Vedpriser!

5k läst  2 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Som nybliven husägare har jag nu ställts inför inköpet av ved. Har snabbt insett att det är en djungel av både begrepp och priser. Är det någon som kan ge mig lite tips om pris/m3 (i Stockholmsområdet) som är skäligt att ge och vad ska man tänka på när man köper ved? I huset finns en äldre vedspis typ Husqvarna no 729. Är den tillräcklig för att värma upp ett 1 1/2 plans hus på ca 80kvm?

Tacksam för svar,

2. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Huggen och kluven björkved kostar 300-400 /m3 (här på Gotland).

Tvivlar dock på att din spis är lämplig för uppvärmning pga av den lilla eldluckan, du kan i princip bara stoppa in småpinnar som brinner upp på nolltid.

Vi har en rejält stor köksspis som nog skulle kunna värma 80 m2, men även i den brinner rejäla klabbar slut på mindre än en timme. Så fort man vänder ryggen till så har det brunnit slut, så att hålla varmt på det sättet kräver mer eller mindre ständig passning. Det är en charm av snabbt övergående karaktär, de kan jag försäkra efter fyra vintrar..

Satsa 10 kkr på en luft/luft pump om du vill komma billig undan så är saken klar. Uppvärmningskostnaden blir samma som med ved, men du slipper allt jobb och smuts. Myselda kan man ju göra när man har lust ändå.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Här kan du läsa om ved i Stockholm.

http://www.bjorkved.se/vedhandlare/index.php?ID=7

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: