Swetrot skrev:
Däremot kommer produktionen av el i Sverige att öka kraftigt de kommande åren tack vare enorma investeringar i framför allt vindkraft.
Ja då lär Sverige behöva se ut som en nåldyna och det får vi väl hoppas att vi slipper se. Denna vansinnessatsning hade aldrig burit sig utan statlig subvention. Vill vi få dyr el, så visst, satsa på vindkraft.

Men men som någon uttryckte det så var det inte energipolitik som skulle diskuteras.
Om du känner dig osäker så varför inte prova pellets ett tag precis som Mats757 nämnde? Du kan faktiskt hitta kompletta nya eller nästan nya brännare, miniförråd och skruvar på blocket.

Har du ackumulatortankar idag eftersom du skriver ved/elpanna? Vad är det för panna ? Hur stor vattenvolym? Vad har du för storlek på radiatorerna? Styrning för systemet?

Ett alternativ som jag ser det är att skaffa en ackumulatortank med möjlighet att docka gamla pannan till. I den sätter du en slinga för varmvattnet så behöver du inte göra ingrepp i pannan. Värm pannan med ved/pellets/el. Att elda en panna med ved utan ack känns inte bra. Komplettera eventuellt systemet med sol, värmepump eller kanske en kökspanna eller liknande. Betänk att om du har högtemp system idag kan du behöva byta en del radiatorer vilket också kan bli dyrt om du inte fixar det själv. Om du inte byter klent dimensionerade radiatorer får du det kallt eller mindre besparing eftersom cop-värdet sänks när pumpen skall producera varmare vatten.

Jag gjorde en snabblösning på våran panna från 1963 och bytte olja mot pellets, samt moddade pannan lite. Det fungerar bra och betalade sig redan år två. Längre fram kommer jag komplettera med acktank och någon alternativ värmekälla (särskilt för sommarhalvåret) eller om det skulle betala sig.

Acktank, styrning och pelletsbrännare med installation ligger kanske runt 60 tusen om allt skall vara installerat, nytt och färdigt att köra igång.

Vi har ingen acktank. Har en Eryl-panna. Hittar ingen märkning där det står vattenvolymen. Har just kommit fram till att det är en ved/oljepanna med 2x elpatroner. Kanske en ide att byta den gamla oljebrännaren mot en pellets?? då går de väll att stödelda med ved fortfarande? Ska prata med en vvs'are i veckan! Borde kanske ringa och snacka med Eryl med då jag såg att de företaget fanns kvar...
De där med storleken på radiatorerna och styrningen fixar ja inte att svar på än... :) De ända ja kan säga om dom är att om man eldar och har cirkulationen på så blir de snabbt varmt...

jag fick lära mej av borrargubben som borrade vatten hos mej att man i snitt kan plocka ut 30W per meter aktivt hål, dvs 12000/30=400 meter aktivt hål, annars kan man riskera att kyla ut hålet-ger att man inte kan få ut full effekt....

Många med egen skog hugger o klyver ved som sedan säljs o kör elpatron istället, Folk betalar upp mot 500:-/m3 för ved som använd i kamin.. 350:-/m3 svart för långved vet jag en som tar o blir av med allt han hugger..

pellefant skrev:
jag fick lära mej av borrargubben som borrade vatten hos mej att man i snitt kan plocka ut 30W per meter aktivt hål, dvs 12000/30=400 meter aktivt hål, annars kan man riskera att kyla ut hålet-ger att man inte kan få ut full effekt....
Hehe.... lära sig av borrgubben hur djupt man ska borra. Skulle inte lita fullt ut på någon som helst vill borra så djupt som möjligt på varje ställe han är $$$$$. Det som förr var lämligt djup till en bergvärmepump har efterhand blivit djupare och djupare men de första pumparna tuffar på.

Visserligen var det en del firmor som i slutet av 80 och början av 90-talet konkurrerade med borrdjupet (ju grundare hål ju billigare offert) och då fanns det väl någon kund som fick för grunt hål, men det är borta sedan länge. Och det där med att borrhålen kyls ut/fryser verkar vara relativt överdrivet om man läser facklitteraturen.
Mellan 40-45 w uttag rekomenderar de flesta vp-fabrikanter.

hos mej ville han inte borra djupt iaf, bara 11,5 meter för vatten:)
han lämnade borriggen till veckan efter å sa åt mej att provpumpa, och om jag inte var nöjd så kunde han borra mer-hålet gav 2400 liter i timmen kontinuerligt i 4-5 dygn:), det var pumpen som gav det, så hålet kanske ger mer...?
man kan väl lite lika mycket eller lite på borrgubben som på vp-säljaren. jag hade en gång hembesök av en vpsäljare som sa att jag hade lågtempradiatorsystem, när jag påpekade att jag visste att det var högtemp ,jag hade pratat med hustillverkaren om det- ja då ändrade han till mellantemp?! först räknade han på 2 fläktkonvektorer men plockade bort en för att det skulle bli billigare! å till slut skulle jag få köpa en vp som han hade stående hemma i garaget några hundringar billigare om jag bestämde mej snabbt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.