Värme allmänt
gadeberg: Här finns lite olika saker http://www.nch.se/se/bolag/partsmaster/Ytrengoring.htm Annars är det bara att springa in på järnaffären och nämna detta så har dom nog någon tub till dig.
Daytrader: Låter som det problem vi hade med en av 3 slingor i vårt hus, som nybliven vedeldare fattar man nada av vattenburen värme när man förut kört EL :-) Ena slingan tappade kraft märkbart efter 1:a radioatorn, 2:a radiatorn blev fesljummen och 3-6 nästan helt kalla. Detta gjorde att halva huset hade 21 grader och andra 18 grader... Många tankeexperiment, fysiska experiment och konsulting av
2an: Vad ni än gör så isolera ordentligt, Billigast/bekvämast är den energin man inte behöver o med 60-70m2 blir det inte många kWh/år så en lösning kanske är frånluftsvp då ni ändå ska ha ventilation..
ppalm: Vedpärmen bra eldningstips http://www.novator.se/bioenergy/wood/index.html Bioenergifoum www.pellets.info Bioenergi konsult http://www.afabinfo.com/
ungrim_: Hej! Är det nån som äger nån modell utav Sverigespisens "kaminer" Skulle vilja veta lite allmänt vad ni tycker om dessa.
Tumstocken: Jag kliver gärna på glädjetåget här, utan att hijacka tråden... Har en gammal Husqvarna smalspis i risigt skick. Tjejen vill ha den renoverad och inmurad i köket. Så där stod man med sprickor lika stora som Grand Canyon, tittade på söndersprucken tegel... usch. Vilken röra. Så tanken slog mig, vaddå-- det här skiter jag i; det är bara elände. Kan man inte istället ta och göra
iBjörn: Min villa (i Stockholm från -64) har tidigare haft oljepanna och när jag köpte vattenburen el i enrörsystem. Jag har installerat en aktiv ventilation med värmeåtervinning (www.flexit.no) och en luftvärmepump (golvmodell från Mitsubishi). den vattenburna värmen har jag strypt till ett minimum. Jag kan bara säga att jag är SÅÅÅ nöjd!
Matss: [citat] Lite svårt att veta hur du bör göra utan mer information. Men du kan lägga tex flexslang av lämplig dimension och sen dra i slang när det är dags. Men du bör beakta att det ganska snabbt blir många meter och varje dimension har en maxlängd
Matss: Du kan sätta den 10 m under slingan om du önskar, se tidigare trådar om detta.
spocks_beard: alternativt mekanlack, vet inte vilken som kostar minst? :)
psklelbe: Jag skippar solvärmen och kör på med markvärme. Tack alla för era svar.
2an: Berg/jordvp, Flis, Spannmål, Ved är väl det som kan tänkas.. Vad ligger årsförbrukningen på nu??
Gearhead: Jag kör redan pellets med mkt gott resultat i den och den förser huset med värme och varmvatten! Som du säger så är nog grundinkopplingen inte svår... Bara det att dom har kopplat rör både här och där till den förb... elkasetten via anslutningar på pannan som jag inte känner igen. Farfar & farsan hade likadana pannor så jag är ganska bekant med dom men just hur man kopplat in
Henrik F: Är det godkänt att bygga med kopparrör och klämringskopplingar om rören går i golven? Eller måste det vara stålrör och gängade rördelar? /Henrik
AndersQ: Lite tips tack! Pris på vattenburent per m2 ca? Enbart för slang, kopplingar och aluminiumplåtar till slangen. Ska lägga detta i ett kök/hall på ca 20 m2. Plocka bort köket och lägga under skåpen eller lägga utanför stommarna? Har fjärrvärme nu, är det idiotiskt att lägga elkabel bara som en värmepush i klinkerplattorna och ha kvar radiatorerna? Tack på förhand!
Jaarmanen: [citat] Det som påverkas är att pumpen skapar ett understryck i radiatorkretsen istället för att hälpa till att bygga ett övertryck. Det skulle tillexempel kunna yttra sig i att du får svårt att få fram värme till delar av systemet p.g.a. att du får problem med tryckskillnader mellan olika delar i radiatorkretsen om du har olika rördimensioner. Det är fullt möjligt att jag har fel,
elmont: När det gäller val av elelement är ur komfort och energieffiktivitet moderna öppna konvektorer det bästa alternativet. Dom ger den jämnaste värmen, dom bör (för att ev hålla nere storleken på huvudsäkring ) vara för 400 Volt, när man beräknar hur stora elementen ska vara är 80 Watt/m2 ett rätt bra utgångsvärde (stora element ger "kallare" yta och energiförbrukningen beror inte
apotekarnes: VI satte för nåt år sen in en norsk gjutjärnskamin från 1880-talet. När jag såg vad en plåtskorsten kostade bestämde jag mig för att fixa den själv. Ett stålrör köptes från skroten för några hundralappar. Sen var det bara att kapa och svetsa lite, isolera och slutligen klä med plåt. Mycket jobb men mycket mindre utgifter blev det. Det svåraste var att lyfta in hela ekipaget
apotekarnes: [citat] Om man köper en moern kamin med stos för tilluft är det inte alls bortkastat att dra in rör från till exempel grunden (om man har en) eller väggen. Då brinner kaminen på uteluft och du blåser inte ut den varma stugluften. Detta ökar effektiviteten rejält. Om man däremot har en traditionell kamin är det dock precis som du säger onödigt eftersom de flesta hus inte är helt
apotekarnes: Jag förstår varken hur spisen ser ut nu eller hur den kommer att se ut sen, men att få den godkänd behöver du knappast bekymra dig om. Huvudsaken är att murstocken blir godkänd när sotarn kommer för inspektion.
Lymmeln: Blir det inte väldigt dyrt per m2 med flytspackel jämfört med golvgips?
h-man: [citat] ja det var ju i första hand nåt sånt jag tänkte på
Vedboden: Hårdlödda kopparrör och vanliga vattenradiatorer är ett gnagsäkert alternativ och lättare att montera! Mvh
rolsie: Skall försöka få ihop ett vattenburet värmesystem med värmepump och funderar på hur slingorna skall kopplas ihop. En gammal krets (som nu har elkasset) och två nya. Jag har två olika golvvärmekretsar och en krets med element. Skall man då koppla ihop alla tre slingorna paralellt till värmepumpen med en shunt på varje krets? Och i så fall, jag tänker mig en cirkulationspump från
Fortuna: Vi ska göra en tillbyggnad och eftersom vi ska bygga ut i andra änden av huset sett till "golvvärmecentralen" blir det meckigt med rördragning därifrån. Jag funderar på om det är möjligt att koppla golvärmen i tillbyggnaden till ovanvåningens radiatorslinga? Jag vet att radiatorernas temperatur är för hög för golvvärme men om man kan ha en shunt efter elementet på ovanvåningen