I köket har vi en järnspis, Huskvarna nr 427. För ca 2 månader sedna brann det dåligt och vi sotatde skorstenen, allt var frid och fröjd. Draget var som vanligt. Men nu i helgen så har något märkligt hänt. Spisen har ingen murad del på sidorna utan det är järnet direkt i luften så att säga. På ena sidan är en skiva och sedan el-spisen. På andra sidan är ut mot köket.
Från järnspisen har det alltid strålat ut bra med värme efter ca 20-30 min eldning, och på kvällarna brukar jag få flytta bort en stolslängd till från spisen eller ta av mig i t-shirt för att det är så kraftig strålvärme. Men nu i helgen så har det blivit en drastisk skillnad i strålvärmen, den är påtaglig liten. Vi har sotat ur själva spisen, prövat olika mycket drag i tilluften men ingen skillnad... detta är ett mysterium, samma ved från vedbon använder vi. Inget ändrat...
Finns det någon som har någora ideer om vad som kan ha hänt?

Mer drag genom spisen ut i skorstenen som får spisen att svalna fortare efter avslutad eldning?

Tja, det är under eldningen som det lite värme/strålningsvärme från spisen. Och eldstaden sitter på den sida som är helt öppen mot rummet. Tidigare kunde man knappt hålla handen nära spisväggen, men nu kan jag nästan lägga på handen :/ och kallt är det ute nu så man vill elda för att ha varmt och gott inne..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.