Jag kör min Ecoflex helt på el sommartid enbart för varmvatten och har under senaste veckan studerat energiförbrukningen vid absolut obefintligt energiuttag från pannan. Dvs all självcirkulation bruten så nära pannan som möjligt, shuntventilen helt stängd, cirkulationpumpen avstängd och inget uttag av varmvatten.
För att eliminera utkylning är även rökröret i pannan pluggat med isolering och skorsten ”frikopplad” för att inget sug ska uppstå genom pannan.

Under en veckas mätning får jag via pannans inbyggda energimätare fram att vid obefintligt energiuttag går det år ca 8-9 kWh /Dygn för att hålla pannan varm. Jag anser detta vara extremt mycket på en så ny panna. Jag har sommartid ingen som helst nytta av spillvärmen där pannan är placerad.
Jag gör vid enbart vvb uttag från panna åt ca 450 kWh /mån för detta ändamål. Stilleståndsförlusterna uppgår enligt ovanstående till 57% av min förbrukning.
Pannans inbyggda energimätare stämmer bra överens med min mätare vid huvudcentralen.

På en elektrisk varmvattenberedare på 100 liter uppges stilleståndsförlusterna till ca 1kWh per dygn.

Någon som kan styrka om detta är korrekt? Tycket det är skrämmande mycket på en så ny panna.
Jag kommer att komplettera min ecoflex med en separat vvb och undrar om ni rekommenderar att sätta den parallellt eller i serie med pannan? Vid seriedrift kommer den ju gå även vid pelletseldning vilken kan tyckas onödigt.

Hmmm det lät mycket, Vad kör du pannan på för temp då du kör el??
Ju lägre temp desto mindre förluster o det är ingen risk med leginella då pannan har vvx så sänk tempen så mycket som möjligt förutsatt att du har vv så du klarar dej...

2an skrev:
Vad kör du pannan på för temp då du kör el?
Jag kör förvisso 80 grader. Bra då man fyller badkaret mm. Ren tur att jag fick för mig att kolla. Naturligtvis är jag medveten om att en panna inte kan vara fullt så "välisolerad" som en vvb men att det var sån skillnad gör mig mörkrädd. Det åker upp en separat beredare till nästa sommar. Såhär går ju inte att ha det. Tur att det snart är pelletssäsong igen :-)

Intressant..

Nu är ju varmvattenförbrukningen en intressant detalj i sammanhanget (inget badkar för tillfället) men sommartid så låter jag elpatronen (eller brännaren beroende på väder) värma upp den inbyggda beredaren till 80°C på morgonen. Sedan slås den av, och då har vi varmvatten hela dagen. Inga problem att duscha på kvällen. Sjunker väl till cirka 50°C till nästa morgon (beroende på utetemp).

Eftersom jag växlar mellan el och pellets så är rökröret öppet för drag genom pannen hela tiden. Självklart är shunt stängd och cirk pump av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.