Detta gäller vattenburen golvvärme.
Tidigare ägare har genomfört en garantireparation av golvvärmen.
Det gick inte fram tillräckligt med värme upp i golvet så de som byggde
bröt upp golvet och enligt mäklaren hade man "vänt på rören" så att värmen
gick mer nedåt än uppåt.

Vad kan menas med detta?

Varför jag frågar är för att det ånyo är problem med golvvärmen och mäklaren
tror nu att detta snarare är något som löses via luftning och sköljning av rören.
Problemet nu är att värmen inte går fram överallt, dvs fläckvis värme.

Synpunkter på detta nuvarande fel?
Tack
R

Ja, det var en skum förklaring. Det enda jag kan tänka mig är att de hade lagt isolering/plåtar ovanpå slangarna, istället för under. Men så korkad kan väl ingen vara.

Det nuvarande problemet kan ju bero på luft i slingorna, att man inte spolat igenom dem tillräckligt efter garantreparationen. Eller så har man helt enkelt lagt slingorna med för stort avstånd på vissa ställen.
Men tänk på att det är temperaturen i rummet som räknas inte temperaturen på golvet. Om det känns riktigt varmt och gott under fötterna så skickar man med all säkerhet ut för mycket värme.

Vad har ni för golv?

Lordi,
det är plank i v-rum och sovrum 1, klinkers i kök, vc, hall och tvättrum.
På övervåningen finns det 3 sovrum, 1 allrum och 1 badrum
Vad jag ser är det 7 olika "slingor". Det är vattenburen på båda våningsplanen.

Det började med att värme saknades i köket. Detta kom sedan igång, men då blev det istället
fläckvis värme i v-rum.

Dessutom ger termostaterna (1 per rum) olika utvärme, man får reglera dem olika för att uppnå värme.
Problem finns bara på nedervåningen.

Vi har inte tillträtt ännu och säljaren har inskrivet ansvar för att fixa golvvärmen, men man blir ju lite
fundersam över alla problem och vill därför kolla på forumet.

Fläckvis värme i golven kan bero på att cirk.pumpen antingen går på för lågt varvtal eller inte fungerar som den skall eller helt enkelt är för klen, ju lägre varvtal man har på cirk.pumpen ju bättre utnyttjar man värmen i vattnet som cirkulerar i slingorna, Bieffekten av detta kan alltså vara fläckvis värme i golven.

Det andra är termostaterna, man får ojämn värme i rummen när man styr golvvärmen med dom, det optimala är att ställa alla termostater på max och ställa in rätt värmekurva på pumpen och låta den sköta uppvärmningen.

När du styr med termostater behöver du högre framledningstemp i slingorna för att kompensera att termostaten slår ifrån hela tiden = högre uppvärmningskostnader och sämre komfort. Är man inte nöjd med värmen i dom olika rummen med fullt öppna termostater så stryper man in slingorna i resp.rum istället för att få det rätt.

Vad man kan använda termostaterna till är som temp.begränsare i dom rum man har t.ex solinlysning.

Du skriver också att problemet bara är på undervåningen, då kan det ju vara shunten som strular och inte förser undervåningen med rätt mängd varmvatten i slingorna.

Redigerat:
En tanke slog mig, när jag läste Robbans inlägg. Är slingorna injusterade?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.