C
CarMan: har aldrig sett trådlös givare till denna modell. du drar vanlig 4-ledad telefon kabal till givaren, så den går att jömma bakom lister m.m.
11 svar · 10,9k läst
B
bruksaren: hej! Har du ett bjälklag som orkar med så köp en som är tung!,då avger den värme länge efter du slutat elda:) har stjälv en jutöl3,håller bara någon timme typ efter avslutad eldning,skulle vilja ha en tullikivi el dyl,har tyvärr ingen gjuten sula:mad: lycka till!
4 svar · 9,5k läst
L
Leffe_k: Du skulle kunna ha ett nivellgolv med ventilation under golvet blir inte varmt men håller rumstemp, det går även att lägga golvvärmeslingor i detta golv.
3 svar · 5,1k läst
D
Dozen: Tack för era synpunkter! Det får bli radiatorer.
5 svar · 3,6k läst
K
KalleT: "Övergång från kommunal verksamhet till fjärrvärme i bolagsform blev en dyr affär för hushållen." De kommuner som har sålt sina fjärrvärmebolag har gjort sina kommuninvånare en otjänst! För att det skall fungera måste värmeverket drivas med en väl trimmad och slimmad organisation i kommunal regi. Visst kanske det många gånger går att effektivisera genom att privatisera, men
22 svar · 6,5k läst
S
seclest: Är det någon som har koll på priser?
11 svar · 10,3k läst
T
tursut: Tack för alla svar, nu ska det bli avluftat till tusen!
6 svar · 10,6k läst
X
xilak: Hej! Har tänkt bygga upp ett nytt hus på en gammal platta där det tidigare stått ett brandskadat hus från 1977. Har tänkt mig vattenburen golvvärme som värmekälla i hela huset (ca: 225m2). Eftersom plattan förmodligen inte har någon isolering på undersidan, räknade jag med att få regla upp ett golvbjälklag och lägga golvvärmen flytande med glespanel el. spånskivor. For till den
0 svar · 7,7k läst
·
Jaarmanen
Jaarmanen: [citat] Minskad tillgång - framförallt på fosila bränslen Ökad efterfrågan - Ett flertal länder i Asien och Afrika tar steget in i konsumtionsekonomin vilket medför ökad efterfrågan på energi globalt sett, påverkar kostnaden för spetskapacitet på svenska marknaden vilket styr spotpriset på NordPool. Höjda skatter/avgifter - Miljödebatten som pågår nu kommer med alll säkerhet
33 svar · 15,8k läst
Jaarmanen
Jaarmanen: [citat] Pelletskamin med konvektor fungerar helt enkelt så att den har en fläkt som hjälper till att sprida värmen från kaminen genom att blåsa runt den i rummet. Ett problem som man eventuellt kan få med en konventionell kamin är att det blir väldigt varmt nära den och kallt längre bort eller i andra rum. Men det problemet kan i och för sig lösas med en vanlig takfläkt i samma rum
7 svar · 5,6k läst
·
2
2an: Värmer själv ca 170 m2 i norrland på 20-21000 kWh/år för både värme/vv så frågan är om det är 50000:- el kWh/år för om det är kronor är det ju bättre än om det är kWh för då blir det 54-55000 inkl vv på 150 m2 vilket är ruggigt mycke då vvx finns.. 14-16000 kWh med optimerad berg/jordvärme (cop 3,5-4) på 150 m2 är 10000 kWh för mycket på dessa m2, Om det är 50000 Kwh
12 svar · 4,6k läst
_ap_
_ap_: [citat] Nej har inget att göra med termometern förutom att om du drar ner den till 1:an kommer temometern oxå att sjunka pga att termostaten stänger inkommande "hetvatten". Hur får du tempen att hållas på 25-30C?? Om man eldar ved och inkommande vatten varierar i temp är termostatens uppgift att strypa så att tempen in i slinogrna hålls på samma nivå.
14 svar · 3,7k läst
·
J
johan713s: Hej! Om du har en bit till fritidshuset, så satsa på att kunna reglera värmen hemifrån, för att kunna höja temperaturen någon dag innan du åker, så det är uppvärmt när du kommer fram. Finns lite olika lösningar för det, i olika omfattning. Allt från GSM och minicall, till webbaserade grejor som du kan tända och släcka lampor med, kolla på Sikoms grejor. Lycka till! //Johan
4 svar · 4,9k läst
R
robertdigital: Kan inget om vedpannor men denna verkar fräck: http://www.bynor.se/product_info.php/cPath/21_242/products_id/1930 Räkna även på vad det kostar att bygga brandsäkert pannrum och tänk på höjd på skorsten så du inte röker grannarna om du har några.
5 svar · 5,8k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] De som bor i södra delarna av landet och skaffar luft/vatten i dag kan högst troligt räkna hem den investeringen på lite över 5 år, såvida de inte har ett väl isolerat hus. Även om nya pumpar är bättre, är det inte troligt att det finns en vinst i att byta ut den gamla pumpen så länge den fungerar på betydligt längre tid än så. För samma hus, om man väljer att
49 svar · 23,9k läst
Å
Ådala: Nej, sprickor i fogen vill man inte ha! Jag har nu mailat lite med en person på Tyco Thermal Controls, som säljer T2-värmegolven. Han skrev såhär på min fråga: "Golvgipsen gör inte så att du får ett bättre isolerat golv därimot så stabiliserar det golvet (tar bort rörelsen i trägolvet) så att inte din fog mellan klinkerna spricker och det är ju bra. Mitt förslag är följande:
4 svar · 8,8k läst
H
haeh: Tack för informationen, det var bra att höra! Det lutar helt klart åt att det blir golvärme även på övervåningen. Husleverantören vill ha 37.500 kr för det, man vi vet ju inte ännu exakt hur vi ska ha rummen, så jag fixar det själv när det blir dags. Första vintern kanske blir utan värme på övervåningen, men vi kommer ju mest att använda nedervåningen då, så det borde gå
5 svar · 9,5k läst
F
Florida: [citat] Hej BAS; Tack för ditt svar, Jo jag vet att man måste ha separata slingor, har haft Wirsbo att räkna på komplett GV, med fördelare och shuntar förlagd i deras 30mm isolerskiva och det verkar ju jättebra, men skulle vilja komma i kontakt med någon husägare som har gjort det för att få en objektiv vinkel på det
2 svar · 4,6k läst
F
Fricke: Ja precis, det blir parkett/tarkett ovanpå. Någon av de lite kraftigare modellerna, hellimmad. Enligt Berg o Berg så kan de flesta av dera golv läggas på båda sättena. /Tobias.
2 svar · 2,6k läst
P
Pors: Tack för svaren. Kommer här med lite mer info och vidare funderingar. Huset ligger i Stockholmsområdet, braskaminen är mer tänkt som mysfaktor än uppvärmning i alternativ 1. Hade mina farhågor om att det blir för varmt i det rum där en vattenmantlad kamin står, vilket någon av er bekräftar. Angående vepanna, jag har skogen men inte tiden att få fram all den ved som går åt vid
4 svar · 3,2k läst
L
LinaoMarkus: Utanpåliggande värmesköldar :( Får skära upp tanken till sommaren (när det är badtemp i sjön), skura och löda ihop igen.
2 svar · 14,2k läst
B
BAS: Ljudet uppstår då det blir trångt i ventilen. Olika utformning av ventilen ger olika ljud. Det som hjälper är att sänka hastigheten på cirkulationen, men i lägenhet är det lite svårt eftersom det måste ske centralt. Tala med fastighetsskötaren. Om du måste strypa så pass mycket kan det bero på för varmt radiatorvatten. Det kanske kan justeras ner (vilket ger lägre energikostnader
1 svar · 5,5k läst
V
Ville_Vessla: [citat] Nu satt den i huset när jag flyttade in så det är lite svårt att bedöma ,men en vettig vedanläggning kostar väl närapå samma, i alla fall om man räknar in sotningen. Däremot måste jag väl erkänna att även jag har en braskamin som jag eldar med "gratis" ved. Det blåser ner några granar varje år hos svärfar och dessa måste tas om hand med verktyg som ändå måste
31 svar · 9,2k läst
P
putte_1: nej jag räknar med att ha varmvatten... ;)
2 svar · 4,1k läst
P
putte_1: Har tex.. www.tgolvvarme.se kolla in deras webshop..
1 svar · 5,4k läst
Vi på Lisatået
Vi på Lisatået: Tack så hemskt mycket för Era svar, Robex och Jaarmanen! Som jag ser det har jag nu fått så "mycket kött på benen" att jag kan ge mig ikast med det uppenbarligen tidsödande jobbet att finjustera mitt 1-rörs-system. Ytterligare knepigare kommer det att bli därför att elementen (utom de nya och ett av de gamla) består endast av ett rör som passerar genom ett antal plåtflänsar. Dessa
18 svar · 22,9k läst
·
F
Fricke: Hej! Karkulla, har du lust att förklara / visa ritning på hur du har kopplat ditt system,. Håller precis på och löda ihopa ett liknande. 2500 liter acktank med dublla slingor i garaget, kopparkulvert in till hus och där en varmvattenberedare med VVC till, som jag har tänk att köra med termostat. Funderar på vart man skall koppla in vvc i slingorna, alt. om man skall göra en sån där
5 svar · 4,8k läst
2
2an: Om du kör pannan på högre driftstemp så får du ju mer vv el ev skaffa en beg acktank..
5 svar · 5,3k läst
pellefant
pellefant: om man gjuter in givaren så har man inte läst installationsanvisningen. jag sätter alltid en dosa nere vid golvet där jag ansluter flexrören för givare och värmekabel. sen vidare upp till en appdosa 1500 Ö.G med termostatstyrningen
5 svar · 6,2k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: ja så är det.
11 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.