Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Sökarn
Vi har radiatortermostater, reglercentral, utegivare och kör på elpatroner, det fungerar nästan perfekt, om man bara låter bli att skruva på radiatorn när det hettar till ibland. Bara en innegivare fattas möjligen också, gör de märkbar skillnad?

Varför ändra på något som fungerar. Innegivaren används ofta istället för utegivare. Rätt använda kan de fungera ypperligt tilsammans med viss rumsreglering. Jag säger antingen eller, varför krångla till det i onödan.

Jag kompletterade en innegivare men den gör inte mycket skilnad tycker jag, men har du tex kamin så är det ju en fördel.

Sökarn skrev:
Vi har radiatortermostater, reglercentral, utegivare och kör på elpatroner, det fungerar nästan perfekt, om man bara låter bli att skruva på radiatorn när det hettar till ibland. Bara en innegivare fattas möjligen också, gör de märkbar skillnad?
Vet inte riktigt om jag förstår .
Du har en utegivare och har ställt in en kurva som reglerar vattentemp ut till radiatorerna.
Vad skulle innegivaren reglera ?
Finns det "program" som styrs av både inne- och utegivare? Vilken är i sådana fall "härskande" ?

Jag installerade förra veckan en innegivare som komplement till den tidigare styrningen med utegivare.Jag har en gammal rpv 30.160 tror jag den heter och eldar pellets.Anledningen till att jag skaffade en innegivare var för att kompensera för solinstrålning ock kamin eldning.

Och vad jag kan se fungerar det bra, om jag eldar i kaminen och höjer temperaturen som nu med 3gr så sänks framledningstempen med 8gr.
Om det finns ngn vinst i det vet jag ej då givaren kostade 1500kr och kanske det fungerar precis lika bra med friska termostater på elementerna .Men vill man spara pengar är det nog en större vinst i att sluta snusa eller handla på willys istället för ica.

Jag inbillar mig att det i huvudsak styrs via utegivare men när innegivaren känner att det är varmare i rummet än den i centralenheten ställda börvärdet så "överrider" innegivaren den kurvan och sänker framledningstempen.I mitt fall finns det en pot där man kan bestämma hur mkt påverkan innegivaren ska ha.

Talisker skrev:
Och vad jag kan se fungerar det bra, om jag eldar i kaminen och höjer temperaturen som nu med 3gr så sänks framledningstempen med 8gr.
Om det finns ngn vinst i det vet jag ej då givaren kostade 1500kr och kanske det fungerar precis lika bra med friska termostater på elementerna .Men vill man spara pengar är det nog en större vinst i att sluta snusa eller handla på willys istället för ica.

Jag inbillar mig att det i huvudsak styrs via utegivare men när innegivaren känner att det är varmare i rummet än den i centralenheten ställda börvärdet så "överrider" innegivaren den kurvan och sänker framledningstempen.I mitt fall finns det en pot där man kan bestämma hur mkt påverkan innegivaren ska ha.
Innegivaren ger en besparing + att den kompenserar som du skriver av påverkan från annan värmekälla, Den hjälper även till vid 0° om det blåser som attan violket det ofta gör då det är milt så jag tycker att man antingen ska ha enbart innegivare el båda.. Det är ju tempen inne som är viktig..
Har man ingjuten golvvärme bör man helt klart ha utegivare även om det hjälper lite sent vid snabba temperatursvängningar...

Har man ingjuten golvvärme bör man helt klart ha utegivare även om det hjälper lite sent vid snabba temperatursvängningar...
Eller styrd via väderprognosen en dag innan :)

Fabian-Bom skrev:
Eller styrd via väderprognosen en dag innan :)
Ja det är ju det bästa, Finns tydligen att få den tjänsten via smhi.. :)
Nån som vet vad tjänsten kostar??

Har en Nibe 360 och har funderat på en innegivare. Vad jag har förstått så förskjuter innegivaren kurvan. Samma funktion som den lilla ratten på pannan. Jag har för mig att man kan välja hur många steg den skall förskjuta kurvan med, För jag tror att själva termostaten är rätt simpel, av eller på. Och när den ger spänning så Förskjuter den kurvan med valt anntal steg. Har för mig att jag läst mig till detta. Rätta mig gärna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.