H
HenkeBoy: [citat] Ja så tänkte ju jag göra också och då sätta en automatisk avluftare på toppen. Å andra sidan är det ju bara från början man ska behöva lufta, så det räcker nog gott med en vanlig manuell rackare. I mitt fall borde det inte bli problem med luft då jag får lutning från panntopp upp till ack-tankarnas sidoinlopp. Tankarna blir också högsta installationen. All golvvärme
12 svar · 15,7k läst
spocks_beard
spocks_beard: Värmde du upp systemet ordentligt innan du luftade? Luften står inte alltid på endast högsta punkten utan man får känna på flera radiatorer. Efter jag fyllt vårat system så tror jag att jag släppt ut luft 4-5ggr per radiator på övervåningen. Släpp även på mittskruven på cirkulationspumpen, kan stå luft där också. Rinnande vatten-ljudet kan vara att cirkulationspumpen har för
1 svar · 6,3k läst
H
HenkeBoy: Vet inte om slangen är speciellt god, men råttor äter ju fanimej allting så...varför inte! Glasfiberisolering är ju uppskattat att göra gångar i och använda till råttbon. Nä installera katt 1.0 är mitt tips! Själv har jag katt 2.0 hemma...dvs. två kattgubbar som inte gör annat än letar råttor. Känns skönt!! Skämt å sido så tycker jag du bör trycksätta rören under bygget.
1 svar · 3,6k läst
H
HenkeBoy: Att dra el till golvvärmefördelaren är ju bra, det är alltid besvärligare att lirka in el till de där skåpen i efterhand då man kommit på att man kanske ändå behöver styrdon på golvvärmefördelaren. Och styrdonen behöver ju som bekant en transformerad spänning. Därför alltid 230V till golvvärmefördelarens plats!
2 svar · 3,9k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Vad för ytterligare utrustning har du?
16 svar · 10,3k läst
P
Pjohan: Förr i världen brukade det finnas en viss koppling bara för pumpen. Det kan också vara så att det finns såna delar i systemet som ska ha cirkulation på hela tiden. Golvvärme i duschrum eller varmt vatten och dylikt.
2 svar · 4,3k läst
R
robsarve: Skulle helt klart lagt minst 70 frigolit under om man kör i källare. Missade den delen av posten.
4 svar · 7,1k läst
oavvs
oavvs: vill bara påpeka att deta är fel forumrubrik att lägga dena tråden i men jag undrar också samma saker om rören är alt fördåliga så kan man väl inte göra relining då måste man väl byta ut allt eller har jag fel?
2 svar · 5,4k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Antändningstemperaturen (den temperatur vid vilket ett ämne börjar brinna utan att man tillför öppen låga) för trä och paper brukar man säga runt 250-300 grader. Alltså en bra bit ifrån värmen i ett värmesystem.
2 svar · 3,9k läst
knekten
knekten: Det står även på pannkittstuben att kittet expanderar efter 280g.kanske är det som knäpper???
7 svar · 7,3k läst
P
puzzled: Jo, där kom vattnet :D Förmodligen det billigaste felet det kunde vara ?! Skönt att det inte var golvvärmen i uterummet....
2 svar · 3,1k läst
E
elmont: Jag (och många med mig) har i tidigare trådar gett alla rådet att köpa moderna kvalitetselement (tex Nobö, Adax) av genomstömingstyp, använd forats sökmotor så kommer du att hitta mycket, och så slipper vi upprepa allt ;)
1 svar · 3,8k läst
F
Frebor02: Ha ha,, oj här hände det grejer, bara på några timmar!! Tack allihop, det är kul med så många engagerade människor här på forumet!!
8 svar · 7,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag kommer att gjuta in, delvis en prisaspekt. Men sen vet jag att jag kan när som helst byta till ovanpåliggande system, och det enda jag förlorat på bytet är de ingjutna slingorna som alltså kapas bort samt att jag förlorar 5-10 cm takhöjd. Sen tillkommer det givetvis isolering och plåtar och sånt vid bytet, men där handlar det bara om pengar då huset först uppförs eller senare.
15 svar · 8,9k läst
H
Hajkare: Oki så jag måste ha hela ventilationen kvar.... Nåt speciellt skäl? Jag är ingen höjdare på detta med vvs o värme mm. Jag har ett tilluftsaggregat 3-4 meter från värmepumpen där jag ställer hastighet mm sen har jag en fläkt inne i pumpen.. Alla dessa fläktar för ett jäkla liv ..obalans i den i värmepumpen (tror jag) låter som en motor på tomgång.
2 svar · 2,7k läst
T
trasapan: [citat] Hej Mats! Vad kostade kalaset? Garage: Pannrum: Kulvert: Totalt: MVH Lars
13 svar · 11,2k läst
·
M
matbri: Jag har nu bestämt mig för att följa BAS´s rekomendationer. Det där med andra lagret primer hade jag kunnat glömma, så tack för det tipset. Jag tycker det är självklart då man tänker på det, men det är ju alltid lättare att tänka med facit i hand... Tack för tipsen!
3 svar · 5,8k läst
2
2an: [citat] Då jag pratat med orlan försäljare tycker dom att man minst ska välja 25 kW, Det är bättre att du inte kan lägga fullt utan uttag mot att måsta lägga i lite extra då det är riktigt kallt för att värma tanken.. Sen kan det ju bli mer tank senare o då lär du ångra dej + att det skilljer så lite mellan modellerna..
31 svar · 11,1k läst
M
Matss: Nu behöver vi väl inte bli osams? Dom enda råd jag egentligen gett är att man ska se till att hörnen sitter ihop både horisontellt och vertikalt. Finns det nånstans några rekommendationer eller regler som säger att det inte får sitta riktigt ihop? Sen är jag övertygad om att ev silikon i hörnen inte får någon kontinuerlig kontakt med tätskiktet, och därmed ej kan hjälpa detta
12 svar · 4,4k läst
E
elmont: Du kan behöva lite större "yta" på kolektorn för torr sand ger betydligt sämre med "värme" än tex fuktig jord
5 svar · 3,0k läst
A
abel48: raderat....
0 svar · 4,0k läst
H
Hutiksberg: [citat] Då går det att göra som jag först tänkte då! Tack Matss Underbart forum det här.
5 svar · 3,9k läst
·
S
snuppesno: Tusen tack för svaret. Då vet jag att pusch12 suger själv, hade jag behövt ännu en cirkpump hade det blivit omständigt och vitsen med pusch12 uteblivit. Christer
2 svar · 2,6k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: [citat] Plugga pannan men inte skorstenen.Det blir ju massa drag igenom pannan. Försvinner många kwh där
47 svar · 11,0k läst
K
Kissekatten: Du ska ha 100mm sten och sen bör du ha en luftspalt på någon centimeter mellan sten och brännbart.
4 svar · 14,0k läst
·
v-g
v-g: Jag själv tänkte köra på en begränsningsventil och en vanlig cirkpump, borde fungera tycker jag :)
1 svar · 4,1k läst
D
d-sajn: Jag skall göra ett badrum och funderar på golvvärmen. idag så ligger den ovanpå träbjälklaget i gles (pex 20). Ovanpå detta så ligger en spånskiva. ovanpå spånet skall jag få lägga flytspackel och sedan kakla. Jag tycker att det blir så lång väg från själva värmekällan till det färdiga golvet, vilket kommer att innebära en stor värmeförlust, finns det andra sätt att
0 svar · 2,7k läst
S
Saltaro: På vårt hus, ursprungligen 60m2 + källare från -59, har vi byggt till 125m2 fördelat på två plan. Oljepannan i källaren försåg tidigare 6 radiatorer med varmt vatten nu efter ett vågat ingrepp från min sida sitter sedan 2 1/2 år ytterligare 6 radiatorer och snart även två golvvärmeslingor. Så här långt har det fungerat hur bra som helst. Lite pill med installationen men väl
10 svar · 7,9k läst
C
CalleMange: Hej Undrar om någon har någon erfarenhet av Thermia eller CTC. Ska gräva ner jordvärmeslang om ett par veckor och hade tänkt vänta med att bestämma vilken pump jag ska ha tills nästa vinter när huset är färdigrenoverat. Jag har nu förstått att olika fabrikat har olika krav på hur mycket slang som behövs och om den ska delas på 1 eller 2 slingor, därför behöver jag i princip
0 svar · 4,1k läst
Crille68
Crille68: Hej! Det brukar kunna bli lite bättre av att "motionera" säkerhetsventilen. (Vilket så klart nästan alla gör enligt givna instruktioner från tillverkarna...eller hur??? ;) ...eller inte. Känner inte någon som gör det förutom kraftverk och liknande. Skulle det inte hjälpa med att vrida på den och låta den "tjonga tillbaka av egen kraft" så kan man knacka på den från sidan, på
7 svar · 28,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.