Fabian-Bom
Fabian-Bom: Annars byter radiatorventil och i samma veva termostat så har du friska grejer, byt även returen på samma gång. Glöm inte att tappa ur systemet om du inte är riktigt snabb med fingrarna (i princip omöjligt).
5 svar · 6,8k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Att mura upp en skorsten är ingen jättekostnad och du kan få i princip hur många pipor/ventilationskanaler du vill. Att du också får ett rejält fundament som du kan placera tyngre ugnar på kan inte ses som en nackdel. Gör det ordenligt från början det har du igen. Som du själv säger så lagrar teglet värme som till viss del kommer huset till godo. Både i värmesynpunkt, grund och
1 svar · 3,2k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Eller varför inte konvertera till vattenburet system. Dyrt men bra. Luft/Luft är det bästa alternativet annars. Samt eventuellt slänga upp mer isolering på vinden. . [citat] Doldrs tips är bra, oljefyllda är inte dyra idag om du behöver spetsvärme på vintern
3 svar · 6,8k läst
P
Pongu: OK, men det kommer att bli en rejäl investering att konvertera till vattenburet och installera en bra kamin/panna. Hur och var ska du elda? Mest rationellt är ju en riktig vedpanna med stora ack-tankar. I mitt fall finns det redan en modern kökspanna och flera äldre kakelugnar, vilket ju är kanon. Kakelugnspannan, en typ av vattenmantlad kakelugn som man kan koppla till radiatorsystemet, är
8 svar · 13,8k läst
·
te96usn
te96usn: Nu tror jag att jag har löst problemet med återkommande luft! Jag skulle kolla expansionskärlet att det var 0,5 bar i det då visade det sig kärlet var sönder, så jag bytte expansionslärl! Köpte begagnat så även säkerhetsventilen blev bytt, men nu verkar det fungera! /Ulf
9 svar · 12,2k läst
Staffans2000
Staffans2000: Koppla den till en vattenslang och spola rent från båda hållen. Sedan följ " en annan rörmokares " råd.
1 svar · 2,8k läst
K
karinhoj: Tack för snabbt svar och uppmuntran. Finns det olika typer av värmefolie eller kan man bara ta första bästa på byggvarushuset?
2 svar · 2,4k läst
Fasting65
Fasting65: Okej, det låter som det väger över att dra rören i hörnet i rummet och sedan utmed golvet fram till radiatorn. Jag har en hel drös med kromade kopparrör så det får bli en sådan installation.
5 svar · 9,5k läst
·
P
Palte: Köp längre termometrar istället.
3 svar · 1,9k läst
P
pr95: Titta på tidigare inlägg och frågor i detta forum så kan du säkert hitta en lösning som passar dig. Själv har jag gips i 3 lager med vattenburen golvvärme mellan på glesbrädning 100x22 på reglar c/c 600 lagrar lite värme reagerar fort vid temperatur växlingar kan bli något för varma vid sträng kyla -35 och under.
1 svar · 1,5k läst
L
LUDDET: I tekniken med insatsrör ingår också att man isolerar röret genom att från skorstenstoppen fylla på runt röret med en typ av finkorning massa. Kan inte tänka mig att det är tillåtet att lämna något oisolerat. Idén är inte dum. Det är ju värme som annars går till kråkorna.
1 svar · 3,8k läst
Staffans2000
Staffans2000: Snart, hej. Du skriver att de kopplat golvvärmen till husets "varmvattensystem". Det kan inte vara så illa att de kopplat in sig på varmvattencirkulationen för att få der gott och varmt om sina fossingar även på sommaren då värnen är avstängd? Isåfall är det inte så konstigt att du inte kan " hålla huvudet kallt" (ibland får jag till det).
12 svar · 2,2k läst
P
pr95: Det går ju att koppla elementen till en "lös" vägg/rums termostat (behöver inte vara inbyggd i elementen) då har man möjlighet att få temostaten på det ställe som känns/behöver meravärme
6 svar · 9,8k läst
P
pr95: Det finns väl en avstängnings kran före avluftaren som du kan stänga, skruva sen bort avluftaren och använd kranen som avluftare.Du har visst en bypass är den öppen går det ju inte ut någon värme till slingorna. Låt du termostaterna /strypningar på fördelningsstockarna vara som de blev inställda det fungerade ju innan.
4 svar · 3,5k läst
C
Crippe: Om du är ute efter en kakelugn med traditionellt utseende så tycker inte jag att du ska välja Gabriel. De har alldeles för stor eldstad. Det ser inte tidsenligt ut. Jag är supernöjd med vår Siri, det ser helt klockrent ut. Vi har dock bara 2.80 i takhöjd, så vi köpte till ett extra varv, och den är nu cirka 2.50 hög. Den har nog för liten diameter för att se bra ut om du skulle
6 svar · 10,8k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Har du någon problem med fukt i källaren? i sådana fall kan det vara vettigt att undvika trägolv. Ibland kan man få problem med massiva golv och golvvärme, tror att det nämnts i trådar här. Bla. kan det bli sprickor pga att det inte torkat ut ordentligt, förmodligen i kombination med hög golvtemperatur. Sedan beror det på hur mycket isolering du har under betongen, sitter du på 20cm+
1 svar · 3,2k läst
D
Draven: [citat] Ok tackar.
10 svar · 2,1k läst
Red Devil
Red Devil: [citat] Ja det kan nog stämma med att det vara är 10-20 cm isolering. Har faktiskt aldrig lagt en tanke på det. Tack för tipset
6 svar · 3,4k läst
M
Matss: Era klarar inte lika högt vridmoment men ska ha en nyare programvara, annars är det samma sak.
32 svar · 18,6k läst
haddirajan
haddirajan: Eller stäng in Ioan Ursut i huset och täta alla fönster så lär han komma ut den vägen...
22 svar · 8,9k läst
C
Cyphera: I see! Bästa jag kollar upp detta då. Tack!
2 svar · 3,4k läst
B
Buspetra: [citat] Skit i priset... du ska ha en Schiedel steel 60 eller jotuls motsvarighet... Hörde från brandtillsyningsmästaren här i JKPG att om bara något år så kommer det vara det enda som är godkännt. Om du får en brand eller rökgas läcka önskar du att du la några kronor mer.
1 svar · 3,6k läst
swecul
swecul: Kan man koppla element och luft/luft-värmepump till en rumstermostat? Det gäller för ett hus på 1½ plan där termostaten skulle sitta mellan vardagsrum och kök, dvs övervåningen skulle utelämnas.
0 svar · 2,3k läst
S
solo_innova: Jaha du, hade visst inte kollat upp ordentligt. Tog för givet att när det ser ut som en elementvred så funkar det så också. Då blir det ett annat problem för mig. Garderoben kommer att stå precis innanför groventren, vilket gör att det kommer att bli kallt när man på vintern öppnar dörren. Hur funkar det ihop med shunten, någon som har erfarenhet?
3 svar · 3,8k läst
E
Enrique: Stort tack! Enrique
2 svar · 1,3k läst
D
douglas72: [citat] hur ser en tryckklocka ut? (länk?) Är det bästa sättet för att övervaka systemet mot eventuellt läckage?
7 svar · 4,5k läst
C
Crischnak: 150mm cellplast är minimum vi nöjer oss med detta. Grundsulorna ligger djupare, sedan har vi fyllt med makadam längst ner och därefter cellplasten. Får elda lite för kråkorna till priset av bättre takhöjd... Några tankar om dragningen agolvvärmesystemen. Det lutar åt att jag kör på Uponor Control system med T75an trådlöst
2 svar · 2,3k läst
·
gadeberg
gadeberg: På min panna (Nibe) var det rektangulärt så jag fick bygga mig en övergång till runt och sen passa in mot skorstenen. Vet inte om det finns som tillbehör på Calmar
12 svar · 6,7k läst
M
Mb_Star: [citat] Jag byter pga att jag är orolig att byttan ska gå hål i nån dag...
12 svar · 3,1k läst
R
roke: Gammalt men kanske läsvärt? http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/43783-energifoerbrukningsjaemfoerelse.html
4 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.