18 401 läst ·
24 svar
18k läst
24 svar
Hjälp! stor elräkning trots luftvärmepump
Jag hade i en annan tråd tagit upp den, som jag tyckte, stora elförbrukningen av hushållsel och varmvatten. Den var på ca 900 kWh per månad. Fick många kloka svar och insåg att det nog stämde ganska bra. Vi (2 personer) använder torktumlare, jag duschar mycket. Om man, för att översätta det till era förhållanden, antar att ni gör av med 1000kWh per månad till hushållsel och uppvärmning av varmvatten. Lägg på 500kWh för spabadet. Ni är då uppe i 1500 kWh. Resterande 3000kWh skulle då hänföra sig till ren uppvärmning.
Hur varmt har ni inne?
Vi har 180+källare som delvis är uppvärmd ,huset är från -46
har cirka 20grader inomhus och förbrukar runt 22000kwh/år
innan vi installerade luft/vatten pumpen hadde vi ca 33000kwh/år.
Det är inte så att ni fått någon slags sluträkning för året eller så?
Vi har 180+källare som delvis är uppvärmd ,huset är från -46
har cirka 20grader inomhus och förbrukar runt 22000kwh/år
innan vi installerade luft/vatten pumpen hadde vi ca 33000kwh/år.
Det är inte så att ni fått någon slags sluträkning för året eller så?
p&w nej det är inte en sluträkning!
Vi har 21 grader inomhus och nattsänkning med 2 grader. Vi har iofs en jacuzzi men badar i den ca 3 ggr i månaden, men enl våra beräkningar ska inte det kosta mer än max 70 kr per gång. Annars tvätt, vi hänger det mesta av tvätten på tork iofs med luftavfuktare om det är bråttom. Jag tycker inte att vi har något speciellt alls som kan vara boven förutom Spabadet då. Det är obegripligt att det kan bli så dyrt när det inte är kallare ute.
Vi har 21 grader inomhus och nattsänkning med 2 grader. Vi har iofs en jacuzzi men badar i den ca 3 ggr i månaden, men enl våra beräkningar ska inte det kosta mer än max 70 kr per gång. Annars tvätt, vi hänger det mesta av tvätten på tork iofs med luftavfuktare om det är bråttom. Jag tycker inte att vi har något speciellt alls som kan vara boven förutom Spabadet då. Det är obegripligt att det kan bli så dyrt när det inte är kallare ute.
Kan inte mycket om värmepumpar, men det måste vara som CarMan skriver, dvs. att elpatronen i värmepumpen har gått väldigt mycket. Går det inte att se om elpatronen är igång, det borde vara en lampa som lyser eller nåt. eller så kanske värmepumpen gått sönder så att elpatronen har gått hela tiden. Eller så kanske er värmepump är äldre och inte har så bra effekt. Å andra sidan har elen gått upp och i vårt förra hus (lite större än erat) gjorde vi av med minst 5000 kronor i månaden på el och värme (olja/el).
Anläggningen är från hösten -06 så den är nästan ny. Dock är den väldigt komplicerad att ställa in så det kan hända att vi har gjort fel, man måste nämligen kalibrera värmen på olika sätt om man ska ha den inställd på inomhustermostat vilket vi hade gjort. Nu har jag sänkt värmen (alltså varmvattenstempen) i den samt ställt om till enbart yttertemptermostat, förhoppningsvis hjälper det. Men vi måste ta hit leverantören om det ska bli ordning tror jag.
Klicka här för att svara