3 740 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Kalla radiatorer
Jag har installerat en ny jordvärmepump och stolt satt igång mitt nya system. Alla värden på pumpen är superba och nyfräscht duschvatten från nya beredaren. Och huset är förvisso varmt, men elementen - vattenburet alltså - blir bara varma upptill. Trots att jag luftat igenom allt och även när jag prövar med nya cirkulationspumpen. Som är starkare än den gamla. Kan det vara för lite tryck, för lite vatten i systemet, trots att jag fyllt upp till den nivå som rörmokaren rekommenderade (100 nånting enligt den mätare som befinner sig just innan expansionskärlet/tryckkärlet). Eller kan det vara för högt tryck? Eller vad är det som gör att vattnet inte cirkulerar ner i elementet?
frågar en lite lätt förtvivlad ägare till nytt värmesystem men som plötsligt fungerar sämre än det gamla.
frågar en lite lätt förtvivlad ägare till nytt värmesystem men som plötsligt fungerar sämre än det gamla.
När rumstemperaturen når upp till det värde du ställt in på termostaten så stryper den flödet och vattnet hinner avsvalna på väg ut ut elementet. Du kan antagligen köra ut svalare vatten på radiatorkretsen men ändå behålla rumstemperaturen, då jobbar värmepumpen effektivare.
OK. en viss skillnad kan det vara, ska det vara, mellan uppe och nere, och om skillnaden känns verkar väldigt stor, kokhett uppe, närmare 60, och ganska så iskallt nere så tyder det på cirkulationen är dålig ändå? Eller maxtemp för hög som AnteB tycks föreslå?
Om du har den temperatur inomhus som du har ställt in på termostaten (och har stor temperaturskillnad som du säger) så ska du köra ut kallare vatten, det är säkert.
Har du den temperatur du vill ha inne? Om ja, pröva då att sänka kurvan tills du får för kallt inne så kan du höja lite sen. Vilken typ av reglering har du?
Har du den temperatur du vill ha inne? Om ja, pröva då att sänka kurvan tills du får för kallt inne så kan du höja lite sen. Vilken typ av reglering har du?
Det är en ny värmepump med utegivare och styrbar reglerkurva och så. Och så dessutom nya termostater på varje element uppe i huset. Jo, jag har nu sänkt tempen på framledningsvattnet och värmen håller men med elementen mindre kokheta längst upp.
Men jag undrar ändå hur trycket i systemet påverar cirkulationens effektivitet? Om trycket är något för lågt, så får cirkulationspumpen jobba mer antar jag. Men om trycket skulle vara för högt - och tryckkärlet för högt inställt - vad händer då med cirkulationen? Sämre effekt då också?
Klicka här för att svara