Värme allmänt
Majgårdarna: Sotarn hittar säkerligen på nått strunt som att det blir extra brandskydds kontroller om du frågar han. Ring kommunen eller räddningstjänsten i din kommun i stället. Jag sotar själv.Gick en kurs som kostade 800kr.Dvs jag tjänar in det på ett år. I vissa kommuner behöver man inte gå någon kurs.
scenic46: Är det gamla bimetallelement så fryser man alltid pga av konstruktionen helkalla eller kokheta. Nya element med elektronisk styrning bär det vara som "tickar" framvärme kontinuerligt. Spar minst 20% (ibland 35%) jämfört med bimetallerna.
skuggan_pm: Svarar mig själv, Det är tydligen ingen ettrörs ventil som jag har. Bara Danfoss mycket märkliga märkning av påsen den ligger i. Ventilen är tydligen en reservdel till ett komplett ettrörskoppel därav namnet :rolleyes:
elmont: Täcker radiatorn c:a 70-75 % av fönsterbredden kommer du inte att få nått kallras. Naturligtvis kommer det att bli ett visst kallras när inte radiatorn är varm, men då har storleken absolut ingen betydelse
TorpAnders: Rökröret går att demontera på de flesta pannor, gör det och plugga pannan med en bit isolering. Låt skorstenen stå något öppen så du får lite ventilation genom den, det mår den bästa av. Stäng sedan alla luckor mm, och om möjligt lägg isolering runt och ovan pannan (och patronen om den är fristående) så tätt du bara kan, ju tjockare ju bättre men minst 95mm. På 1h har du
·HeRmAN·: Det borde vara fullt möjligt med rätt prylar att styra på/av temp. mm. via GSM nätet genom att skicka SMS. Jag vet att flera kunder haft hobbyprojekt där det gjort detta men vad de använt för utrustning utöver ett GSM modem som te.x Westermo GDW-11 Förmodligen har de använt någon PLC på plats. Det finns ju små och "billiga" PLCer för dessa enkla uppgifter. Ett annat alternativ
brabyggare: [citat] Istället för att se det som pay-off kan man ju använda avskrivning/värdeminskning. Dvs man delar en maskins kostnad med dess livslängd. Om en VP kostar 60000 och anses hålla i 15 år så "kostar" den 4000kr per år. Det är ju bra om investeringen man gjorde har betalat sina egna kostnader under sin beräknade livslängd, annars går man ju med förlust. Håller maskinen längre än
PST: Nä, BAS ! tvärtom det var därför jag vill styra shunten på returen, dvs stänger alla radiatortermostater te.x . för att man eldar i kakelugnar och kaminer, så stiger tempen i returen, och därför vill ´jag shunta ner...., likaså om jag bara vill frysskydda huset så säger returtempen allt jag vill veta, börjar den närma sig noll vill jag dra på mer på shunten.....
Johan Gunverth: Prima spånplattan ordentligt. Först med utspädd 1:3 med vatten, sedan en gång outspätt. Se också till att det är tätt i alla hörn så att inte betongen rinner ner i bjälklaget. Latexfog går fint, det är en engångstätning. Jag gjöt 30mm finbetong över 20mm golvvärmerör. Det blev riktigt bra trots lite extrajobb. http://www.byggahus.se/forum/233511-post3.html
jonand: Ett ämne som berör.... Kika här tex http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/84573-konvertera-direktel-till-vattenburet.html
it-snubben: En synpunkt från en (egentligen) okunnig: Golvvärmeslangen är ju inte trycksatt så samma sätt som vattenrören så det börde väl inte vara något problem att skarva... Har för mig att tex Wirsbo t.o.m lämnar rekommendationer om hur skarvning ska göras. Också...Det är ju gentemot försäkringsbolaget som det ska vara godkänt. Eftersom det är $försäkringsbolagets besiktningsman som
Farzan: Det här skulle ni antagligen redan ha hittat om det var det...men, men...jag har varit med om att radiatorer med termostaten i något mellanläge (varken helt stängd eller helt öppen) vibrerat och brummat kraftigt. Det fortplantar sig via ledningarna så att man kan höra det litet varstans. Löses tillfälligt genom att ändra läge på termostaten. Vet inte varför det blir så eller hur man
Snailman: Det är offentliga handlingar, de är skyldiga att ganska så omgående se till att man får titta på dem. Du har ingen annan stad i närheten dit du kan gå istället? men du ska nog ha letat rätt på adressen till några lämpliga nybyggda hus innan du går dit...
m-a-r-i-a: Thorin & Thorin heter leverantören men vi vet inte vilken variant av slingor det är :confused: om vi skulle bestämma oss för laminat, skulle http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60070014 funka eller är det bättre med något annat? vi är helt novisa på det här området, så kom gärna med synpunkter!
ClasseClas: Det finns blå, grön och svart täljsten som är lite mer livlig än vanlig grå täljsten. Jag la Tulikivi Black-klinkers i bastun, som jag tycker är den snyggaste varianten av täljsten. [bild] http://www.tulikivi.fi/www/TLTuoteU.nsf/MallistoRKSE!OpenForm&id=Vuolukivet&id2=LA6 Vad gäller kaminer så har http://www.spiscenter.se sina egna LP-kaminer, där det bör gå att specialbeställa i
Loner: Så du menar att man inte som standard inte isolerat bättre nu än för 20 år sen? Ja då förstår jag att grannen får problem.. (Och dyr värmekostnad!) /L
hyweu: Har fått för mig att jag ska förbereda för en vattenmantlad kamin istället för en traditonellt "vanlig" kamin. Allting var inhandlat och klart, isolerade kopparör, brunn och tillluft, dock så gick det lite väl snabbt då jag gjöt i och med att jag aldrig fick ilagt några kopparrör fram till kaminen. Tilluft och brunn fick jag dit. Frågan är alltså, hur gör jag nu, på enklast och
Linus_E: blir då liknande detta system villket verkarfunkgera klockrent. men isolera väll. http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/pbs-54.pdf
mino: Hmmm, att det blir (för) varmt låter ju inte så bra. Hur hanterar ni detta praktiskt, använder ni inga övriga värmekällor? Hur länge håller den värmen efter en eldning, klarar den av en hel natt tex? Vårt vardagsrum är iofs drygt 40m2 men det skulle i så fall innebära att vi var tvungna att stänga av elementen och det verkar lite knepigt. Vi har valt manhattan dels för att vi
kungkokos: FTX besparar ca 3000 kWh/år (nettoeffekt) medan en FLVP på 2kW kan bespara ca 7000 kWh/år. För at vara på den säkra sidan kopplade vi in oss på fjärrvärmenätet med en fjärrvärmemodul till vår IVT490. På så sätt får man den "billiga" fjärrvärmen i kombination med återvinningen från en FLVP som ger större marginal mot energideklarationen. Först var fjärrvärmebolaget
hyweu: kanon, då gör jag precis så som jag tänkt. ville dock dubbelkolla innan man sätter igen väggen... tackar för svaret :)
Bigfoot: Luftvärmepumpen ska du inte räkna med, när det är så kallt att radiatorerna behöver gå för fullt så ger inte den någon effekt att tala om. Antag att du behöver dina 1000W och att dimensionerande utetemperatur är -20. Stoppar du in 700-wattare istället så får du +8 grader inomhus. Men i praktiken så är dom säkert lite överdimensionerade, så förmodligen går det bra om du står
ecahan: Hej på er Hall och köks golvrenovering: Jag ska lägga glespanel och golvvärmeslingor(17 eller 20mm). På detta tänkte jag lägga typ lumppapp eller tarkofoam som stegljudsdämpning, sedan Tarkett Viva (9mm parkettgolv) Villket är bäst, ur värmesynpunkt?, är det stor skillnad på dessa material? Jag vill ju inte få dålig värmeöverföring till golvet. Vad rekommenderar ni som vet ,17mm
Lazze: Hej (Walter ?) Du spekulerar ganska mkt angående livslängden på Kakelugnspannan vad har du för grund att den inte håller i 100 år ? En Kakelugn knäcker man på en vecka om den inte eldas rätt ! Visst är en gammaldags Kakelugn en vacker pjäs men utvecklingen går fråmåt här i livet och nya uppfinningar får se dagens ljus. I ett nytt mordernt hus med vattenburen värme så är
v-g: Får helt enkelt slå dem en pling. I huvudet VET jag ju som sagt att det kommer fungera. IOfs inga problem hursomhelst då inget kommer ligga dolt från vidare meck ;)
Kippeman: Hej. Finns det en termostat som styr på utgående vattentemp på slingan? Säg att jag vill shunta ut 25 grader varmt vatten i min Wirsbo Push 12. Den termostat som följde med paketet har för kort tempgivare, därför måste jag hitta ett alternativ. Tack på förhand. // Kippeman
0840: [citat] Om skorstenen är gammal bör den kanske ses över före användning, sk glidgjutning kanske behövs. Att ansluta en kamin till skorsten är ej svårt men man måste veta hur man gör. Om du anlitar någon så fixar ju den firman det som erfordras. Begär in offerter och ta referenser.
Niclas: Hej Hade tidigare liknande problem, dock har jag två hus som gick på samma shunt vilket resulterade i höga temperaturer på framledningen för att få rätt temp i båda husen. Jag byggde om systemet så jag har 2 grupper nu med 2 pumpar och 2 shuntstyrningar. Detta system vart inte alls billigt men fungerar utmärkt.