hej alla.
jag undrar hur alla gör med sina luft/luft värmepumpar?
slår ni av dom under sommarmånaderna eller får dom stå på och bara blåsa?

sedan vill jag önska alla här en trevlig sommar

Har min avstängd, finns ingen anledning till att ha den igång om man inte vill köra kyla förstås.

Trevlig sommar själv du.:)

hej igen.

ok, tack för svaret.

jag har hört mig för lite och skaffat mig lite mer info.
lyssnade speciellt på en kille som jobbar med att montera och serva pumpar.
han sa att man ska låta den vara påslagen under sommaren .
annars finns risken att den " kärvar ihop " och nämnde 4-vägsventilen.
han får tydligen byta många sådana på höstarna för att folk haft sina pumpar avslagna under sommaren.
sedan skulle man helst köra igång kylan eller värmen ett par minuter i veckan så grejorna fick gå ett tag(motioneras).
så jag tror jag följer detta råd. den kan väl inte dra särskilt mycket ström när inte kompressor står och går?
( står och går... finns det folk som ligger och går måntro )
sedan blir väl inneluften bättre med pumpen påslagen!

mvh patric

Jovisst det kan säkert vara en bra idé att köra den någon gång i månaden för att undvika problem. Sommartid brukar man ju köra den då och då för att få lite svalka. Detsamma brukar ju rekommenderas för AC i bil vintertid samt för de som har vattenburen värme och cirkulationspump. Så kör du på det råd du fått.

Slår av min pump då jag har dörren rakt under på vid gavel och ute tempen går ner eller ligger under värme inställnigen för att spara el på samma sätt som elradiatornerna jag har. Annars litar jag fullt ut på att den inte jobbar i onödan. Brukar ibland sänka önskad temp på dem men slå av?? NÄÄ jag vill inte komma hem efter en helg då det varit väderomslag och då komma hem till ett hus på 12 grader. Jodå det händer att midsommarhelgen ger den typen av väder i detta land. ;)

Pumpen bör köras i AC-mode någon gång under sommaren. Sedan är det en bra idé att stänga av arbetsbrytaren eller skruva ur säkringen eftersom värmeslingan i tråget i vissa fall ligger på kontinuerligt. Om slingan är på 50W blir det drygt 1 kWh/dygn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.