskostnaden är på ett sådant här garage om man skall hålla säg +5grader.

En tanke är ju att ha en större fläktkonvektor som man slår på när man går ut i garaget för att grejja.

Tankar synpunkter?

Så sant, isoleringen hade jag inte med i den pengen, men den är väl också relativt försumbar i sammanhanget.
Rätt skönt att ligga på ett torrt ljummet golv i garaget... :-)

Jag föreslår en luftvärmepump med möjlighet att köra 10 grader grundvärme, det tar inte lång tid att få upp
tempen till 20 grader, billigt i drift är det också.
Du får ju också möjligheten att köra avfuktning och ac på sommaren.

Lägger min röst på vattenburen golvvärme som håller en temp på 10-12° sen nån värmefläkt för snabb höjning av temen när garaget används, Isolera plattan bra bara.. Beroende vad du ska göra så kanske tempen inte behöver höjas... :)
Har du vattenburet så går det ju alltid att komplettera med annan värmekälla senare..
Ev så är det väl en L/L VP av billigare variant då det passar bra i öppen yta som ett garage är, Om inte annat är det väl det billigaste alternativet....

Några kompisar byggde ett lastbilsgarage på 500 m2 inkl kontor/omklädningsrum o pannrum, 12° har dom kört i garagedelen o 21-22 i kontor/pannrum (ca 25 m2) o dom har förbrukat ca 6 ton under första året..
Det är 6,80 i takhöjd o 240 mm isolering i tak/vägg o 200 mm i golv + 200 mm granulering samt 2 st portar på 5x5 meter men inga föster annat än i dörrarna...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.