Tänkte stänga av varmvattencirkulationspumpen, som gör att varmvattnet går i en slinga mellan panna (i garaget) och huset. Jag stänger av pumpen med en strömbrytare, men har för mig att någon sa att man också skulle dra åt en skruv 3/4 varv. Den skruven som sitter ovanför pumpen har suttit max åtdragen (åt höger) sedan vi flyttade in i vintras. Ska jag nu öppna den 3/4 varv åt vänster eller ska jag låta den vara, dvs räcker det med att stänga av pumpen med strömbrytaren?

Varför ska du stänga vvcrirken?

Hej!
Man blir ju lite nyfiken på vad det kan tänkas vara för skruv? :confused:
En ventil ratt, vred, påfyllingskran, injusteringsventil? ...eller är det en träskruv? :p
Sedan undrar jag också, precis som rogge, varför du ska stänga av vvc'n.

Pumpen stänger man väl av för att spara ström antar jag.
basshunter kan kanske återkomma med en bild på skruven eller vad det nu är för något.

Har du pannan i garaget och en elektrisk varmvattenberedare i huset som "toppar" vattnet du får från pannan?

Om så är fallet och du inte eldar pannan i garaget under sommarhalvåret så ska du definitivt stänga av VVC, annars blir det värmeförluster.

Sen blir det lite rena gissningar och spekulationer eftersom du inte beskrivit fullt ut hur ditt system ser ut.

Om skruven ska dras åt så är det troligen för att förhindra självcirkulation.
Har den varit åtdragen innebär det att allt varmvatten kommit från den elektriska VVB:n du troligen har.

Om du vill testa hur skruven ska vara så kan du ju låta den vara i nuvarande läge, stänga av VVB och se till att det inte finns något varmvatten kvar i den och därfter elda upp pannan till normal temperatur.

Kolla om det nu kommer varmvatten om du spolar en stund. VVC på, VVC av, skruv i nuvarande läge alternativt 3/4 varv åt vänster.
Om du testar lite olika alternativ bör du snart komma underfund med hur du ska ställa in allt.

Men som sagt, hur ser ditt system ut, eldar du med ved eller något annat? Har du en VVB i huset eller inte? Jag förutsätter ju i mitt resonemang ovan att du har en VVB så om du inte har det så var ju det här inlägget inte till någon nytta alls...

tompas11 skrev:
Pumpen stänger man väl av för att spara ström antar jag.
basshunter kan kanske återkomma med en bild på skruven eller vad det nu är för något.
Spara ström? Pumpen är ju till för att han ska få varmvatten när han öppnar kranen, har han inte den igång kan de ta evigheter innan han får något varmvatten. Han kör då även in en massa kallvatten i acken som ska värmas igen. vvc är till för att undvika detta så min fråga kvarstå varför ska du stänga vvc-pumpen.

Ahhh... fel av mig. Cirkpumpen var alltså till varmvattnet och inte som jag missuppfattade det till värmesystemet. Ja, ja, även solen har fläckar.:)

Hej, ursäkta otydligheten, här kommer bilderna, röda pumpen sitter under "skruven".

Förra ägaren höll på och stängde av pumpen och drog åt skruven.

• DSC00159.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00158.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag kan ju inte svära på det men det ser helt klart ut som en enklare variant av injusteringsventil. När tidigare ägare stängde pumpen och den ventilen var det troligen för att förhindra självcirkulation i systemet.
Själv tycker jag det verkar lite dumt av pumpen...för du vill väl ha varmvatten snabbt även på sommaren? Fast har du en varmvattenberedare i huset är det så klart värt att göra.
Sitter det en skruv under locket på ventilen eller skruvar du på "sexkantskallen" när du stänger av ventilen?
Har du några termometrar på varmvattnet? Om inte borde du skaffa en så att du ser hur varmt varmvattnet är som cirkulerar. För att vara på säkra sidan vad det gäller legionella bör man ligga över...57 grader tror jag...
Finns nog andra som vet bättre...

Ok, jag tyckte förra ägaren sa för att det var att spara energi då det kostar att ha varmvattnet i en slinga i kulvert från garage till huset (ca 25 m), men jag förstod inte varför man skulle både slå av pump och röra ventilen.

VV-beredarens är 80l och sitter i pannan, d v s i garaget.

Har nu provat att stänga av bara pumpen med resultat att det tar 30 sekunder innan varmvatten fås och man vill ju som sagt ha varmvatten snabbt även på sommaren.

Det är sexkantskallen som man skulle röra, men den är idag max åtdragen till höger och har varit det hela vinterhalvåret = avstängd?

Men vänta nu, är inte den där ventilen en sådan som sitter under ett lock, dvs locket skall tas av helt innan man kommer åt själva ventilen ? Att bara skruva på locket ger isåfall ingenting hehe....Men om cirkulationen försvinner helt bara pumpen stängs av verkar ventilen inte behöva stängas heller..Pumpen ser isolerad ut iofs (sitter i frigolitblock?) men de där nakna kopparröret ovan och under pumpen skulle nog isoleras bättre, det ger ifrån sig en hel del värme annars....

Hej!
Har du haft pumpen avstängd på prov och det då tar längre tid att få varmvatten än annars så måste ju ventilen "som är åtdragen" vara öppen. Annars skulle det inte vara någon skillnad när du stängde av vvc-pumpen.
Jag håller alltså med PST att det verkar vara ett lock och att du där under sitter en skruv som du kan justera.
Prova att öppna locket på ventilen så ska du se att det sitter nog en skruv där under som du kan justera, dvs stänga/öppna eller ha i ett lagom mellanläge. Det finns ingen vinst att pumpa runt för mycket vatten i systemet, därav att man vill justera ned flödet på ventilen. Tvärt om vill man inte ha för lite heller för då ger det inte avsedd verkan att ha en vvc-pump. Det ger förluster att ha den igång men man slipper legionellarisken - om man inte skruvar ned flödet för mkt alltså. :rolleyes: Sedan finns det lite vinst att isolera rören också precis som PST skriver.

MEN
Ta det nu lugnt när du skruvar på sexkantskallen. Det kan vara så att även insatsen/skruven som sitter innanför locket följer med och far ut när du lossar på den. Det känner du om du tar det lugnt. När den börjat lossa lite kan du knacka på locket så att inte insatsen följer med upp. Då blir det blött... :eek: Den ska lossa allt mer och till sist glappa innan den släpper och då ska det inte komma vatten. I alla fall inte mer än några droppar. Gör det så gör du bäst att skruva åt lite igen och "slå" - knacka - på locket igen. Annars får du chansa... :cool:
Vill du vara på säkra sidan: stäng av pumpen och inkommande vatten innan du börjar skruva och dona. Då får du inte så stor översvämning om du skulle misslyckas. :p

Det är ett lock och under sitter en sexkant eller vanlig spårskruv. Om du inte vill chansa med Crilles åtgärder så stäng vattnet innan du gör något, enklast så.

Tack för alla initierade svar!

Eftersom det tar längre tid att få vv, samtidigt som bakterierisken (legionella) ökar så börjar jag fundera på varför jag ska stänga av pumpen under sommaren?

Det är ca 4 dm rör under och ovan pumpen som är oisolerade, de skulle man kunna sätta en vanlig rörisolering på.

Det du kan göra för att spara el/minska värmeförlusterna är att koppla en timer till cirk.pumpen så den går då ni vet att ni brukar använda vv, T.ex 06-08 morgon o 16-18 EM o 21-23 kväll.. Vet dom som kör den några min då o då..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.