Hej,
vet någon om det är värd att instalera tilluft genom golvet under braskamin som har glas luckor. Det rekomenderas (för bättre drag) i bruksanvisningen för braskamin Dovrer 2000. Jag har läst någonstans att det kan samlas sot på glasluckorna och det kan bli kondens av den kalla luften.

Tack i förhand.

Om du inte tar tilluften utifrån så kommer braskaminen istället ta luft från rummet. Denna luft har din värmeanläggning redan lagt energi på att värma upp. Kondensen borde inte bildas om du efter eldning stänger till-lufts spjället. Sot på glasluckorna bildas bara om du har en felaktig förbränning medan du eldar.

Kall luft utifrån innehåller mer syre och jag fick även bättre drag när jag anslöt tilluft utifrån.
Sotar gör det ibland ändå t.ex när det är lågtryck.

Ursäkta men det där är nonsens. Luft ute och luft inomhus innehåller lika mycket syre, visst finns det skillnader men de är minimala. Du har ett konstant luftutbyte i ditt hus vilket gör att du hela tiden tillför uteluft. På sin höjd kan du hävda att uteluften är friskare än den inne. Att du får bättre drag genom att tillföra förbränningen (brasan) luft på ett optimalt sätt, tar man luften från rummet är det inte ett optimalt flöde.

Nu är jag ingen molekylgubbe utan gick bara på ryktet att en bil går bättre/blir starkare med laddluftkylare, då tänkte jag att då borde även min brasa brinna bättre om den andas kall (ute)luft..
Hur menar du att det inte är ett optimalt flöde om man ej ansluter tilluftsslangen? menar du något liknande venturi i en förgasare, att luften får bättre fart i ett 10 cm spiro på 4 meter än om kaminen tar luften ur det flera m3 stora huset?

Luft precis som vatten och järn expanderar när det blir varmt och drar ihop sig vid låga temperaturer. Du får alltså plats med fler syreatomer i en given volym kall luft än i samma volym varm luft. I en bil med Intercooler (laddluftkylare) rör det sig om betydligt större temperaturskillnader än mellan inne och ute. Genom att mata braskaminen med tilluftsmatning så får du ett system med ett betydligt bättre drag än om luften skall tas ifrån rummet. Ditt hus har sannolikt ett frånluftssystem som direkt motverkar luft intaget från rummet.

Tack för era svar. Mitt hus är från 1948, har ventiler i fönsterna men ingen frånluft i 1.väningen bara den i skorstenen där braskamin ska anslutas. Jag tror ändå på tilluft utifrån för jag tror att man får bättre drag. Vet ni hur man instalerar tilluft kanal med spjäll inuti i golvet (träbjälklag). Använder man ventilations rör? Hur monterar man spjällen? Tack i förhand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.