Behöver hjälp med att dimensionera nya radiatorer till mitt hus då jag skall byta värmesystem till vp inkl. ny elpanna då den gamla är en CTC Total från 1982. Det har dykt upp en hel del frågor om detta som jag hoppas reda ut.

Huset är från 1982 med trästomme som sedan är klätt med tegel. I dagens läge är det ett högtempererat system med enkla panelradiatorer som jag har tänkt byta mot dubbla panelradiatorer istället. Det är byggt som en-rörssytem med 10mm prisolrör. Huset är en-plans med uppvärmd källare och kall vind. Ytan är fördelad 110+110 m2 på varje plan. Källaren har 100mm isolering i sulan. Källaren skall inte göras vid nu så där skall de gamla radiatorerna sitta kvar. I taket ligger det ca 195mm isolering i skivform. Detta är tänkt att tilläggsisoleras i framtiden. Från pannan i källaren så matas en födelning av 22mm rör som sedan fördelas ut till 3st slingor med 10mm rör.

www.lenhovdaradiatorfabrik.se gjorde jag en uträkning på hur stort effektbehov mitt hus har och kom fram till att mitt hus har ett effektbehov på 5319 W för ett plan. Nedan är tabell på de gamla resp. nya radiatorerna. De nya kommer ju ha en ökad vattenmängd så den listas längst er i tabellen. Systemet kommer även utökas med en radiator.

MP (gamla radiatorer)
75graders framledning
4378W på 110m2
39,8W/m2
22,6l

MP2C2 (nya radiatorer)
50 graders framledning
5604W på 100m2
50,9W/m2
52,6l

Nu till mina frågor
1. Kommer mina rör (10mm) att räcka till med det nya systemet avseende vattenmängd?
2. Kommer den ökade vattenmängden ställa till det?

Tacksam för svar då detta är ganska avgörande

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.