Är spekulant på ett hus byggt -70 med direktverkande el. Energikostnaden är skyhög i huset. Vad finns det för bra alternativ? Eftersom det inte är vattenburen värme så är man ju lite begränsad och jag vill helst inte ha rör på väggarna överallt heller. Elektriska oljeelement, gör det någon skillnad? Pellets har vi i huset där vi bor idag men det vill jag helst inte ha igen, tycker det är för smutsigt och för mycket jobb.

Någon som kan ge en grov prisuppskattning på ett bra komplett värmesystem? Huset ska totalrenoveras så lösningar som kräver omfattande ingrepp i bostaden är ok, det mesta ska ändå rivas ut!

Med öppen planlösning fungerar faktiskt luft/luft värmepumparna ganska bra, om du inte borr allt för långt norrut.
Om du funderar på vattenburna radiatorer så räkna ungefär 10.000:- styck inkl arbete och rördragning.
Golvvärme är ju populärt men ett betydligt större ingrepp.
Varför inte fläktkonvektorer, då behöver du inte så många. Som värmekälla kan du sen koppla in bergvärme, du får även då tillgång till "nästan gratis" kyla som du kan pumpa ut i fläktkonvektorerna.

Har man inte tummen mitt hand så behöver det nog inte kosta 10papp/radiator (tycker det låter lite väl mkt)...

10 000 per radiator! Är de tillverkade i guld för bra värmeledningsegenskaper? Gör jobbet själv och kom ned betydligt bättre. Allt beror ju på storlek och behov, men en radiator behöver inte kosta mer än 500-1000kr. Tillkommer gör rör, termostat och kopplingar, så räkna med ytterligare några hundralappar kanske upp till 2000 per radiator för lite större radiatorer. Ska du ändå renovera väggar och golv, kan du ju dra helgjutna rör, t.ex prisol eller pexrör där.

Hur man än ser på det är vattenburet det mest flexibla du kan ha, eftersom du kan mata det med enerig från en massa olika källor, och vid behov ändra dessa efter det att åren går.

Tack för svar! Nja, jag har väl inte tummen mitt i handen men nästan. :) Lägga golv, tapetsera, måla, sätta upp en vägg klarar jag men rördragning skulle jag inte våga ge mig på tror jag. Speciellt inte lägga in dem i väggarna. Det är en relativt öppen planlösning (och köper vi huset så ska vi slå upp ännu fler väggar) men så är det ju källare också.

Att satsa på tilläggsisolering och nya fönster och mer effektiva termostater, kan inte det vara ett alternativ tillsamans med en luft-luftvärmepump? Bergvärme kan vi inte ha (ligger för nära en vattentäkt om jag förstått det rätt) och pellets har jag som sagt inte trivts med riktigt, jag tycker det blir så sotigt överallt och det är svårt att få bort.

En fläktkonvektor som går på el, är det mer effektivt än ett traditionellt element? Låter de mycket? Blir det inte mycket damm som blåses runt med en sån lösning?

Vilken typ av elelement eller elfläktar man har spelar ingen roll för elförbrukningen verkningsgraden är den samma.
Det som påverkar är som du säger bättre termostater med reglering för varje enskilt rum och möjlighet till att
kunna styra och sänka temperaturen olika tider på dygnet.

När vi köpte vårat hus för två år sedan tog vi bort alla element även oljefyllda, i vårat tycke är det både fult och
opraktiskt med element, och monterade istället två st luftvärmepumpar en på varje våning.

Tanken är att försöka klara sig utan element och vid extrem kyla komplettera med ett par värmefläktar, vilket vi
ännu inte har haft något behov av.

En bra och billig lösning anser jag vara använda befintliga element om det är möjligt, låta samtliga styras av en termostat bra placerad i huset, det är sällan fel på själva elementen trots dom börjar bli gamla utan det är styrningen på dessa som brukar vara kass. Om man nu vill ha lite svalare i källare och sovrum kan man ju alltid styra dessa element med en egen termostat men låta en central termostat styra resten. Så tanken du har med att använda befintliga element i kombination med L/L pump är nog inte helt fel tycker jag. Elementen som stödvärme och pumpen som huvudvärmekälla.

eftersom frågeställningen är byta direkt el, mot vad? så finns det bara ett svar, o det är instalera vattenburet.
men nu kanske trådskaparen inte menade så ordagrant.
en direkt el anläggning kan man komplitera, med luft/luft eller kamin, för att minska driften. här blir komforten lidande så det alltid komera att vara varmast närmast detta "tillskott" o kalast i stängda rum.

ett trycka dit olje radiatorer ger ingen minskad energi kostnad, jämfört med andra elradiatorer. en elradiator drar mindre sröm om den inte arbetar i onödan. du ska alltså satsa på att ha ett bra fungerande reglersystem till radiatorerna (går alltså lika bra att ha kvar dom gamla, o bara byta styrningen)
det bästa är om ett fåtal termostater kan styra många radiatorer, så dom samarbetar bra. det är också fördelaktigt att ha ett reglersystem som kan pulsera strömmen.

sen så är det bra att se över husets isolering & tätningslister på dörrar o förnster

Peter2400 skrev:
Vilken typ av elelement eller elfläktar man har spelar ingen roll för elförbrukningen verkningsgraden är den samma.
Det som påverkar är som du säger bättre termostater med reglering för varje enskilt rum och möjlighet till att
kunna styra och sänka temperaturen olika tider på dygnet.

När vi köpte vårat hus för två år sedan tog vi bort alla element även oljefyllda, i vårat tycke är det både fult och
opraktiskt med element, och monterade istället två st luftvärmepumpar en på varje våning.

Tanken är att försöka klara sig utan element och vid extrem kyla komplettera med ett par värmefläktar, vilket vi
ännu inte har haft något behov av.
Instämmer med tillägg: I det långa loppet är det billigaste att ha luft/vatten. Om du kan tänka dig att köpa luft/luft, och beroende på hur väl luften flödar, två stycken, så kommer det att ta mycket lång tid att räkna hem investeringen för luft/vatten (men en del klagar på ludet fårnluft/luft, alla kommer inte att gila en sådan lösning).

Har du luft/luft måste du ha termostater på dina (kvarvarande) element. Detta sparar inte särskilt mycket pengar, det viktigaste är att det kan jämna ut den temperaturskillnad som luft/luft ofta åstadkommer och att det inte går igång istället för luft/luft utan bara när luft/luft inte räcker till. Det är därför viktigt att du kan reglera temperaturen på kvarvarande radiatorer i varje rum för sig.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.