Värme allmänt
Aahusen: Jag ska använda mig av Uponor WFG fördelare och ha trådlös styrning med WFG Styrdon som hör till (ska monteras på fördelarens tilloppsventil). Detta är ju "moderna" grejer, så det ska väl fungera i så fall. Tack för hjälpen!
IdH-68: Hej! Vi funderar på att köpa ett 1 1/2 planshus med betongplatta och direktverkade el. Eftersom vi har tillgång till ved undrar jag om det på ett smidigt sätt går att dra in vattenrör och koppla in vedpanna med acc.tank i garaget. Någongång framöver kan vi få tillgång till fjärrvärme men det är inte utbyggt till stadsdelen än. Någon som har erfarenhet kring detta? Är det lönt
lalle.anveros: Hej! Tätning av brunnar. Köp vattenstopp som blandas med cement. Härdar på2 minuter och blir tått. Tätade min brunn för en vecka sedan på grund av inkommande ytvatten och problemet borta. MVH LALLE ANVEROS PS vatten stopp finns att köpa på byggvaruhus. Flaskan heter vattenstopp DS.
Lmob: ja då skall det nog vara som det är.. jag upptäckte en grej, jag har ingen c-pump utan kör med pannans (5,%m2) pump och en blandningsventil (esbe) men jag har ställt den på 28 grader men returvattnet till pannan är 35 då kan ju inte ventilen blanda ner till 28 då blir det ingen cirkulation eller???
exerg: Det som Tomsbjörn här skriver om är ett nybygge, som rätt byggt skulle kunna värmas med kupevärmaren från bilen på halv effekt när det är -10 utomhus.Lite overkill att installera värmeutrustning eller pannor där värmeförlusterna i pannrummet är flerfaldigt större än husets behov. 1:a juli avregleras elmarknaden i europa,vad händer....
PST: Där fick du igång en tre år gammal tråd.. Jodå, en murad skorsten har sina fördelar, just den varma murstocken på övervåningen och den magasinering den fixar är en stor fördel, modulskorstenar är ju isolerade för att inte avge värme... Nackdelen med den murade är att de inte har samma fina runda släta rökkanaler (Om man inte nu sätter in cirkulära keramiska kanaler i dem, då
Lassie: Det blir till att duscha kallt i fortsättningen, bomben hemma är desarmerad :-)
Bezt: Jag har inget problem egentligen utan bara var förvirrad om dess funktion. Jag fick med en sådan givare till min golvvärme som ska värma kök, hall och badrum. Fick inte riktigt ihop hur temperaturen vid shunten skulle ha något att göra med hur värmen i t.e.x. badrummet skulle spela någon roll. Det plus att jag kollade hos mina föräldrar som har givaren sitter i källaren och
ohlgren: OK. Tack alla. Jag kör med 12 mm Cu vilket jag har hemma. Kan därför stryka planerat inköp på Rinkabyrör av 15 mm Cu och bockverktyg för 15 mm - 1 tusenlapp sparad. :-)
nihad: Jag Har En Fjärrvärme Villacentral Alstom Redan Typ2000/01 Behöver Lite Tips Hur Ska Jag Tappa System På Vatten Och Sedan Aktivera Igen.
mikaelbe: Termostatventilen funkar bra. Kan dock vara "bös" nånstans där som ställer till det. Kan det vara luft i slingan tro? Jag har läst nånstans om att man kanske behöver spola igenom en slinga för att få ur luft. Det är dock inte möjligt med mitt golv, allt är hopsatt utan möjlighet till spolning. Luftning är dock möjlig via radiatorn, men kan man få ur all luft den vägen? Jag har
PST: Tryckexpansion är en B-lösning jämfört med ett öppet kärl i en vedpanneanläggning. Nackdelar: Dyrt stort kärl, Livslängdsproblem (Gummimembran), underhållsproblem (Måste kolla ev fylla på luft)., mer kompicerat. Fördelar : Nä inte många egentligen.....
gadeberg: Jag har ett vanligt litet rör 90* ut från tanken och sen en kulventil. Den varma dumma strålen, och den är varm! Har jag fått bort genom att bara sätta en dit en trädgårdsslang koppling på kulventilen och sen en slang stump som går ner till golvet
Stix: Är det ngn som har erfarenhet av abso pannorna här? Har en pk14d som ej vill luftas ordentligt. Det börjar vid ca 65 grader att bubbla i cirkpumpen som sitter på röret som kommer från botten av pannan till överst i pannan"på baksidan". Har provat att luftat ngr ggr med elementen men ingen skillnad,systemet e påfyllt.Hittar ej ngt bra ställe som man kan lufta manteln på heller. Tacksam
LSJ: Hej igen! Äh, fick bara ett visset svar från harald nyborg (mail-svar alltså) där dom föreslår bruksanvisningen som finns på hemsidan.... (Är samma som den som följde med, sånär som på att den som ligger på nätet är än mer felaktig, då dom har fipplat ihop numreringen av displayförklaringen...) Så jag lär väl få göra som Du, strunta i "alla" finesser å tok-köra på
lordi: Priset för värmepumpen verkar inte helt orimlig om det ingår plöjning av slang. Det är nog ungefär vad vi brukar ta. För radiatorer brukar vi räkna med 5-7 tusen plus moms, beroende på hur krånglig rördragning man räknar med. Sen tillkommer ju demontering av elradiatorerna och matningarna till dessa. Men ta in offert från flera, det ska man alltid göra.
2an: [citat] Bör bara kontrolleras så den ger kall retur, Det finns TVA som är tänkta till att kopplas till oljepannan o så är det inte låg retur man vill ha pga av risken för kondens i pannan. Returen ligger då på ca 60-65° vid 80° panntemp..
2an: [citat] Effektivast är direkt under golvet genom att det inte är så trögt utan anpassar sej snabbare t.ex mot övertemp av solinstrålning,kamin, mycket folk mm men det är ett dyrare alternativ än ingjuten..
AndersG: Japp, jag har dokumentation på längderna och jo, det är gips emellan, men kille jag pratade med hade samma konstruktion och varmare golv.
heliac: [citat] Det beror väl helt på vilken typ av gjutjärnskamin det är? Jag hade i mitt förra hus en Vermont Castings gjutjärnare och till mitt nya hus pratade bygghandeln på mig en Kastor med täljsten......vilken besvikelse rent ut sagt. Lyckades faktiskt lämna tillbaka den och köpte återigen en Vermont C....garanterat marknadens längsta brinntid.
10802: Hej Martin! Tyvärr har jag inga bra svar att ge dig, men väl några frågor på vägen. Jag vet inte om du redan har gjort dina val (i.o.m. att ditt inlägg är nån månad gammalt), men du kanske får fler svar om du specificerar lite närmare hur du har tänkt dig att det ska bli. Till exempel: - Vad har du tänkt för typ av värmesystem? Har du vattenburet i resten av huset och ska dra upp
Crille68: Hej! Det är nog ingen större fara att det ska börja brinna om det inte står i åratal...men det är ju ingen risk när man inte har varmt inne... ;) Rörmokaren är den som byter pumpen om du inte vill ge dig in på det själv - vilket kan vara lite dumt om man inte vet vad man gör. Som sagt; kolla om den roterar som "BAS" skrev. Det kommer lite vatten när man öppnar locket men det är
AndersG: Kan även vara att slingorna är feljusterade. Fick nyss veta detta av en som haft detta problem, men fixat det.
Lucky: Hej Matss och alla hjälpsamma experter! Förlåt att jag är trög men jag har lusläst Uponors dokument och fattar fortfarande inte riktigt om jag gör rätt. Kan ni hjälpa? Vi har en IVT bergvärmepump. Den ska inte stängas av. Däremot själva Push12 stängs av. Sedan 1.Ventildelen stängs av (den som ser ut som ett elementreglage) 2. Injusteringsventilen tvärställs 3. sen står det att
FrittDrag_II: Kan ibland vara lite svårt att hitta adaptrar till äldre radiatorer. Men har du lite nyare så är det inte svårare än att skruva bort dom befintliga, på med adapter och sedan "ställdon"
pellefant: ja det är fel radiatorer,vad jag kan se är det bara för tp11,tp21,tp22 och tp33- det blir andra effekter utan konvektionsplåten-den där "veckade" plåten på baksidan av panelen...
nihtila: [citat] Behövs det bygglov för det då man monterar delar utomhus också som dessutom låter?
Anonymiserad 48587: Kolla http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=35&products_id=76
SmMw: Hahah Vad roliga inlägg det fanns här då. Kan ju lugnt informera att den gigantiska pumpen X15 är bortglömd iaf. Tok för stor. (som ni sagt) Det lutar åt jordvärme och mindre pump.