Hej!
Jag undrar vad ni skulle valt om ni valde mellan FTX och IVT 633 frånluftsvärmepump och varför??

Alla dagar i veckan, ett välisolerat och tätt hus med FTX. Spets på detta kan bestå av olika energislag, bara att välja och vraka. Enklast men sämst miljömässigt är väl spets med el. Bättre miljöval är nog spets och VV-produktion med pellets eller helst ved.

Mindre Luft-Vattenpump för spets och VV-produktion är oxå ett gott alternativ.

FTX med roterande VVX + lämplig spets för dina förutsättningar skulle jag lätt köra på.

IVT 633: är en frånluftsvärmepump för dig med moderna krav på energibesparing, komfort, miljö och design. Den är speciellt utvecklad för hus med fjärrvärme. Den inbyggda fjärrvärmeväxlaren kopplas vid behov automatiskt in för att ge tillskottsenergi de allra kallaste dagarna
.

Enkelt och problemfritt alternativ vid ett nybygge iaf.

Helt sant, enkelt och problemfritt, jag håller med.

Sen är ju frågan ifall man vill prioritera energianvändning och miljöaspekter.

Undertecknad vill undvika att använda marginalel som ju är lite smutsigt och dåligt ur miljöhänseende.

Jag väljer hellre ett bra klimatskal och FTX för egen del.

Fjärrvärme är väl bland det mest miljövänliga man kan tänka sig?

hammarhaj skrev:
Alla dagar i veckan, ett välisolerat och tätt hus med FTX. Spets på detta kan bestå av olika energislag, bara att välja och vraka. Enklast men sämst miljömässigt är väl spets med el. Bättre miljöval är nog spets och VV-produktion med pellets eller helst ved.

Mindre Luft-Vattenpump för spets och VV-produktion är oxå ett gott alternativ.

FTX med roterande VVX + lämplig spets för dina förutsättningar skulle jag lätt köra på.
Spets? Ett FTX-aggregat ger ingen värmetillförsel ö.h.t. (om du inte sätter ett värmebatteri i den). Det återanvänder bara en mindre del av den värme som går ut (80-90% av de förluster som försvinner ut med ventilationsluften, vilket normalt sett bara är en mindre del av den totala förlusten -- den största delen går ut genom väggar, fönster och tak och där återvinns ingenting alls). Så du behöver FTX OCH en värmeanläggning.

Vill man prioritera energianvändning är inte en FLVP ett dåligt val. Den är i många lägen bättre på att ta tillvara energin i frånluften än vad ett FTX-aggregat är. Däremot passar ju inte en FLVP in speciellt bra i en lösning baserad på t,ex, pellets/ved.

Redigerat:
rogge_vvs skrev:
Fjärrvärme är väl bland det mest miljövänliga man kan tänka sig?
Ja och nej skulle jag säga.

ca 80% (i alla fall i närheten av där jag bor) :) av effekten är biobränsle, (inkl. hushållsavfall som kanske inte ska räknas med i hållbarhetstänkandet som biobränsle.

Resterande del är fossila bränslen eller eldrivna VP.

undertecknad ser möjligheter och problem med fjärrvärme dock, såsom att tredjepartstillträde i fjärrvärmenäten inte är helt klargjort.

Återkommer nog i diskussionerna en annan dag.

Spets, ja, detta behövs nog endå enligt mig då vi inte vill erhålla en tillufttemperatur som vid DUT, (dimensionerande utetemperatur) -18 (Stockholm) erhåller (med en verkningsgrad på 80%) ger en temperatur på endast 14 grader som tillförs fastigheten om man antar att frånluften har en temperatur som är 22 grader.

Personligen skulle jag själv inte leva utan ett FTX-system utan spetsvärme, det ger dragit och kallt.

Min tanke, som ser framtidens byggande som bättre än idag, dvs. något i stil med passivhus, att internlaster i fastigheterna skall räcka långt för även bostäder som värmesystem med FTX-system med eftervärmningsbatteri i tilluften för att erhålla en tilluftstemperatur som vintertid är ca 20 grader.

Vill man prioritera framtida miljökrav (och energipriser) bör nog välbyggda klimatskal byggas och elberoendet minimeras. Därför ser jag inte denna värmepumpshysteri som den bästa långsiktiga lösningen.

Att endast värma med luft är möjligt idag (vissa misstag har gjorts genom åren med luftburna värmesystem dock) med rätt val av klimatskal och rätt tekniska lösningar.

Detta är i alla fall min framtida villas lösning, då jag ser mitt villabygge som något långsiktigt.

:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.