Hej
Säkerhetsventilen till expansinskärlet i mitt värmesystem har börjat läcka! Jag är sugen på en epa-lösning dvs montera en ny säkerhetsventil efter den gamla och på så sätt slippa tömma hela systemet. Den otäta ventilen kan sedan ställas öppen.

Är detta helt vansinnigt eller?

arne skrev:
Hej
Säkerhetsventilen till expansinskärlet i mitt värmesystem har börjat läcka! Jag är sugen på en epa-lösning dvs montera en ny säkerhetsventil efter den gamla och på så sätt slippa tömma hela systemet. Den otäta ventilen kan sedan ställas öppen.

Är detta helt vansinnigt eller?
Ja det är vansinnigt.

Gör rätt och byt till en ny, hur skall du försäkra dig om att den gamla är öppen helat tiden ?!.

Dessutom tror jag inte att din gamla säkerhetsventil är gjord för att ha konstant tryck på utlopssidan av käglan.

Troligen kommer den att börja läcka genom spindelen.

Om den dessutom måste lösa ut så är det två ventiler i serie. Vid flöde ökar mottrycket och tömning kanske inte sker fort nog för att undvika en sprängning.

Staffans2000
Kan du spärra den gamla säkventilen i öppet läge, och det inte läcker genom käglan, då ser jag inga problem med din EPAlösning. Kolla ev kägelläckage genom att PLUGGA säkventilen och tvångsutlös densamma. Läcker den ej efter - låt os säga - fem timmar, så läcker den sannorlikt ej senare heller. Se för hela friden till att du ej "eldar" i pannan under detta test.

Nästa alternativ: Om säkventilen sitter "bra" till, kan du byta den under tryck, förutsatt att pannvattnet inte är för varmt. Räkna dock med att du kan blir ordentligt blöt. För att underlätta bytet kan du sänka trycket i systemet genom att tappa ur några liter vatten, stäng när tryckmätaren slutar att sjunka.

Det andra alternativet är att föredra.

Lycka till: Staffan

Byt ventilen med vatten i systemet. Var väl förberedd, med gängtätning på den nya ventilen. Gänga loss den gamla till sista gängvarvet. Ryck bort och stoppa dit den nya, snabbt som en grisblink.

Ha själv bytt motorvärmarelement på en lastbil. 60 liter driftvarm glykol. EN kartong som sprutskydd. Väl på plats med den nya behövde jag återfylla ca en liter vätska. Chuffören var ute på vägen igen efter 20 minuter. :-)

Mats

Skall du byta med vattentryck på så kan dte vara en fördel att fixera ventilen i öppet läge medans du skruvar dit den, då blir det mindre motryck när du klmmer dit den.

Gjorde själv en sådan manöver med tappvatten för många år sedan, fick en vattenkran i handen när jag skulle stänga kranen, den hade gängats ur (detta var före engreppsblandarnas tid). Försökte klämma tillbaks den, men det var omöjligt mot vattentrycket. Då kom jag på att öppna den och därefter sätta tillbaks den och skruva dit, gick bra. Det hann spruta betydligt mer än 1 liter vatten över hela badrummet den gången.

sätt en kulventil "före" den nya övertrycksventilen, då är det lättare att byta nästa gång. skruva lös handtaget från kulventilen och häng det runt kulventilen så den inte stängs oavsiktligt.

pellefant skrev:
sätt en kulventil "före" den nya övertrycksventilen, då är det lättare att byta nästa gång. skruva lös handtaget från kulventilen och häng det runt kulventilen så den inte stängs oavsiktligt.
Så kan man ju göra, men in min värld så skall fel person inte kunna stänga kulventilen avsiktligt heller.

Sätt en låsbygel och ett hänglås över ventilen om du monterar kulventil.

Staffans2000
Med en kulventil före säkventilen, är antalet läckagemöjligheter fördubblade.

ja i så fall har jag mångmångdubblat läckagemöjligheterna i mitt värmesystem, jag har säkert 30-40 kulventiler totalt, jag tycker iaf att det är roligare att ha kulventiler än att behöva tappa ner tex tanken på 4250 liter när jag ska koppla in golvvärmen i garaget eller när jag (när jag får tid) ska koppla in solpanelerna. jag har bara råkat ut för en kulventil som läkte, det var en beggad som jag satt dit, läckaget var i "skarven" på den, verkade som att den varit ihoplimmad där med typ loctite....

pellefant skrev:
jag har bara råkat ut för en kulventil som läkte, det var en beggad som jag satt dit, läckaget var i "skarven" på den, verkade som att den varit ihoplimmad där med typ loctite....
Det berodde säkert på att någon dragit ihop kulventilen ytterligare. Man måste alltid hålla emot en kulventil på den sida som man skruvar fast mot röret, annars är risken stor att kulventilen spricker av. Vanliga kulventiler är gjorda av mässing och har en gängad skarv i ena kanten, drar man åt hårdare går den av. Jag har varit med om att en ventil föll isär när jag skruvade med rören en bit bort, där såg man en gammal spricka som var nästan igenom. Kunde blivit en fin vattenskada om det skett vid en annan tidpunkt...

Staffans2000
pellefant skrev:
ja i så fall har jag mångmångdubblat läckagemöjligheterna i mitt värmesystem, jag har säkert 30-40 kulventiler totalt, jag tycker iaf att det är roligare att ha kulventiler än att behöva tappa ner tex tanken på 4250 liter när jag ska koppla in golvvärmen i garaget eller när jag (när jag får tid) ska koppla in solpanelerna. jag har bara råkat ut för en kulventil som läkte, det var en beggad som jag satt dit, läckaget var i "skarven" på den, verkade som att den varit ihoplimmad där med typ loctite....
Jag älskar kulventiler. Visst är det läckert med en skog av vred. Hög impfaktor.

En före detta kollega som fortfarande är rörmokare utbrast när han kom in i mitt pannrum: Så många ventiler!!!!!!!!

Men faktum kvarstår.När läcka uppstår är det oftast vid någon genomg. axel, inte mitt på ett rör.

Hälsningar: Staffan

P.S. Vi kan skicka obskyra ventilbilder till varandra för dubbel njutning.

Dit med kulventiler! Dom är fantaskiska!! Tror jag la mer pengar på kulventiler än på pannan ;)

pellefant skrev:
Mig veterligt så är det inte tillåtet att ha en avstängning som separerar säkerhetsventilen från det övriga systemet. Oavsett om man tar bort vredet eller inte.
Normalt är det inga problem att byta säkerhetsventil om man har släppt på trycket. Man brukar inte behöva tappa ner systemet

det är mycket som inte är tillåtet ;)
nog lär det komma en del vatten från mitt system iaf om jag bara tar bort s.v:n utan att stänga av....
jag vill helst ha gängan "torr" när jag drar dit en ny s.v. med lin och pasta....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.