bearpower
bearpower: Vi har inrett vår vind och jag undrar om det är dyrt och svårt att sätta in ett element där. Vi har vattenburen värme via en IVT från 08. Tänkte att sätta upp själva elementet själv. Men sedan ska det ju dras rör från ett befintligt element väl och kopplas på det nya? Jag e riktgit kass på sådant. :) Tack på förhand!!
0 svar · 2,4k läst
A
alun: Jag skall byta från olja till bergvärme men då jag ringde och frågade sa de att pengarna var slut och att det inte var någon mening med att ansöka. Ljög de? Andreas
3 svar · 2,6k läst
P
peter59: Ni hade rätt grabbar ! Det var beredaren som hade ett internt läckage, tack för att ni tog er tid till min fråga! Peter (Ny beredare110 L. Nibe + jobb =15.800:- Usch....):(
3 svar · 1,9k läst
MathiasS
MathiasS: Wirsbo är en av de stora. LK är också stora. Jag har valt Wirsbo pga tillgång till bra support (bara att ringa) och tillgång till bra dokumentation/anvisningar. Bland wirsbos dokumentation hittar du också svar på dina frågor. Börja med att fundera på hur du ska förlägga rören, dvs golvkonstruktionen, därefter ger sig dimensionen på rören och med detta vet du också hur många
1 svar · 1,7k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: [citat] Vad är det som inte fungerar? Kanske behöver bara termostater/vred och ventiler ses över. Är rören i dåligt skick? Är radiatorerna för klena eller är framledningstemperaturen för låg vilket gör att radiatorerna ger för lite effekt? Du behöver ng precisera problemet ytterilgare för bättre hjälp. System från 1964 har alla förutsättningar att fungera idag om det inte är
5 svar · 5,7k läst
B
bj56: Hjälp... ser ut som om vi kommit till vägens ende med vårt luftvärmesystem Husqvarna FTX-LV6, från 1990. Svårt att få tag i reservdelar mm. Ser att det finns en del strängar kring detta ämne, men blir inte riktigt klok på alla facktermer. Har tänk i all fall bergvärme-pump, vi har berg i dagen 4m från huset, så inga problem att borra. Frågan är installera vattenburet... men drar
0 svar · 4,1k läst
Crille68
Crille68: Hej! Roligt med svar på tanken! :D För det sär som sagt en tanke som jag fick och inte så mkt annat. Vad det gäller solpanelerna så är det inte alls så konstigt att de skulle kunna tillverka paneler som inte tjänade in sin "energiskuld" på ca 12 år eftersom de panelerna inte gav så mkt energi ifrån sig. Så klart är det skillnad med värmepumpar, pannor och dagens solpaneler. Vad
3 svar · 2,5k läst
W
WeeBe: På de flesta el-golvvärmesystemen så sk aman ha golvvärme givare. Detta då de annars kan bli för varma om tex det ligger en matta el madrass ovanpå. Om man inte vill ha det så finns det olika system som är självreglerande tex http://tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/ eller www.intelliohm.se Kika på dessa om du vill undvika golvvärme givare. Jag har själv valt Intelliohms
2 svar · 2,1k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Ju dyrare din uppvärmning är, dess större skäl att byta till något annat. Så det första är väl att försöka ta reda på hur mycket värme som brukar gå åt (antal kubikmeter olja plus ved), sedan när du vet vad som brukar gå åt kan du värdera det i kostnad i pengar om du fortsätter som det är. Du kan också säga till leverantörer ungefär vilken effekt du behöver få
3 svar · 2,9k läst
Loner
Loner: Hej! Sitter med en offert på golvvärmesystemet, men skulel vilja kolla med er, det gäller uponors grejor. Dom har valt en C-55 Radio reglercentral till garaget, är inte det overkill, jag tycker en C-33 6kaqnal räkler till dom 2 slingorna, och där blir det ju bara en termostat, så där kan jag dra kabel.. Vad säger ni? /L
0 svar · 1,9k läst
M
mins: Hej, Några snabba tankar från när vi installerade braskamin i ett äldre hus. Vi hade gott om rökkanaler att välja mellan, så vi tog den som var närmast kaminen. Den var inte använd för eldning tidigare så den behövde förstås glidgjutas. Att tänka på var att tidigare hade reglat upp med träreglar direkt mot murstocken (från annan sida än "kaminsidan") och denna vägg revs för
1 svar · 2,7k läst
M
Matss: Ett lågt flöde ger hög temp i början av slingan och låg i slutet. Normalt ska inte tempen skilja mer än 5 grader mellan början och slutet av en slinga för att inte golvet ska upplevas ojämnt i temperatur.
5 svar · 2,7k läst
K
Kjell_G: OK, tack för svar, ville bara dubbelkolla. Så de grejerna hör inte hemma i en gjuten grund, mycket intressant. Kjell G
6 svar · 1,8k läst
B
bonnen: Har köpt en Keddy skorsten till mitt nya pannhus. Funderar nu kring hur jag skall klä den ovanför taket, Plåt blir inte så snyggt tycker jag och att bara putsa den är ju extremt fullt. Min tanken är då att gjuta en sockel på den under taket och mura upp med tegel runt den ovanför taket. detta skulle ju kunna bli snyggt plus att det stämmer med dom övriga husen på gården. Det jag
0 svar · 2,5k läst
I
Ionizer: Gammal tråd men aktuellt ämne. Om det nu är så dåligt med plåtinklädd skorsten, varför är det då så vanligt? Kanske 90% av dom grannar jag kan se har det iallafall. Och vart kan man måttbeställa plåtinklädnaden? Byggbranschen verkar ligga några år efter övrig handel när det gäller webshop, utom rinkaby rör som dominerar VVS sidan.
17 svar · 13,0k läst
R
robban44: Då har ni goda marginaler, 120w räknas som fullvärme.
6 svar · 8,1k läst
G
gullegrizen: Då är det ju så att den energiberäkningen du har sett hos kommunen inte visar om byggnaden klarar de nya kraven. Även om man utifrån de värden som finns kan räkna ut den specifika energianvändningen, dvs. 9945/153=65 kWh/m2, är det naivt att tro att alla kommuners byggnadsnämnder klarar detta, även om vissa säkert klarar av det. De flesta lär dock med all säkerhet titta på den
16 svar · 14,1k läst
K
KungAnka: Tack för länken! Precis vad jag sökte. Bra, det dröjer ett år. P.S. Dina moralkakor kan du gärna ta själv, kanske till förmiddagskaffet ;) Skämt åsido, huset är redan köpt, budet klart och säljaren bor kvar i byn, så något 5000:- prut hade jag inte tänkt göra. Tack ändå. D.S.
2 svar · 1,9k läst
P
PST: Kaminen så mitt i huset som möjligt på bottenvåningen är bäst. Skorsten på utsidan är egentligen inge snyggt (framför allt inte en av plåt......) går bra på en ladugård eller separat panncentral, men i ett bostadshus blir det fult, röret skall ju upp över nocken.... Men om skorstenen placeras på utsidan så gör det på en gavel om det är ett sadeltak, och på höga takdelens
1 svar · 3,4k läst
2
2an: Inkl loftet är det 150 m2 har jag på att jag läst i nån artikel, Man ska ju även tänka på att huset står utanför Umeå där det faktiskt är vinter så ett likadant hus i t.ex skåne bör inte dra några 4000 kWh/år..
7 svar · 5,4k läst
N
nisssse: Jag köpte golvvärme här,hittar inte billigare på annat ställe.Ja fick min leverans fort me,kommer nytt i denna butiken mest hela tiden så jag kikar in av nyfikenhet någon gång då o då. http://www.vvs-boden.se
6 svar · 6,6k läst
Crille68
Crille68: Hej! Vet inte om du fått "igång" ventilen men tänkte komma med ett tips eller två så här när sommaren står för dörren. :) Har skruvat och grejat lite med termostater och radiatorventiler...men är ingen expert eller rörmokare. :cool: Dock... Det man kan prova är att slå - så hårt man vågar och man träffar där man siktar...med tex en skiftnyckel eller så...på själva ventilen -
1 svar · 4,8k läst
·
L
loh: Tack för det. Är dock inte ute efter reservdelar direkt utan mer intresserad om radiatorn kan ersättas med en modernare variant eller om hela värmesystemet måste byggas om.
2 svar · 9,1k läst
·
R
robertdigital: Vad händer om du öppnar ett fönster i rummet som du eldar i?
1 svar · 2,8k läst
jon
jon: Bygger golvvärme med modellen: Gles, plåt, slang, spån, parkett. Nu är frågan var den åldersbeständig plasten ska vara. Under eller över spånskivorna?
0 svar · 2,6k läst
H
MaxPax: Utdrag från BBR avsnitt 6 (hygien, hälsa & miljö) 6:743 Allmänt råd Skorstenar för eldstäder med märkeffekt upp till 60 kW bör dels mynna över nock, dels minst 1,0 meter över taktäckningen, om inte särskilda för- hållanden föreligger. Vid val av skorstenshöjd bör hänsyn tas till bl.a. för- härskande vindriktning, brandfara vid fastbränsleeldning och risken för
10 svar · 7,6k läst
R
robertdigital: Lite om vvs: http://www.lundagrossisten.se/webfiles/Utbkomp6VVS.pdf
1 svar · 3,5k läst
S
spikers_corner: Jo, jag hade fel. Men det var därför jag lade in en brasklapp om mitt minne ;-) Men för LK står det så här om : "Om inte annat angivits, ska provtryckning med vatten ske vid ett tryck av 6,0 bar. Upprätthåll trycket ca 30 min och kontrollera samtliga kopplingsställen under denna tid. Därefter ska provtrycket sänkas till ca 3,0 bar vilket ska kvarstå i ca 2 timmar utan trycksänkning. "
5 svar · 6,7k läst
gadeberg
gadeberg: Nibe Vedex Atmos
4 svar · 3,3k läst
Staffans2000
Staffans2000: Ditt varmvattenrör från pannan är onödigt grovt ( 22mm). Ifall röret håller samma dimention hela vägen fram till badrummet är det inte konstigt att det tar tid för dig att få varmvatten ur kranen. 15mm hade varit bättre. Därmed inte sagt att du bör byta ut dem, för det kan bli omotiverat dyrt. Själv har jag 12mm. varmvattenrör från pannan = vattnets hastighet i röret vid
13 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.