1 142 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Dold installation av golvvärme
Jag håller på att installera golvvärme (Uponor Golvvärme 17) i kök+hall.
Min fråga är ang. monteringen av shunt och rörfördelare.
Jag har svårt att hitta en bra placering för dessa eftersom jag inte vill ha dom i en synlig låda på väggen eller liknande. Jag har dock ett stort utrymme bakom kylskåpet (som är inbyggt i en gammal städskrubb). Där all utrustning mer än väl får plats.
Men får man "dölja" en sådan installation? Det är ju enkelt att inspektera om man drar fram kylskåpet. Men är det "ok" att dölja en sådan installation såhär eller är det något som man bör undvika?
Detta är mitt första inlägg här på forumet. Har läst en del här förrut så hoppas att mina frågor inte är för korkade och att jag kan lära mig en del så att golvvärmen kommer på plats snart.
//roger
Min fråga är ang. monteringen av shunt och rörfördelare.
Jag har svårt att hitta en bra placering för dessa eftersom jag inte vill ha dom i en synlig låda på väggen eller liknande. Jag har dock ett stort utrymme bakom kylskåpet (som är inbyggt i en gammal städskrubb). Där all utrustning mer än väl får plats.
Men får man "dölja" en sådan installation? Det är ju enkelt att inspektera om man drar fram kylskåpet. Men är det "ok" att dölja en sådan installation såhär eller är det något som man bör undvika?
Detta är mitt första inlägg här på forumet. Har läst en del här förrut så hoppas att mina frågor inte är för korkade och att jag kan lära mig en del så att golvvärmen kommer på plats snart.
//roger
Tycker inte din tanke låter så tokig. Jag skulle försöka se till att ev vatten som kan läcka från fördelarn leds ut så att du SER om det börjar droppa. I övrigt är ju behovet av att fippla med fördelaren iprincip obefintligt när du väl ställt in allt en gång. Finns inget annat stället skulle jag köra på detta halvdolda montage.
Jag TROR att du får dölja installationen av golvvärme hur du vill eftersom det är ett slutet system och endast en begränsad mängd vatten kan läcka ut. Tycker själv det är lite underligt eftersom ett antal 100 liter vatten antagligen kan ställa till en hel del skada om det inte upptäcks tidigt...
Huruvida det är lämpligt att göra som du tänkt är en annan sak
Huruvida det är lämpligt att göra som du tänkt är en annan sak
Klicka här för att svara