Du har förmodligen samma fel som flertalet villaägare har med golvvärmesystemet.
Ingen har räknat på systemet. Installatören har gått på golvvärmreleverantörens uppskattningar, vilket sällan eller aldrig är rätt.
Dessa uppskattningar tar heller ingen hnsyn till hur golvet är uppbyggt.
Då blir det huller om buller och man kan inte justera in slingorna rätt.

Mitt råd är att räkna på respektive rums värmebehov (glöm inte uteluftmängden vid F-ventilation) och låta göra om beräkningen för golvvärmesystemet, för att få rätt injusteringsvärden till slingorna.
Golvvärmeleverantören måste ha uppgifter om hur golvet i resp rum är uppbyggt för att räkna fram en maximal framledningstemperatur, som ger en golvyttemperatur på max +26°C, enl BBR.
Denna temperatur är viktig för hållbarheten på golvet samt att golvet skall vara behagligt att gå på.
Därefter skall slingorna få rätta flöden. Detta kan bara garanteras om det finns en injusteringsventil med mätmöjlighet för fördelaren. Förmodligen har du inte en sådan idag, så det blir till att investera i en sådan, men den betalar tillbaka sig på en vinter då du sänker dina värmeförluster. Sist så ska du maxbegränsa framledningstemperaturen på golvvärmesystemet enl den framräknade temperaturen.

Allt detta arbete som jag beskrivit är enbart beroende på att installatören inte gjort rätt från början.
Bygg och Installationsbranchen är sjuk..............

Hej Canuto!

Jag är av uppfattningen att det är helt meningslöst att försöka räkna fram vilket flöde som är opimalt och sedan investera i flödesmätare för att kunna justera in systemet. Det är ju bara att empiriskt ställa in systemet. Det tar sin tid men det går, bara man har förstått den korsvisa påverkan som finns mellan looparna som har diskuterats tidigare i tråden. När man sedan har hittat en grund fördelning så är det OK att använda rumstermostater och ställdon för så många rum du önskar. Själv anser jag att det kan vara svårt att få bra komfort i ett system som inte använder rumstermostater men det finns en hel del VP-ägare här på forumet som tycker tvärt om.

PS: Temperatursvängningen som du beskrev i första inlägget är ganska typiskt om du har för hög framledningstemp tillsammans med rumstermostater, inget som man kan lasta tex installatören för...

Mvh Ulf

Helt fel.
Du kan inte justera ett golvvärmesystem "på känn".
Det är för många variabler för detta.

Det närmaste du kan komma är med en beräkning, som tar hänsyn till rummets värmebehov och golvets uppbyggnad. Att du kanske måste justera detta något beroende på felmarginaler i beräkningen och energitillskott i rummet är en annan sak.

Att inte installatören ska lastas för att tilloppstemperatur är för hög är fel, installatören skall bevaka kundens intressen, står klar å tydligt i konsumenttjänstlagen, vilken alltid gäller mellan entreprenör och privatperson!
Tycker du skall läsa på lite om entreprenadjuridik innan du uttalar dig.

Själv tycker jag att det är ocker av golvvärmeleverantörer att sälja rumstermostater till golvvärmesystem.
När rumstermostaten säger stopp så tar det alldeles förlång tid innan något händer med rumstemperaturen.

Nä, en rätt dimensionerat och rätt injusterat golvvärmssystem som styrs av en utegivare är att föredra.
Att det sen kosstar betydligt med pengar än ett radiatorsystem är en helt annan historia,

uaj64 skrev:
Hej Canuto!

Jag är av uppfattningen att det är helt meningslöst att försöka räkna fram vilket flöde som är opimalt och sedan investera i flödesmätare för att kunna justera in systemet. Det är ju bara att empiriskt ställa in systemet. Det tar sin tid men det går, bara man har förstått den korsvisa påverkan som finns mellan looparna som har diskuterats tidigare i tråden. När man sedan har hittat en grund fördelning så är det OK att använda rumstermostater och ställdon för så många rum du önskar. Själv anser jag att det kan vara svårt att få bra komfort i ett system som inte använder rumstermostater men det finns en hel del VP-ägare här på forumet som tycker tvärt om.

PS: Temperatursvängningen som du beskrev i första inlägget är ganska typiskt om du har för hög framledningstemp tillsammans med rumstermostater, inget som man kan lasta tex installatören för...

Mvh Ulf

Hej t_ehrngren!
Du har rätt i en sak, det är många variabler som inverkar, annars anser jag att du har fel i nästan allt!

Alla här på detta forum som har skruvat in sina golvvärmesystem, har dom haft tur bara eller??

Golvvärme är inget som man behöver "hemliga" kunskaper för att justera in, visst, den ursprungliga strypningsberäkningen kan vara bra att utgå ifrån men den brukar inte ta hänsyn till tex varierande energibehov mellan rum pga skillnader i isolering. Dom som har problem med sin golvvärme med rumstermostater , som Canuto, bör börja med att kolla:

1: Att slingorna verkligen går till de rum som du tror och att termostaterna sitter bra placerade i RÄTT rum. ( Det händer ganska ofta att radiotermostater förväxlas...). Bra placerade betyder innervägg 1,5m högt, undvik direkt solljus.

2: Att du har rimlig framledningstemp, tyvär så kostar en shuntgrupp en del så ibland kan det vara frestande att köra utan. Blir lite pyssligare att trimma in då.

3: Om du ej får tillräcklig effekt i ett rum så är det antagligen för strypt eller så har du problem med luft eller liknande. OBS: om du ändrar något i systemet, tex framledningstemp eller strypning, vänta då minst ett dygn innan du utvärderar och jobba helst med en slinga i taget.

4: Om något rum pendlar i temp så har du troligen för hög framledning, felaktigt placerad termostat eller dålig termostat.

Sen att installatören kan lastas för att framledningstempen är för hög??? gäller väl bara om det är en nyligen utförd installation, så uppfattade jag inte att Canutos situation var...

God fortsättning på er och jag hoppas att trådstartaren får stil på golvvärmen!

Mvh Ulf

Hej uaj64.
Kul att du tycker att jag har fel i nästan allt.
Jag vill gärna förklara närmare vad jag menar.

Anlitar man en rörinstallatör så skall denne se till att installationen blir rätt och tar vara på kundens intressen, annars bryter denne mot konsumentköp-och eller konsumenttjänstlagen.
Eftersom det är en lag så utgår jag från att du håller med mig på den punkten.

Jag tänkte börja med att kommentera dina punkter.
1 Bra tips, har själv varit med om detta.
2 Har du bara golvvärme i hela huset å alla golv är någotsånär lika uppbyggda så behövs ingen shunt. Däremot så kan kansle inte alla rum hfå den önskade rumstemperaturen. Men jag skulle inte rekommendera att köra fram 60 gradigt vatten på golvvärmesystemet i tex det nya relaxrummet med italiensk marmor för 3000 kr/kvm.
3 Felet kan också vara att framledningetemperaturen är för låg för detta rummet och att golvvärmesystemet ej har möjlighet att klara uppvärmningen, se vad jag skrivit nedan.
4 Jag håller med om vad du skriver.

De enda "hemliga" kunskaper som behövs om golvvärmesystem, och övriga värmesystem, att man måste känna till en del om hur energiöverföring sker.

Allmänt om energiöverföring
Enkelt förklarat så är det som avgör hur mycket energi som avges beroende av yta och temperatur, -Ju större yta ju lägre temperatur, vid en fast effekt. En radiator har mindre yta än ett golv och måste därför vara varmare.

Rummets värmebehov
Detta är värmeförlusterna för rummets alla ytor som är temperaturbegränsande.
Dvs väggar, tak, golv, fönster och dörrar som har en annan temperatur på "andra sidan".
Detta räknas fram för att få fram den effekt som krävs för att hålla önskad temperatur i rummet.
Om man har frånluftventilation i huset så skall effekten att värma upp uteluften läggas till.

Golvets temperatur
Den framräknade effekten används för att beräkna golvets yttemperatur.
Enligt de byggregler som vi har i Sverige skall golvet ha en yttemperatur på maximalt +26 grader.
(Varför just 26 grader får ni fråga någon annan om.)
Det som avgör hur stor effekt man kan erhålla vid golvvärmesystem är temperaturskillnaden mellan golvets yttemperatur och rummets önskade temperatur. Om man vill ha 23 grader i ett rum så blir skillnaden 26-23=3 grader. Då räknar man med dessa 3 grader och med värden för luftens värmeledningsförmåga.

Detta skall utföras för samtliga rum. Om den erfoderliga golvyttemperaturen blir högre än 26 grader så klarar golvvärmesystemt inte att hålla den önskade rumstemperaturen.
Det är nu man ser om rummet kan uppvärmas av ett golvvärmesystem eller inte.

Framledningstemperatur
Om man fått fram den erfoderliga golvyttemperaturen så måste man få fram vilken framledningstemperatur som krävs för att golvet skall få en viss yttemperatur. Alltså måste man ta hänsyn till hur golvet är uppbyggt ovanför slingorna.
Olika material isolerar olika. En yta av klinker isolerar sämre än en yta av parkett osv.

Nu kanske man får fram att 1 st framledningstemperatur kanske inte fungerar. Om det är så att man måste ha flera framledningstemperaturer beroende på hur golvet är uppbyggt ,så ska man installera erf antal shuntar eller räkna "baklänges" för att se om den nya framräknade golvyttemperaturen ger en acceptabel rumstemperatur.

Nu inser man att det inte är så enkelt med golvvärmesystem, beroende på alla dessa variabler som jag skrev tidigare om.

I nyabyggda småhus brukar små sovrum i hushörn på överplanet med stora fönster brukar ge problem, beroende på stora fönster, stor väggyta, uteluftintag ( vid f-ventilation) kombinerat med liten golvyta och låg framledningstemperatur.

Att i efterhand "hyfsa till" ett golvvärmesystem är svårt eller omöjligt.
Visst kan man få ett drägligt inomhusklimat enl ditt sätt att se på saken men då ska man nog ha en väldigt öppen planlösning typ lagerlokal eller liknande inte gärna dyra fina golvytor. Men alla kanske inte brysr sig så mycket om golven, vad vet jag.

Visst kan man "pula" med det mesta men att det blir bra enligt egna ögon betyder inte att det blir rätt.

Den metod jag har använt när jag hjälpte en kompis med sin installation verkar
fungera väldigt bra:

Jag har eftersträvat maximalt flöde (för jag vill ha jämn värme över hela golvytan)
och endast strypt med avseende på deltaT (samma i samtliga kretsar). Shunten
är konstant inställd på 33 grader för att mina trägolv inte skall ta skada.
Jag har inte använt de termostat/reglersystem som köps utan har använt
en PLC med analoga ingångar och tyristorutgångar. Varje rum har sin egen
rumsgivar/börvärdesgivare som är byggd runt PTZ1000. Jag kör med PWM
på utgångarna som styr på/av ventiler från Wirsbo. PWM moduleringens insignal
ges av en reglerloop (Linjär, deriverande och integrerande) för varje rumsgivare.
PWMernas tidskonstant justerar jag per slinga med avseende på flöde och
längd på slingan (minsta till period skall aldrig understiga den tid det tar att
fylla hela slingan med varmt vatten).
Detta har hitils fungerat bra, inga mätbara temperatur svängningar på golvytan
och en mycket precis rumstemperatur.
Kommer att styra mina egna nya golv med denna metod.

MVH/Jonas

Ditt resonemang verkar ok, då jag utgåt från att du har ett uppbyggt golv med golvvärmeslingor då din framledning är ganska låg. Att du har en I-tid som överenstämmer med faktisk tid tyder på att du tänkt till och begriper detta Att däremot kosta på en reglering med korta insvängningsförlopp då man har ingjutna ledningar är att kasta pengarna i ån.

jonasb skrev:
Den metod jag har använt när jag hjälpte en kompis med sin installation verkar
fungera väldigt bra:

Jag har eftersträvat maximalt flöde (för jag vill ha jämn värme över hela golvytan)
och endast strypt med avseende på deltaT (samma i samtliga kretsar). Shunten
är konstant inställd på 33 grader för att mina trägolv inte skall ta skada.
Jag har inte använt de termostat/reglersystem som köps utan har använt
en PLC med analoga ingångar och tyristorutgångar. Varje rum har sin egen
rumsgivar/börvärdesgivare som är byggd runt PTZ1000. Jag kör med PWM
på utgångarna som styr på/av ventiler från Wirsbo. PWM moduleringens insignal
ges av en reglerloop (Linjär, deriverande och integrerande) för varje rumsgivare.
PWMernas tidskonstant justerar jag per slinga med avseende på flöde och
längd på slingan (minsta till period skall aldrig understiga den tid det tar att
fylla hela slingan med varmt vatten).
Detta har hitils fungerat bra, inga mätbara temperatur svängningar på golvytan
och en mycket precis rumstemperatur.
Kommer att styra mina egna nya golv med denna metod.

MVH/Jonas

t_ehrngren skrev:
Ditt resonemang verkar ok, då jag utgåt från att du har ett uppbyggt golv med golvvärmeslingor då din framledning är ganska låg. Att du har en I-tid som överenstämmer med faktisk tid tyder på att du tänkt till och begriper detta Att däremot kosta på en reglering med korta insvängningsförlopp då man har ingjutna ledningar är att kasta pengarna i ån.
Håller med, snabba förlopp finns inte, jag kunde nog ha skippat deriveringen i reglerloopen - men det kostade ju inget
extra. Kostnaden var inte högre än att köpa ett betydligt sämre reglersystem från Wirsbo. Har använt Crouzets PLC.

/Jonas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.