Matss skrev:
Nån meter undertryck är inga problem om inte radiatorerna läcker som ett såll. Det blir ju bara inläckage av luft på just dom högsta radiatorerna så i värsta fall får man lufta lite där efter ett längre strömavbrott.

Jag tycker att fördelarna med öppen expansion överväger, i all synnerhet med dom volymer vi talar om här. 10-15% procent på hela systemvolymen blir några liter expansion...
Men i ett öppet system behöver jag väl inte mer än 5% eller?

CarMan skrev:
hur luftar man översta radiatorn?
Förslagsvis genom att öppna luftskruven tills där kommer bara vatten.
Med pumpen igång finns det tryck på radiatorn.
CarMan skrev:
uthuset lär ialla fall behöva en ombygnad för att klara ett ton extra i taket.
VA??!!Vet du vad du talar om eller gissar du bara, igen. ;-)

moasfarsa skrev:
Men i ett öppet system behöver jag väl inte mer än 5% eller?
Det stämmer.Ett expansionskärl som kan rymma systemets hela volym x 0,04 räcker.

det var moasfarsa som prata om 1000 liters tryck kärl, trodde man andvände sama volym till öpet kärl.

sen så brukar man ju inte rekomendera att lufta värmesystem, när cirkpumpen går, det fins en liten risk att man kan suga in luft då.

CarMan skrev:
det var moasfarsa som prata om 1000 liters tryck kärl, trodde man andvände sama volym till öpet kärl.

sen så brukar man ju inte rekomendera att lufta värmesystem, när cirkpumpen går, det fins en liten risk att man kan suga in luft då.
Okej.
Jag tyckte när jag läste första inlägget att trådskaparen hade funderingar på ett öppet kärl.
Det var några andra som genast, utan att tänka, började jiddra om alla fördelar med slutna kärl.
Men ok. skit samma.
En av skillnaden mellan öppna och slutna expansionsskärl är att ett slutet behöver vara mycket större än ett öppet.

I den lösningen som matss hänvisade till är det nödvändigt att köra pumpen för att lufta.
(det är ju en fördel om man läser vad andra skriver också, innan man postar hej vilt, läs länken jag postade ovan)

moasfarsa skrev:
Skall flytta ut pannrummet iett uthus 50m från huset ock har tänkt mig ett öppet system men är jävligt osäker på om jag får upp expansionskärlet tillräckligt högt finns det nåt knep för att kolla detta? hur högt över dom högsta radiatorerna skall det placeras?
Om du av någon anledning inte får till det så finns det kanske möjlighet att göra en smart värmeväxling i systemet.
Då skulle du kanske kunna ordna så att du trycksätter huset med ett litet tryckkärl och kör öppet till stora volymen.
Kanske låta hussystemvattnet värmas i en jätteslinga i stora acktanken?
Typ.
Mer krångel och en växlingsförlust. Ev. extra pump mm.

Men kanske ändå ett alternativ?

roke skrev:
Om du av någon anledning inte får till det så finns det kanske möjlighet att göra en smart värmeväxling i systemet.
Då skulle du kanske kunna ordna så att du trycksätter huset med ett litet tryckkärl och kör öppet till stora volymen.
Kanske låta hussystemvattnet värmas i en jätteslinga i stora acktanken?
Typ.
Mer krångel och en växlingsförlust. Ev. extra pump mm.

Men kanske ändå ett alternativ?
nja känns inte som ett alternativ ack på 4000l redan inköpt skall värma två hus med en 1000liters slav i varje hus var det tänkt om man inte skall sjunta direkt från uthuset men inbillar mig att det blir för mycket förluster i kulvert(ungefär 80m)

moasfarsa skrev:
nja känns inte som ett alternativ ack på 4000l redan inköpt skall värma två hus med en 1000liters slav i varje hus var det tänkt om man inte skall sjunta direkt från uthuset men inbillar mig att det blir för mycket förluster i kulvert(ungefär 80m)
Okej. Jag förstår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.