2 757 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Har ett vattenburet system...
..i nuläget dessvärre elektriskt sådant, då det under vintern drar iväg till ca 3500 kwh/månad. Bor i Skåne, vilket rent temperaturmässigt inte behöver betyda särskilt många större katastrofer per säsong, men i kombination med duktiga vindstyrkor kan det ändå bli duktigt kallt
. Vilket värmesystem är att föredra? Tacksam för svar.
Jag hade i princip samma som du får några år sen (en trasig frånluftvärmepump som gick som elvärme).
Jag satt ditt en bergvärmemaskin i serie med elpannan (monteras på returledningen). Elpannan går inte annat än för att göra duschvatten. Uppvärmningen av huset kostar mig 4500 per år numera istället för ca 18-20000.
Om du har långt ner till berg och möjlighet till jordslang så är även det ett bra alternativ.
Om du har öppen planlösning så är en luft/luftvärmepump en billig och ganska bra lösning. Du får inte samma komfort och besparing men investeringen är lägre.
Jag satt ditt en bergvärmemaskin i serie med elpannan (monteras på returledningen). Elpannan går inte annat än för att göra duschvatten. Uppvärmningen av huset kostar mig 4500 per år numera istället för ca 18-20000.
Om du har långt ner till berg och möjlighet till jordslang så är även det ett bra alternativ.
Om du har öppen planlösning så är en luft/luftvärmepump en billig och ganska bra lösning. Du får inte samma komfort och besparing men investeringen är lägre.
Först och främst, tack för svaret! Bergvärme är uteslutet, marken är närmast att likna vid moränlera, men jordslang kan nog vara ett alternativ. Har emellertid öppen planlösning och är allmänt osugen på att gräva upp halva trädgården så det lutar nog trots allt åt luftvärmepump. Drar denna ner elförbrukningen nämnvärt?
Har du en öppen planlösning eller köper flera stycken eller ser till att värmen sprids till hela huset så kan du skratta varje gång elräkningen kommer. Bergvärmepumpen kostar ca 150 000 inkl installation, luftvärmepumpen 15-20 000 inklm installation/st. Bergvärmepumpen har naturligtvis lägre driftkostnad men det tar många många år att tjäna in om huset inte är över 200 kvm.
Rel. nybliven husägare skrev:Först och främst, tack för svaret! Bergvärme är uteslutet, marken är närmast att likna vid moränlera, men jordslang kan nog vara ett alternativ. Har emellertid öppen planlösning och är allmänt osugen på att gräva upp halva trädgården så det lutar nog trots allt åt luftvärmepump. Drar denna ner elförbrukningen nämnvärt?
Klicka här för att svara