Dog denna fina länk?
Yondalar har rätt ! Kunskapen segrar ....

H
En porös träfiberskiva med pålimmad grillfolie bakom varje radiator sparar enegi. Vid högtemperatursystem får man det bästa utbytet.

Har suttit och räknat lite i Excel och har kommit fram till följande;

Du sparar från ca 0,2% till maximalt 1,5% av ett hus årliga uppvärmningsbehov. Mest sparar du när element är som varmast, dvs när det är smällkallt ute. Då är även temperaturdifferensen över väggen som störst- På vår och höst när elementena är knappt tempererade sparar du mycket mindre, bråkdelar av en promille.

Återbetalningstiden för panelerna på http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/www.energispar.se blir ungefär 30 år, (energipris på 1,2 kr/kWh, k-värde på väggen 0,7 W/m2,degC). Har du värmepump så ökar återbetalningstiden ungefär med en faktor 3 till omkring 90 år.

Visst fungerar denna metod att spara energi, men återbetalningstiden är mycket lång, det är en usel investering. Dessutom går det lika bra med en masonitskiva eller varför inte wellpapp? Masonit/board kan köpas för en tjugondel av kostnaden, (20 kr/m2), vilket ger en återbetalningstid på ca 1,5 år. För wellpapp blir återbetalningstiden mycket kort, rent av ingen tid alls. Men frågan du skall ställa dig är ifall det är värt att göra detta ingrepp bakom ett element för att spara omkring 5 kr/år,element ???

En varning är på sin plats; placeras en skiva bakom ett element försämras luftflödet vilket resulterar i att elementets "värmeavgivningen hämmas". Detta leder till att man måste ha en högre temperatur på elementet för att kompensera för detta. Har du en värmepump kommer en ökning av temperaturen till elementen att sänka verkningsgraden för värmepumpen. En ökning av temperaturen till elementen med 1 grad ökar energibehovet för värmepumpen med ca 2%. Det är alltså mycket lätt att investera i dyra värmereflektorer bakom elementen, allt i god tro att man skall spara pengar, men istället ökar husets energiförbrukning. Du kan i värsta fall öka din energiförbrukning med upp till 5% ifall du har en värmepump genom att installera dess värmepaneler.

mvh Håkan Persson

Redigerat:
Husets ytterväggar, tak och grund är gräns för energibehovet. Alla dina dyrabra kWh går genom denna gräns (om man bortser från när man går in/ut ur huset, avlopp, etc). Vill du spara enbergi, är det här värmen skall stoppas. Hur du blåser omrking varmluft inomhus såelar ingen större roll.

Ytterväggarnas del av förlusten rör sig kanske om storleksordningen 25-40%, och man skulle mer än halvera denna genom några kvadratmeter aluminiumfolie? Det har jag svårt att tro.

Hej MH

Vad menar du med ; "Hur du blåser omrking varmluft inomhus spelar ingen större roll."
Svarar du på en viss persons inlägg?

Till mitt inlägg 2 snäpp upp bör tilläggas att energiförlusterna pga ventilationen är betydande. Följs Svensk standard map 0,5 luftväxlingar per timma i ett hus så blir energibehovet pga ventilationen i samma storleksordning som enegiförlusterna genom husets skal, (givetvis utan värmeväxling med inne- och ute-luft).
För att spara 18% av det totala energibehovet i ett normalt hus vilket aluminiumförespråkarna anser vara rimligt, måste tricket med aluminiumfolien minska energiförlusterna genom golv/tak/väggar med ca 36%.
Väggarna upptar ungefär samma yta som för golv, tak och fönster tillsammans. Eftersom aluminiumfolien endast sitter på väggen måste energiförlusterna genom väggarna minska med 18/25=72% för att husets totala energibehov skall minska med 18%.

Förtydligande av ovanstående approximativa beräkning;
1) Totalt energibehov för ett hus antas vara 40000 kWh, uppdelat i 20000 kWh för ventilation, 10000 kWh för golv/tak och 10000 kWh för väggar.
2) 18% energibesparing motsvarar 0,18*40000=7200 kWh, som skall sparas genom att minska energiförlusterna via väggarna.
3) För att klara av denna ansenliga besparing måste energiförbrukningen minska med 7200/10000=72% genom väggarna när man sätter upp aluminiumfolie bakom elementen, vilket är orimligt.
VSB.

mvh Håkan

I mitt hus med elvärme från -75 så var elementen så heta att du kunde tända en cigg på dom.

Innerväggar av gips bakom elementen: Dessa var totalt förstörda av värmen, föll sönder och elementen satt knappt kvar.

Besparing eller ej men i mitt fall hade en värmesköld sparat på väggarna iaf!

Värt att tänka på vid heta anläggningar.

/B

Hej. Jag ger mig inte in i diskussionen om värmebesparing, men för min del blev det stor komfortskillnad i huset när jag installerade en takfläkt. Den drar med sig luften från alla radiatorer in i rummet på vintern och ger behaglig svalka på sommaren. Får snabbare upp tempen i rummen och behöver inte elda på så elementen glöder utan hittar snabbt en bra jämn temp. Bara ett tips. -Johan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.