5 064 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Varför har man en slavtank
Håller på att fundera ut ett nytt värmesystem (efter senaste årets elprishöjningar så är direktel bara för dyrt..)
Har en mindre hus där jag tänker mig sätta in panna och acktank. Avståndet mellan pannhus och huvudbyggnaden är 20m och en kulvertledning måste givetvis läggas ned. Uppvärming finns i båda husen.
Man kan ju tänka sig att en slavtank behövs för att separera vattensystem i panna och radiatorsystem?
samtidigt har jag sett att en del sätter in en slavtank i huset där pannan inte finns. Finns det någon anledning att en slavtank behövs med anledning att man har en kulverledning?
Har en mindre hus där jag tänker mig sätta in panna och acktank. Avståndet mellan pannhus och huvudbyggnaden är 20m och en kulvertledning måste givetvis läggas ned. Uppvärming finns i båda husen.
Man kan ju tänka sig att en slavtank behövs för att separera vattensystem i panna och radiatorsystem?
samtidigt har jag sett att en del sätter in en slavtank i huset där pannan inte finns. Finns det någon anledning att en slavtank behövs med anledning att man har en kulverledning?
Har du en slavtank i huset så kan du ladda den "stötvis" helt full, där emellan används inte kulverten, dessutom så har du en värmebuffert samt möjligheter att ansluta en elpatron som backup ifall pannan skulle krångla. Skulle du inte ha en slavtank så måste vattnet ständigt cirkulera i kulverten vilket oftast ger större värmeförluster.
Så är det!roli skrev:Har du en slavtank i huset så kan du ladda den "stötvis" helt full, där emellan används inte kulverten, dessutom så har du en värmebuffert samt möjligheter att ansluta en elpatron som backup ifall pannan skulle krångla. Skulle du inte ha en slavtank så måste vattnet ständigt cirkulera i kulverten vilket oftast ger större värmeförluster.
Men, har man inte plats för en slav så är en dubbelkulvert alternativet. Då shuntar man radiatorvattnet och bereder varmvattnet i pannrummet. Priset är ökade förluster, men har man billig ved så är det försumbara ekonomiska försluster. Varmvattnet behöver antingen cirkulera eller, som jag gjort, satt en liten elektrisk varmvattenberedare i huset.
Denna utgör en buffert och laddas med tappvarmvatten via kulverten. Morgon och kväll kollar ett styrsystem vilken temperatur som råder i varmvattenberedaren och startar varmvattencirkulationen vid behov. Men hjälp av en timer kopplas elen till elpatronen i beredaren ett två gånger i månaden för att döda ev. legionella. Dock har den inbyggda termostaten inte aktiverat elpatronen mer än något enstaka tillfälle.
Klicka här för att svara